Η Κομισιόν θα εξαντλήσει όλα τα διπλωματικά μέσα που διαθέτει, προκείμενου να προστατεύσει τη διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου από το γεωπολιτικό ρίσκο. Αυτό αναφέρεται σε επιστολή που, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, απέστειλαν οι Βρυξέλλες σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και με την οποία δηλώνουν ρητά πως το έργο θα υλοποιηθεί υπό τη διπλωματική «ασπίδα» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ρητή αυτή δήλωση ουσιαστικά «θωρακίζει» έτι περαιτέρω την υλοποίηση της διασύνδεσης, αναδεικνύοντας τον ευρωπαϊκό χαρακτήρα του πρότζεκτ. Επομένως, οποιουδήποτε είδους ενδεχόμενη προστριβή με τρίτες χώρες (βλ. Τουρκία) θα αναχθεί πλέον σε θέμα που άπτεται των σχέσεων όλης της Ε.Ε. με τους «γείτονές» της, αντί για ένα ζήτημα το οποίο θα «αγγίξει» αποκλειστικά τις δύο χώρες που διασυνδέονται, δηλαδή την Ελλάδα και την Κύπρο.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην επιστολή της η Κομισιόν χαρακτηρίζει το πρότζεκτ «ύψιστης σημασίας». Το βάρος που δίνει στην υλοποίησή του έχει ήδη αποδειχθεί με τη χρηματοδότηση της στήριξη, ύψους 587 εκατ. ευρώ, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έχει δοθεί ποτέ για διασυνοριακή διασύνδεση.
Διέξοδος για τη ΡΑΕΚ
Πέρα από τη βαρύνουσα πολιτική και διπλωματική σημασία, η νέα πρωτοβουλία των Βρυξελλών αποκτά μία σημαντική θετική εξέλιξη και στο επίπεδο των ρυθμιστικών αποφάσεων για το έργο. Κι αυτό γιατί εξασφαλίσει στην κυπριακή ρυθμιστική αρχή (ΡΑΕΚ) την πολιτική στήριξη, που έθετε η ίδια ως προϋπόθεση ώστε να «θωρακίσει» τον φορέα υλοποίησης του έργου (δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ) από το γεωπολιτικό ρίσκο εμφάνισης εμποδίων στην υλοποίηση της διασύνδεσης.
Πλέον, όμως, με τη δήλωση της Κομισιόν πως θα επιστρατεύσει κάθε διπλωματικό μέσο για να προστατεύσει το έργο, η ΡΑΕΚ αποκτά την πολιτική «ασπίδα» για να αλλάξει την απόφασή της.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, στην απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής της Κύπρου για τη μεθοδολογία εσόδου για το έργο, αναφέρεται ότι σε περίπτωση ακύρωσης ή καθυστέρησης του έργου για αντικειμενικούς λόγους, «ενδέχεται» να ανακτηθούν οι δαπάνες που έχει πραγματοποιήσει μέχρι εκείνη τη στιγμή ο φορέας υλοποίησης. Με την αίτηση αναθεώρησης της απόφασης, που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ, ο Έλληνας Διαχειριστής ζητά μεταξύ άλλων να απαλειφθεί ο όρος «ενδέχεται».
Ο λόγος είναι πως η ΡΑΕΚ παραπέμπει σε ρυθμιστική απόφαση που θα ληφθεί στην περίπτωση που γίνει πραγματικότητα ένα τέτοιο σενάριο, για το αν θα υπάρξει ή όχι ανάκτηση. Ωστόσο, καθώς η ανάκτηση δεν είναι εκ των προτέρων διασφαλισμένη (όπως έχει κάνει η ελληνική ρυθμιστική αρχή) ο φορέας υλοποίησης παραμένει «ανοικτός» σε έναν οικονομικό κίνδυνο που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να αναλάβει, με δεδομένο τον τεράστιο προϋπολογισμό του έργου, ύψους 1,9 δισ. ευρώ.
Καμία πρόοδος στη σημερινή σύσκεψη
Στον αντίποδα, κανένα ίχνος «λευκού καπνού» δεν προέκυψε ούτε από τη σημερινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ της ΡΑΕΚ και του ΑΔΜΗΕ, με αντικείμενο την εξέταση από την ΡΑΕΚ του αιτήματος αναθεώρησης του Έλληνα Διαχειριστή. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, η σύσκεψη αναλώθηκε στο να ζητά η ΡΑΕΚ νέες επεξηγήσεις από τον ΑΔΜΗΕ επί του αιτήματος.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως με τη στάση της ΡΑΕΚ οι διαβουλεύσεις γίνονται ατέρμονες, ώστε να καθυστερήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την απόφασή της. Πάντως, και η ίδια η κυπριακή αρχή αναγνωρίζει πως η υφιστάμενη απόφαση για τη μεθοδολογία εσόδου καθιστά το έργο μη βιώσιμο και απαγορευτική τη μετοχική «είσοδο» οποιουδήποτε ιδιώτη επενδυτή στη μετοχική σύνθεση του φορέα υλοποίησης.