Με μοντέλο που προσομοιάζει στον τρόπο αντιμετώπισης ζημιών από την προ ετών κακοκαιρία «Ιανός», πάλι στην ευρύτερη περιοχή, εκτιμάται ότι θα γίνει η αποκατάσταση των καταστροφών που προκάλεσαν τα φαινόμενα «Daniel», κυρίως, και «Elias» στη Θεσσαλία. Επί της ουσίας, χωρίς να είναι ακόμα σαφές αν θα αφορά στο σύνολο των υποδομών και των αναγκών, που υπολογίζονται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ (900 εκατ. περίπου τα οδικά έργα, 450 εκατ. ευρώ τα σιδηροδρομικά), εκτιμάται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα αποστείλει «κλειστές» προσκλήσεις σε μεγάλους, κατά πάσα πιθανότητα (θα δούμε αν θα αφορά και σε μικρότερα σχήματα) κατασκευαστικούς ομίλους όπως οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είχε αναλάβει και τις ζημιές του «Ιανού»), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίου) για να δώσουν προσφορές για την αποκατάσταση υποδομών.
Κατά κάποιες πηγές του κατασκευαστικού χώρου, εκτιμάται ότι η ευρύτερη περιοχή θα «σπάσει σε κομμάτια» ώστε να μοιραστεί η αποκατάσταση ζημιών προκειμένου να γίνει γρηγορότερα η διαδικασία, ενώ οι προσκλήσεις θα αφορούν είτε στην κατασκευή είτε σε μελέτη – κατασκευή, αναλόγως αν υπάρχουν ήδη κάποιες αρχικές μελέτες. Δεδομένου ότι ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιάος, πολλές φορές έχει αναφέρει ότι θα έχουμε αναδόχους το καλοκαίρι, εκτιμάται, χωρίς να υπάρχει επίσημη ενημέρωση, ότι οι εξελίξεις για τις εν λόγω «κλειστού» τύπου δημοπρατήσεις ίσως είναι και θέμα εβδομάδων. Πάντως, κάποιοι στον κλάδο θεωρούν ωριμότερες τις διαδικασίες για την προώθηση διαγωνισμών για την αποκατάσταση ζημιών στον σιδηροδρομικό κλάδο (στον κεντρικό άξονα, αλλά και σε κάθετους, όπως Λάρισα – Βόλος ή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα), καθώς ήδη οι φορείς του τομέα έχουν κάνει καταγραφές ζημιών και αναγκών, σε σαφώς πιο… λεπτομερές επίπεδο, ενώ για άλλες υποδομές χρειάζονται καταγραφές και μελέτες.
«Μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε υπογράψει τις πρώτες συμβάσεις, ώστε να προχωρήσουμε στην εγκατάσταση των αναδόχων στα εργοτάξια», έχει αναφέρει αρκετές φορές ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος. Ο υφυπουργός Υποδομών διαβεβαιώνει ότι η Θεσσαλία βρίσκεται πάρα πολύ ψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης, καθώς είναι ένας τόπος που πρέπει να γίνει ένα πρότυπο ανάπτυξης για ολόκληρη την Ελλάδα. «Στόχος μας είναι η αποκατάσταση της κανονικότητας των κατοίκων της περιοχής», τονίζει σε κάθε ευκαιρία. Στόχος του Υπουργείου είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης και εντός του καλοκαιριού να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τους αναδόχους εκτέλεσης των έργων. «Πριν την καταστροφή, είχαμε εντοπίσει στη Θεσσαλία ότι οι υποδομές γερνούν, άρα είχαμε συνειδητοποιήσει ότι θα έπρεπε να σταματήσουμε την επεκτατική πολιτική των νέων έργων και να στραφούμε στη συντήρηση των υποδομών. Ήρθε ο Daniel με τις τεράστιες οι καταστροφές, δοκιμάστηκαν οι γηρασμένες υποδομές, εκείνες που έγιναν για τον Ιανό άντεξαν. Μέσα στις προσεχείς ημέρες θα έχουμε τα τεύχη δημοπράτησης για να προχωρήσουμε στις αναθέσεις. Αυτές αφορούν τα σιδηροδρομικά έργα άνω των 450 εκατ. Είναι το μεγαλύτερο αγκάθι. Λόγω των δύο εταιρειών, που υπό τις παρούσες συνθήκες είναι πολύ δύσκολο να συντονιστούν οι ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, αυτό μας απασχολεί. Και για τα οδικά έργα 900 εκατ. ευρώ, προχωρά η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης, θα εκδοθεί η υπουργική απόφαση μετά από γνωμοδότηση του τεχνικού συμβουλίου για τον αριθμό των προς διαγωνιστική διαδικασία συμβάσεων, που θα γίνουν με προσκλήσεις, άρα διαπραγμάτευση με κλειστό αριθμό ενδιαφερομένων. Μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε αναδόχους», σημείωσε προ ημερών σε συνέδριο για τις υποδομές ο κ. Ταχιάος. Ο υπουργός, κ. Χ. Σταϊκούρας, υπενθύμισε πως τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία θα αποστερήσουν πόρους 1,5 δις. ευρώ (οδικά και σιδηροδρομικά).
Στις 24 Απριλίου εγκαίνια για τον Ε65
Μια και ο λόγος για την ευρύτερη περιοχή, όπως έχει αναφερθεί, για τις 24 Απριλίου προγραμματίζεται η παράδοση του ολοκληρωμένου τμήματος από Λαμία μέχρι Καλαμπάκα, του αυτοκινητόδρομου Κεντρική Ελλάδας (Ε65), που διαχειρίζεται και λειτουργεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της εταιρείας παραχώρησης Κεντρική Οδός, με κατασκευαστή την ΤΕΡΝΑ. Αυτό που παραδίδεται είναι ουσιαστικά η πλήρη ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα συνολικού μήκους 32,5 χιλιομέτρων αλλά και επιπλέον 10 χιλιομέτρων στο βόρειο τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα. Αρα, στην κυκλοφορία για τους οδηγούς θα έχει δοθεί το τμήμα από τη Λαμία έως και την Καλαμπάκα (μήκους περίπου 135 χλμ.). Η πρόοδος στο βόρειο τμήμα (Τρίκαλα - Εγνατία) εκτιμάται ότι θα φθάσει το 70% έως τα τέλη του 2024 και θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το 2025. Με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας καθώς και της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει μάλιστα και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Με αυτά τα 181,5 χλμ. σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, ενώ θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Η επιρροή στις μεταφορές θα είναι εξαιρετικά σημαντική. Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στην αναπτυξιακή ώθηση που θα προσφέρει ο Ε65 σε πολλούς τουριστικούς προορισμούς της χώρα μας, που με την ολοκλήρωσή του θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι συνολικά το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, μέσω του Ε65 θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, από 3 ώρες και 15 λεπτά σήμερα.
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. μήκους 181,5 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα.
Σήμερα σε λειτουργία βρίσκονται:
Α) τα 14,2 χλμ. του νότιου τμήματος από τη σύνδεση του Ε65 με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε, έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου στην περιοχή Λιανοκλαδίου. Το τμήμα αυτό εξυπηρετεί τις διαδρομές προς Μακρακώμη και Καρπενήσι.
Β) το σύνολο των περίπου 80 χλμ. του τμήματος από τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.) έως και τον Α/Κ Τρικάλων (112ο χλμ.).
Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. βρίσκονται τα υπολειπόμενα 18,3 χλμ. του Νότιου τμήματος καθώς και το Βόρειο τμήμα, συνολικού μήκους 70,5 χλμ. από Α/Κ Τρίκαλων έως και σύνδεση με Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών.