«Κλειδώνουν» οι απαραίτητοι πόροι για την αποκατάσταση των ζημιών στον Λιμένα Βόλου μετά τις περσινές κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» κι ενώ έτσι κι αλλιώς ο διαγωνισμός αξιοποίησης της υποδομής παραμένει για την ώρα μετέωρος και στις δικαστικές αίθουσες, όπως και πρόσφατα ανέφερε το insider.gr.
Από τις κακοκαιρίες προέκυψε μείωση των λειτουργικών βαθών, αποτέλεσμα της οποίας είναι η μειωμένη ασφάλεια στην ναυσιπλοΐα και η μη δυνατότητα εξυπηρέτησης των χρηστών του λιμένα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται όχι μόνο για τον ΟΛΒ αλλά και για τις επιχειρήσεις και τους χρήστες που δραστηριοποιούνται μέσω του λιμένα Βόλου. Επίσης, σχεδόν μπαζώθηκε έκταση περίπου 17 στρεμμάτων στην Ιχθυόσκαλα Βόλου η οποία καθιστά την περιοχή μη προσβάσιμη από αλιευτικά.
Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρ. Στυλιανίδη, η δράση για την αποκατάσταση των ζημιών στον Λιμένα Βόλου μετά τις περσινές κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» εντάχθηκε σε σχετικό τομεακό πρόγραμμα, κατά συνέπεια τα έργα αυτά έχουν «κλεισμένη» χρηματοδότηση σχεδόν 10 εκατ. ευρώ (Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης – ΕΠΑ). Ως γνωστόν, με την από 19.03.2024 απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, το έργο εντάχθηκε στο και ορίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ ως φορέας ωρίμανσης, διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων. Μάλιστα, στις αρχές του μήνα «έπεσαν» οι σχετικές υπογραφές ανάμεσα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το ΤΑΙΠΕΔ (μονάδα PPF).
Ποια έργα προβλέπονται
Σκοπός του έργου είναι να καταστεί ο Λιμένας Βόλου πλήρως λειτουργικός και να επανέλθει η εξέχουσας σημασίας δραστηριοποίησή του στην ευρύτερη περιοχή, ώστε να αναδειχθεί εκ νέου ως μια πολύ σημαντική λιμενική υποδομή της χώρας. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα διενεργηθεί η διαγωνιστική διαδικασία από το PPF, ώστε να επιλεγεί ο Ανάδοχος για την υλοποίηση του έργου. Στην απόφαση – ένταξης της πράξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, γίνεται αναφορά και στα έργα αποκατάστασης.
Οι εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της λιμενικής ζώνης στο Βόλο (δικαιοδοσία Ο.Λ.Β. ΑΕ) είναι συνοπτικά οι εξής:
1. Κεντρικός Προβλήτας (Επιβατική ακτοπλοΐα) με βάθος 11μ. στην κεφαλή του προβλήτα
2. Προβλήτας Νο 1 (Σιλό - Εμπορικός) με βάθος 11μ.
3. Προβλήτας Νο 2 (Εμπορικός) με βάθος 11μ.
4. Προβλήτας Νο 3 (Εμπορικός) με βύθισμα -11,00μ και -13,00μ στα τελευταία 40μ.
5. Κρηπιδώματα Ιχθυόσκαλας Βόλου με βάθος -7,50μ.
6. Προβλήτας σιδηροδρομικού πορθμείου με βάθος -7,5μ.
7. Λιμενίσκος Τελωνείου Βόλου.
8. Παραλιακά κρηπιδώματα κεντρικού λιμένα.
Γενικά, αναφέρεται ότι η θαλάσσια έκταση του λιμένα ανέρχεται σε 1,35 km2 περίπου. Ο διαθέσιμος κύκλος ελιγμών των πλοίων έχει διάμετρο περί τα 500 m, ώστε να επιτρέπει την εξυπηρέτηση πλοίων μήκους 200 250 m.
Στη λιμενολεκάνη Βόλου εκβάλλουν – από ανατολικά προς τα δυτικά - οι χείμαρροι «Κραυσίδωνας», μεταξύ των Προβλητών Νο-2 και Νο-3, και «Ξηριάς», βορείως της Ιχθυόσκαλας Βόλου, με αποτέλεσμα την συνεχή στερεομεταφορά και απόθεση υλικών εντός του λιμένα και στον πυθμένα αυτού, τα οποία μειώνουν τα λειτουργικά βάθη των κρηπιδωμάτων. Μετά τις ανωτέρω κακοκαιρίες έγιναν βυθομετρικές αποτυπώσεις στη λιμενική ζώνη (πλην της περιοχής της Ιχθυόσκαλας, ~0,17 km2, όπου δεν κατέστη δυνατή η λήψη μετρήσεων λόγω ιδιαίτερα μειωμένων βαθών από τα φερτά υλικά), από όπου και προέκυψε ότι τα πρόσθετα βυθοκορήματα ανέρχονται με μια πρώτη εκτίμηση σε περίπου 700.000 μ3.
