Σημαντικές καθυστερήσεις αλλά και εμπόδια μπαίνουν σε δύο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, το Ελληνικό και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και η δυσκαμψία του ελληνικού δημοσίου στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που παρατηρούνται σε όλες τις μεγάλες επενδύσεις έχουν βάλει σημαντικούς σκόπελους, στις δύο μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις, η έναρξη των οποίων εκτός του ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση του ΑΕΠ και στη μείωση της ανεργίας, θα αλλάξει άρδην και την εικόνα της χώρας μας, συμβάλλοντας στην άνοδο του τουρισμού.
Ειδικότερα στον αέρα κινδυνεύει να τιναχτεί η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, λόγω της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση του έργου διασταύρωσης των διαδρόμων του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης που θα έπρεπε να έχει γίνει από το 2006.
Παρά τις μακροχρόνιες καθυστερήσεις, η Πολιτεία είχε διαβεβαιώσει ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν το άρτιο του 2017, όμως ακόμη και σήμερα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει.
Κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση της παραχώρησης υποστηρίζουν πως μέχρι σήμερα το έργο ακόμη δεν ξεκίνησε και, αν ξεκινήσει τώρα, θα είναι σε εξέλιξη στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, με δραματικές επιπτώσεις στον τουρισμό και στην οικονομία της Θεσσαλονίκης, της Χαλκιδικής και της ευρύτερης περιοχής.
Από την άλλη, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιμένει στην άμεση έναρξη του έργου και προτείνει – κατά τη διάρκεια των εργασιών– να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος από-προσγείωσης, ο βοηθητικός διάδρομος που τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από τον κύριο διάδρομο μέχρι το χώρο στάθμευσης.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, δημιουργεί πληθώρα ερωτηματικών ασφαλείας, καθώς:
– πρόκειται να πραγματοποιηθεί σε περίοδο υψηλής κίνησης του αεροδρομίου (καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος)
– η χρήση του τροχόδρομου, ως κανονικού διαδρόμου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιτρέπεται υπό εξαιρετικά επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως.
– ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη η ομίχλη αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει εάν δεν διευθετηθεί το ζήτημα που έχει προκύψει με το «Μακεδονία» που αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας και πυλώνα της ιδιωτικοποίησης.
Και αυτό διότι εάν η Fraport, όπως αναφέρουν κύκλοι κοντά στην ιδιωτικοποίηση, παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του, ωσότου ολοκληρωθούν τα έργα του Δημοσίου, καθώς δεν θα είναι σε θέση να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων.
«Με αυτά τα δεδομένα, η Fraport είναι υποχρεωμένη, όταν παραλάβει το αεροδρόμιο "Μακεδονία" να το κρατήσει κλειστό, όχι μόνο γιατί δεν έχουν τηρηθεί τα συμφωνηθέντα, αλλά κυρίως γιατί δεν θα μπορεί να το λειτουργήσει όπως πρέπει και με ασφάλεια!
Μια τέτοια εξέλιξη θέτει σε κίνδυνο ματαίωσης όλη τη συμφωνία παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, καθώς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο από τα 14 και σημαντικός πυλώνας της επένδυσης.
Είναι προφανές ότι η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας θα επιφέρει μια τεράστια απώλεια εσόδων για τη χώρα, της τάξεως των 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,3 δισ. ευρώ άμεσα», καταλήγουν.
Για τέλος του 2017 οι μπουλντόζες στο Ελληνικό
Πολλές και σημαντικές είναι ακόμη οι εκκρεμότητες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του Ελληνικού, παρά το γεγονός ότι αυτή έχει επικυρωθεί από την Βουλή εδώ και δύο μήνες.
Ως εκ τούτου οι αρχικές εκτιμήσεις ότι θα έμπαιναν μπουλντόζες στον χώρο του πρώην αεροδρομίου τον Ιανουάριο του 2017 προκειμένου να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες, διαψεύδονται.
Πλέον αρκετοί εκτιμούν ότι αυτό ενδεχομένως συμβεί προς το τέλος του 2017, όπου θα έχουν λυθεί και οι τελευταίες εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν με την διευθέτηση νομικών και πολεοδομικών θεμάτων.
Βασικό θέμα που πρέπει να διευθετηθεί είναι η κατάρτιση μελετών για την κατάρτιση του Ειδικού Σχεδίου Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ), το οποίο και θα πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Επίσης σε εκκρεμότητα παραμένει και το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να οριστικοποιήσει τις ρυθμίσεις για την άδεια καζίνο στο Ελληνικό, πράγμα που υπάρχει ως δέσμευση στην επικαιροποιημένη συμφωνία που υπέγραψε ο επενδυτής με το ΤΑΙΠΕΔ. Η άδεια καζίνο θα παραχωρηθεί από το Ελληνικό δημόσιο με ξεχωριστό διαγωνισμό.
Μία ακόμη ρύθμιση που εκκρεμεί είναι σχετικά με το ζήτημα της λειτουργία του πάρκου όπου οι επενδυτές αναλαμβάνουν την υποχρέωση της συντήρησης του, αλλά δεν είναι καθορισμένο, μεταξύ άλλων που θα κατευθύνονται τα δημοτικά τέλη που θα δημιουργηθούν στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων.