Ινδία: Βρυχάται η νέα μεγάλη οικονομική υπερδύναμη - Θα περάσει την Κίνα;

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ινδία: Βρυχάται η νέα μεγάλη οικονομική υπερδύναμη - Θα περάσει την Κίνα;
Τα δυνατά σημεία της Ινδίας έναντι της Κίνας. Τόπος προσέλκυσης για κορυφαίες πολυεθνικές. Ποια προβλήματα θα πρέπει να επιλύσει για να «απογειωθεί» έως το τέλος της δεκαετίας.

Η ανάπτυξή της είναι καλπάζουσα, παρότι η οικονομία της, αξίας 3,5 τρισ. δολαρίων, αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό μέρος της κινεζικής οικονομίας των 17,8 τρισ. δολαρίων. Ο λόγος για την Ινδία που φιλοδοξεί να αναδειχθεί στην "ατμομηχανή" της παγκόσμιας οικονομίας έως το τέλος της δεκαετίας αντικαθιστώντας την Κίνα.

Ήδη, αποτελεί πόλο έλξης για κορυφαίους ομίλους στον χώρο καταναλωτικών αγαθών, οι αερομεταφορείς της, όπως Air India και IndiGo, έχουν κάνει παραγγελίες ρεκόρ στη Boeing και την Airbus για νέα αεροσκάφη, ενώ ο τεχνολογικός κολοσσός Apple έχει μεταφέρει μέρος της παραγωγής iPhones στην Ινδία. Επίσης, μεγάλες εταιρείες συναρμολόγησης ηλεκτρονικών ειδών, όπως η Foxconn, έχουν ρίξει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στη χώρα, ενώ το μερίδιο της Ινδίας στις παγκόσμιες εξαγωγές έχει αυξηθεί.

Επίσης, τον Απρίλιο η Ινδία υποσκέλισε την Κίνα για να αναδειχθεί στην πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη και τότε πολλοί αναλυτές διερωτήθηκαν εάν το Νέο Δελχί θα μπορέσει να ξεπεράσει το Πεκίνο και να γίνει η επόμενη οικονομική υπερδύναμη. Οι γεννήσεις στην Ινδία είναι σχεδόν διπλάσιες από τις αντίστοιχες στην Κίνα. Πολύ περισσότερο, η Ινδία έχει ξεπεράσει την Κίνα σε ρυθμό ανάπτυξης τα προηγούμενα δύο έτη - το ΑΕΠ της ενισχύθηκε κατά 7,8% στο πρώτο φετινό τρίμηνο συγκριτικά με τον ρυθμό 5,3% της Κίνας, με τα στατιστικά στοιχεία να είναι πολλά υποσχόμενα.

Η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας κυμαινόταν κατά μέσο όρο στο 10% ετησίως για τρεις ολόκληρες δεκαετίες από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν έγιναν μεταρρυθμίσεις και η κινεζική οικονομία άνοιξε στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό ακριβώς έκανε την Κίνα μαγνήτη για το ξένο κεφάλαιο. Ωστόσο, αυτή η εντυπωσιακή ανάπτυξη έχει περάσει τώρα στο παρελθόν, με τη στεγαστική κρίση να έρχεται να προστεθεί στις ανησυχίες για την παγκόσμια κυριαρχία των αλυσίδων τροφοδοσίας της και το προβάδισμά της σε ευαίσθητες τεχνολογίες.

Εδώ ακριβώς θα παιχθεί όλο το παιχνίδι σύμφωνα με αναλυτές, το να καταφέρει η κυβέρνηση του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να καταστήσει την Ινδία πιο ανταγωνιστική οικονομία, έτσι ώστε να προσελκύσει δυτικές επιχειρήσεις που θέλουν να διαφοροποιηθούν από την Κίνα, αναζητώντας φθηνή πηγή εργατικού δυναμικού. Το Bloomberg Economics εκτιμά ότι 48,6 εκατ. εργαζόμενοι μεσαίας εξειδίκευσης - που τυπικά εργάζονται σε ένα εργοστάσιο, θα συνταξιοδοτηθούν στην Κίνα και σε άλλες ανεπτυγμένες οικονομίες από το 2020 έως το 2040. Την ίδια περίοδο, η Ινδία θα προσθέσει 38,7 εκατ. εργαζομένους αυτής της κατηγορίας, ενώ περισσότεροι από τους μισούς Ινδούς είναι σήμερα ηλικίας κάτω των 25 ετών. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, σχεδόν το ένα πέμπτο των ατόμων ηλικίας 15 έως 64 ετών στον κόσμο θα είναι Ινδοί μέχρι το 2030.

Πόλος έλξης πολυεθνικών

Όλα αυτά σημαίνουν ότι η Ινδία έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει το επόμενο μεγάλο στοίχημα για κορυφαίες επιχειρήσεις όπως PepsiCo, Unilever, άλλους γίγαντες καταναλωτικών αγαθών και όχι μόνο, που προσπαθούν να καλύψουν το κενό που άφησε η ασταθής ανάκαμψη στην Κίνα.

Με την ινδική οικονομία να αναπτύσσεται με τον ταχύτερο ρυθμό μεταξύ των κορυφαίων αναδυόμενων αγορών, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να λανσάρουν νέα προϊόντα και διαφορετικές παραλλαγές μεγέθους προκειμένου να προσελκύσουν τον τεράστιο πληθυσμό της χώρας και την αναξιοποίητη τεράστια αγορά της. "Ενώ την τελευταία δεκαετία οι εταιρείες είχαν επικεντρωθεί στην αύξηση των πωλήσεών τους στην Κίνα, η επόμενη δεκαετία αφορά τις πωλήσεις στην Ινδία", είπε ο Μπράιαν Τζέικομπσεν, επικεφαλής οικονομολόγος στο Annex Wealth Management. "Πρέπει να πάτε εκεί που οι δημογραφικοί και οικονομικοί άνεμοι είναι με το μέρος σας", σημειώνει.

Οι κορυφαίες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών αναμένουν υψηλότερες κρατικές δαπάνες, καλύτερη εποχή των μουσώνων και αναζωπύρωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, παράγοντες που θα βοηθήσουν τις καταναλωτικές δαπάνες να ανακάμψουν τα επόμενα τρίμηνα. Το συνολικό μερίδιο αγοράς των πέντε κορυφαίων πολυεθνικών εταιρειών - Coca-Cola, P&G, PepsiCo, Unilever και Reckitt αυξήθηκε στο 20,53% το 2023 από 19,27% το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών GlobalData. Αντίθετα, το συνολικό μερίδιο αγοράς τους στην Κίνα συρρικνώθηκε στο 4,30% το 2023 από 4,37% του 2022.

"Η Κίνα βίωσε μία μακρά και εκτεταμένη περίοδο πανδημίας του COVID… μάλιστα πέρασε και από μια σύντομη περίοδο αρνητικής ανάπτυξης και μετά από αυτό η ανάπτυξη ήταν πολύ αργή. Συγκριτικά, ο ρυθμός ανάπτυξης στην Ινδία φαίνεται πιο υγιής για τον κλάδο καταναλωτικών αγαθών", αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Kantar' Worldpanel Division.

Η διείσδυση στα ινδικά νοικοκυριά

Ήδη, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών έχουν αντλήσει χρήματα από την τεράστια αγορά της Ινδίας, με νέα προϊόντα, όπως το Kurkure Chaat Fills της PepsiCo, την αναβάθμιση των συσκευασιών της Coca-Cola και τα σχέδια της Nestle να παρουσιάσει την premium μάρκα καφέ της Nespresso στο τέλος του έτους. Ως αποτέλεσμα, η διείσδυση της Coca-Cola στα νοικοκυριά της Ινδίας αυξήθηκε κατά 24% το 12μηνο που έληξε τον Ιούνιο, της PepsiCo κατά 12,7%, της Nestle κατά 6,7% και της Reckitt περίπου 3,8%.