Η αναγκαιότητα υλοποίησης του υπόψη έργου προκύπτει από τις εξής παραμέτρους:
α) Μειώθηκαν σημαντικά τα λειτουργικά βάθη σε αρκετά κρηπιδώματα (ενδεικτικά, δυτική πλευρά προβλήτα νο2, ανατολική πλευρά προβλήτα νο3, πρόσβαση μεταξύ προβλήτα νο2-νο3, κλπ). Οι μειώσεις αυτές έχουν σαν συνέπεια τη μείωση και του λειτουργικού πλάτους προσέγγισης των πλοίων. Εν γένει, τίθεται εν αμφιβόλω η ασφαλής πρόσβαση των πλοίων, απαιτούνται φωτοσημάνσεις αβαθών, κλπ. Συνοπτικά, αποτέλεσμα της μείωσης των λειτουργικών βαθών είναι η μειωμένη ασφάλεια στην ναυσιπλοΐα και η μη δυνατότητα εξυπηρέτησης των χρηστών του λιμένα, με ότι αυτό συνεπάγεται όχι μόνο για τον ΟΛΒ αλλά και για τις επιχειρήσεις και τους χρήστες που δραστηριοποιούνται μέσω του λιμένα Βόλου.
β) Γέμισαν φερτά υλικά οι εκβολές των χειμάρρων «Κραυσίδωνα» και «Ξηριά». Μπαζώθηκε το σύνολο της διευθετημένης εκβολής του χειμάρρου Κραυσίδωνα εντός του λιμένα πλάτους 40,00μ και μήκους περίπου 130μ. μέγιστου βάθους διευθέτησης -7,50μ. στην εκβολή του. Μειώθηκε δραματικά, σχεδόν μπαζώθηκε, έκταση περίπου 17 στρεμμάτων στην Ιχθυόσκαλα Βόλου η οποία σε συνδυασμό με τις αποθέσεις του υφιστάμενου δέλτα του χειμάρρου «Ξηριά», που είναι επιπλέον περίπου 18 στρέμματα καθιστά την περιοχή μη προσβάσιμη από αλιευτικά. δημιουργείται μια χαώδης κατάσταση για τις λιμενικές εγκαταστάσεις, ενώ ελλοχεύει ο κίνδυνος νέων πλημμυρικών φαινομένων, λόγω της εξαιρετικά μειωμένης απορροής της εκβολής.
Στον «αέρα» ο διαγωνισμός
Πάντως, όπως και πρόσφατα αναφέραμε, στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων – ΕΑΔΗΣΥ μεταφέρεται, ή μάλλον επιστρέφει, το δικαστικό σίριαλ για την τύχη του διαγωνισμού πώλησης ποσοστού 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Ως γνωστόν, ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη είχε επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ δίνοντας μεγάλο τίμημα, ύψους 51 εκατ. ευρώ, σχεδόν διπλάσιο από την Goldair.
Λίγους μήνες αργότερα, η Goldair, με επικεφαλής τον Καλλίνικο Καλλίνικο, στρεφόταν νομικά κατά του διαγωνισμού, έχοντας εκκινήσει δικαστικές και νομικές ενέργειες. Αρχικά απευθύνθηκε στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία όμως, είχε δηλώσει αναρμόδια να εκδικάσει την ένσταση, με το σχήμα να προσφεύγει στο ΣτΕ κατά του διαγωνισμού και κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΔΥ. Τελικά, το ΣτΕ απεφάνθη ότι η υπόθεση πρέπει να επιστρέψει στην ΕΑΔΗΣΥ που καλείται πλέον να αποφανθεί για την τύχη του διαγωνισμού, εάν δεν προκύψουν και νέα δικαστικά «επεισόδια». Σε κάθε περίπτωση, και με τα νέα δεδομένα, ο διαγωνισμός «παγώνει» μέχρι νεοτέρας, το 2024 «χάνεται» και μένει να φανεί αν μέσα στο 2025 θα έχουμε εξελίξεις. Πάντως, έτσι κι αλλιώς, η επένδυση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει νωρίτερα καθώς ο λιμένας του Βόλου υπέστη μεγάλες ζημιές από την περσινή κακοκαιρία «Daniel» και χρειάζονται έργα αποκατάστασης και χρόνος (στην βασική υποδομή, εκβάθυνση κ.α.).