Ένα ακόμη εργαλείο για την προστασία των καταναλωτών ενεργοποιεί η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων, καθώς την 1η Φεβρουαρίου ενεργοποιείται η ηλεκτρονική πλατφόρμα του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή (ENOMOS). Κάθε οικιακός καταναλωτής θα μπορεί να προσφεύγει στο ENOMOS, ώστε χωρίς κόστος και εύκολα να αναζητείται συμβιβαστική λύση σε αστικές διαφωνίες με τον προμηθευτή ρεύματος ή φυσικού αερίου, καθώς και τους Διαχειριστές των δύο δικτύων διανομής.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, Αθ. Δαγούμας, μεταξύ των διαφωνιών που θα μπορεί να επιληφθεί ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής είναι θέματα σχετικά με την αμφισβήτηση χρεώσεων, ρητρών και ύψους κατανάλωσης, τον τρόπο και τις λεπτομέρειες διακανονισμού οφειλών, ασάφειες στους λογαριασμούς καθώς και στους συμβατικούς όρους.
«Το νέο εργαλείο της ΡΑΑΕΥ θα πετύχει την ενδυνάμωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, ενώ παράλληλα θα επιτρέψει στην Αρχή να ασκήσει πιο αποτελεσματικά την εποπτεία και τον έλεγχο των λιανικών αγορών ενέργειας. Κι αυτό γιατί, όταν κρίνεται απαραίτητο, υποθέσεις θα παραπέμπονται στην Ολομέλεια για αποφάσεις», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του κλάδου ενέργειας της ΡΑΑΕΥ, Δημήτρη Φούρλαρης, το ENOMOS θα βοηθήσει να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην αγορά. «Στόχος είναι η ευέλικτη διευθέτηση των αστικών διαφορών, με τη συνδρομή του Διαμεσολαβητή, ώστε τα εμπλεκόμενα μέρη να καταλήξουν σε μία αμοιβαίως αποδεκτή επίλυση της διαφοράς τους», συμπλήρωσε.
Ενεργειακός διαμεσολαβητής αναλαμβάνει ο Κομνηνός Κόμνιος, αναπληρωτής καθηγητής και μέλος του κλάδου ενέργειας της ΡΑΑΕΥ. Σύμφωνα με τον κ. Κόμνιο, αν και υπάρχουν ανάλογες πλατφόρμες και από άλλους φορείς, η αναγκαιότητα δημιουργίας του πηγάζει από το γεγονός ότι η ΡΑΑΕΥ διαθέτει εξειδικευμένη γνώση στις θεματικές που αφορούν αστικές διαφορές στον κλάδο της ενέργειας. Όσον αφορά τη λειτουργία του νέου εργαλείου, ο κ. Δαγούμας σημείωσε πως αποτελεί συνέχεια της πλατφόρμας myrae.gr, στην οποία μπορούν να υποβάλουν καταναλωτές καταγγελίες και παράπονα για τον προμηθευτή τους ή τους Διαχειριστές.
Στην περίπτωση που μετά τους τρεις γύρους απαντήσεων της εταιρείας, ο καταναλωτής δεν είναι ικανοποιημένος από τις διευκρινίσεις που έλαβε, τότε θα μπορεί να προσφύγει στο ENOMOS. Έτσι, θα μπορέσει να αναζητηθεί συμβιβαστική λύση, η οποία θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι δεν θα είναι υποχρεωτικά αποδεκτή και από τα δύο μέρη. Αν πάντως αποδεχτούν τη λύση οι δύο πλευρές, αυτή θα αποκτά τη μορφή πρακτικού συμβιβασμού, δηλαδή θα αποκτά την ισχύ εκτελεστού τύπου. Μάλιστα, η διαδικασία μέσω του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή θα διακόπτει την όποια παραγραφή ή προθεσμία υπάρχει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΡΑΑΕΥ, το 2023 κατατέθηκαν στο myrae 6.075 αιτήματα, στο 10-15% των οποίων οι καταναλωτές δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τις τρεις απαντήσεις που έλαβαν. Επομένως, ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής αποτελεί το επόμενο βήμα που μπορούν να ακολουθήσουν σε αυτή την περίπτωση οι καταναλωτές, για τη διευθέτηση του θέματός τους.
Τότε, ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής θα αναθέτει το αίτημα σε ένα από τους δηλωμένους διαμεσολαβητές, ο οποίος θα επικοινωνεί με τα μέρη για την διαλεύκανση επιμέρους πτυχών της διαφοράς, δίνοντάς τους εύλογο χρόνο να εκφράσουν τις απόψεις τους. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ο διαμεσολαβητής θα προτείνει μια λύση για την επίλυση της διαφοράς, ενημερώνοντας τα μέρη εγγράφως για την έκβαση διαδικασίας.