Η Mondelez International συνεργάζεται με το brand στην αγορά cookie, Lotus Biscoff, ενώ σχεδιάζει να κυκλοφορήσει νέα μεγέθη της συσκευασίας Oreo αυτόν τον μήνα. Η εταιρεία ανέφερε μεσαία μονοψήφια ποσοστιαία αύξηση στην κατηγορία της σοκολάτας στην αγορά της Ινδίας στο δεύτερο τρίμηνο. Διψήφια αύξηση στον όγκο πωλήσεών της κατέγραψε και η Coca-Cola στην Ινδία, ενώ η Unilever είδε τις επιδόσεις της στην χώρα να παρουσιάζουν σταδιακή βελτίωση. Η PepsiCo στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τη Νότια περιοχή της Ασίας εμφάνισε άνοδο, με την εταιρεία να αναμένει ότι η Ινδία θα αποτελέσει το "μεγάλο χώρο ανάπτυξής της.

Από την άλλη πλευρά, η Κίνα βλέπει τη ζήτηση να είναι πολύ πιο αδύναμη. Για παράδειγμα, η Nestle εμφάνισε πτώση στις συνολικές πωλήσεις της στην περιοχή της Μεγάλης Κίνας το τελευταίο τρίμηνο και προειδοποίησε ότι το γενικό οικονομικό και καταναλωτικό κλίμα είναι σαφώς πιο αδύναμο από το αναμενόμενο.

Τα τρωτά σημεία

Ωστόσο, η εντυπωσιακή ανάπτυξη της Ινδίας και ειδικά του τεχνολογικού της κλάδου υποκινείται από τις μεγάλης κλίμακας επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, τόσο από την Ινδία όσο και από το εξωτερικό. Αυτές οι επιχειρήσεις χρειάζονται υποδομές για να αναπτυχθούν, όμως οι υποδομές της Ινδίας είναι ψηφιακές και όχι φυσικές, που σημαίνει ότι η χώρα θα πρέπει να αποκτήσει καλύτερες υποδομές και περισσότερες μεταποιητικές μονάδες.

Για να καταφέρει να κάνει την Ινδία ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας έως το τέλος της δεκαετίας, ο Μόντι θα πρέπει να κατασκευάσει καλύτερες υποδομές, να αναπτύξει ακόμη περισσότερο τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, να χτίσει καλύτερες πόλεις για τη στέγαση όλων αυτών των εργαζομένων και να προσελκύσει περισσότερες μεταποιητικές μονάδες για να δημιουργήσει περισσότερες θέσεις εργασίας.

Επιπλέον, θεωρείται περίπλοκη υπόθεση η σύνδεση των εργαζομένων με τους εργοδότες, γεγονός που καθιστά δύσκολο τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν τις αποταμιεύσεις που απαιτούνται για το είδος της επενδυτικής έκρηξης που μεταμόρφωσε τις τίγρεις της Ανατολικής Ασίας όπως η Ταϊβάν και η Νότια Κορέα και τις έβγαλε από τη φτώχεια. Τα ακόμη υψηλά εμπόδια στο εμπόριο είναι ένα άλλο πρόβλημα, ειδικά εάν η Ινδία θέλει να γίνει κόμβος συναρμολόγησης συσκευών, όπως η Κίνα.

Προς το παρόν, η Ινδία παραμένει μια οικονομία που βασίζεται κυρίως στην κατανάλωση και τις υπηρεσίες. Αν δεν μπορέσει πραγματικά να αυξήσει τις βιομηχανικές άμεσες ξένες επενδύσεις - που πιθανώς σημαίνει την επίλυση των σημείων συμφόρησης στην αγορά εργασίας και τη μείωση των εμπορικών φραγμών - μπορεί να δυσκολευτεί να ακολουθήσει την "απογείωση" των πάλαι ποτέ κραταιών ασιατικών "τίγρεων και δράκων".

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider