Για την Αθήνα η διήμερη σύνοδος του Eurogroup και του Ecofin που λαμβάνει χώρα από σήμερα στις Βρυξέλλες κομίζει πολλά καλά νέα. Θα επικυρωθεί σήμερα το σχέδιο προϋπολογισμού της Ελλάδας, ενώ αύριο αναμένεται να εγκριθεί το αναθεωρημένο Σχέδιο Ανάκαμψης, για το οποίο μάλιστα προωθείται και ένα νέο διπλό αίτημα για δόσεις, αλλά και προκαταβολές για τα επιπλέον 6 δισ. ευρώ που θα τονώσουν επιπλέον τα κρατικά διαθέσιμα.
Η κυβέρνηση επιθυμεί να λάβει επίσης και μία θετική αναφορά για την επόμενη κίνηση (που δρομολογεί από την άνοιξη και θα ολοκληρωθεί στις 15/12). Ο λόγος για την πρόωρη αποπληρωμή της 2πλής δόσης 5,3 δισ. ευρώ διακρατικών δανείων (GLF) τα οποία οφείλονται σε χώρες της ευρωζώνης στο πλαίσιο του πρώτου μνημονίου.
Υπάρχει βεβαίως και ένα θέμα που παραμένει «αγκάθι» και για όλη την Ευρώπη και για την ελληνική οικονομία, οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες, η διαπραγμάτευση για τους οποίους παραπαίει επί σειρά μηνών. Η αγωνία όλων των προηγούμενων εβδομάδων ήταν πως αν δεν βρεθεί συμβιβαστική λύση, όπως εξηγούν διπλωματικές πηγές, ο χρόνος (λόγω και της κρίσης στο εσωτερικό της Γερμανίας), λιγοστεύει.
Καραδοκεί έτσι ο κίνδυνος για ένα άσχημο «plan b». Δηλαδή για αναβολή της συμφωνίας για μετά τις Ευρωεκλογές με ότι αυτό σημαίνει για τις δημοσιονομικές συνθήκες του 2024. Τυπικά αν δεν υπάρξει νέα συμφωνία θα πρέπει να ισχύσουν οι παλιοί κανόνες από την αρχή του 2024. Στην πράξη θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν κατά τη συζήτηση των νέων προϋπολογισμών, άρα από την άνοιξη του 2024.
Το αγκάθι των δημοσιονομικών κανόνων
Υπό αυτό το πρίσμα τις τελευταίες ημέρες εντάθηκε ένα σκληρό πόκερ μεταξύ των κρατών μελών του Βορρά και του Νότου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και της ισπανικής προεδρίας το οποίο μεταφέρεται από σήμερα στις Βρυξέλλες. Η Ελλάδα συντάσσεται προφανώς με τη γαλλική πλευρά (Νότος) ζητώντας μεγαλύτερη ευελιξία μεταξύ άλλων σε δαπάνες άμυνας, ασφάλειας κλιματικής κρίσης κλπ. Ωστόσο, το παιχνίδι παίζεται γύρω από τις μεγάλες δυνάμεις και τον άγνωστο «Χ» της Γερμανίας, με την τελευταία συμβιβαστική πρόταση της προεδρίας να έχει ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, διαμορφωθεί και με στόχο κατ' ελάχιστον μια πρώτη πολιτική συμφωνία επί αναθεωρημένων νομικών κειμένων τα οποία έχουν ήδη συνταχθεί.
Η αναθεωρημένη πρόταση
Οι τελευταίες αλλαγές, σύμφωνα με πληροφορίες, από τα κείμενα προτάσεων της προεδρίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων μία μέση ετήσια μείωση του χρέους κατά 1% του ΑΕΠ για τα κράτη μέλη με χρέος άνω του 90% του ΑΕΠ και κατά 0,5% του ΑΕΠ για τα κράτη μέλη με χρέος μεταξύ 60% και 90% του ΑΕΠ. Ο όρος αυτός θα ισχύει κατά τη διάρκεια της περιόδου προσαρμογής ή μετά από το έτος λήξης της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος αν υπάρχει. Επίσης προτείνεται και συγκεκριμένος στόχος μείωσης έως και 1,5% του ΑΕΠ του διαρθρωτικού ελλείμματος (προσαρμοσμένο με βάση τον οικονομικό κύκλο), με ενδιάμεσο στόχο την μείωσή του κατά 0,3% του ΑΕΠ ετησίως ή κατά 0,2% για τα κράτη που λαμβάνουν επέκταση στην περίοδο προσαρμογής (σε 7 έτη) λόγω πακέτου επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων.
Φέρεται επίσης να κάνει «πίσω» η προεδρία, μην ορίζοντας πλέον ως επαρκείς μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δηλαδή η παράταση της περιόδου προσαρμογής να απαιτεί και επιπλέον δεσμεύσεις, αλλά να λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση και τα πακέτα του Ταμείου Ανάκαμψης. Φέρεται επίσης να προτείνονται και όρια αποκλίσεων από την πορεία των πρωτογενών δαπανών (κατά 0,5% του ΑΕΠ) αλλά και η πριμοδότηση σε όρους μεγαλύτερης ευελιξίας αν υπάρξει πλεονασματικό ισοζύγιο σε περίπτωση που διαπιστωθούν άλλες αποκλίσεις.
Οι συζητήσεις αναμένεται να συνεχιστούν όλες τις επόμενες ώρες έως τη σύνοδο της Παρασκευής, στην οποία και θα λάβει χώρα η μάχη σε επίπεδο υπουργών οικονομικών (ecofin). Αν αποτύχουν, στη συνέχεια η σκυτάλη περνά στο πολιτικό τερέν και στη σύνοδο κορυφής του Δεκεμβρίου.