Η αναγέννηση του real estate της φιλοξενίας στην Ελλάδα, βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης, υπό τον συντονισμό της κυρίας Θώμης Χριστοδουλοπούλου, Partner, KLC Law Firm, κατά τη δεύτερη μέρα του συνεδρίου, στην 25η Prodexpo.
Παίρνοντας πρώτος τον λόγο, ο κ. Mαρίνος Γιαννόπουλος, CEO, Enterprise Greece, τόνισε, ότι η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων ανάμεσα στους επενδυτές, φέρνοντας ως παράδειγμα πρόσφατη έρευνα της ΕΥ, ότι πάνω από τις μισές επιχειρήσεις φιλοξενίας θα επένδυαν ξανά στη χώρα μας, ενώ πρόσθεσε ότι η εκτίμηση για το 2024 είναι ότι ο τουρισμός θα προσθέσει 2,9% στο ΑΕΠ φέτος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό το γεγονός «είναι μια επιβεβαίωση της συστηματικής δουλειάς που γίνεται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Το σημαντικό είναι να έχεις καλό επενδυτικό προϊόν, αν το έχεις αυτό, τότε θα έχουν κίνητρα να έρθουν και οι επενδυτές».
Κατά τον κ. Γιαννόπουλο είναι, επίσης, βασικό να προσφέρεται η δυνατότητα fast track επενδύσεων για μεγάλους επενδυτές και να τους παρέχεται η καλύτερη δυνατή βοήθεια με στόχο να γίνει πιο ελκυστική η επένδυση.
Όπως, επίσης, τόνισε, η Enterprise Greece αφιερώνει χρόνο για τους επενδυτές και είναι κυρίαρχης σημασίας η διαδικασία στο να γίνει η χώρα προορισμός για 12 μήνες τον χρόνο. «Κινούμαστε πλέον στη δημιουργία πιο βιώσιμου και πιο περιβαλλοντικά φιλικού προϊόντος, επιδιώκουμε να έχουμε κόσμο στη χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, όλα αυτά μαζί, σε συνδυασμό με ποιοτικό επενδυτικό προϊόν και έναν αξιόπιστο συνεργάτη, είναι ένα πλήρες πακέτο για να έρθουν επενδυτές στη χώρα».
Την ανάγκη για προσέλκυση επενδυτών που θα ενδιαφέρονται για ποιοτικό τουριστικό προϊόν υπογράμμισε και στη δική του τοποθέτηση ο κ. Ιωάννης Ορφανός, Partner, Head of Capital Markets, Colliers Greece. Σύμφωνα με τον κ. Ορφανό, «το σημαντικό είναι να φέρουμε μεγάλους επενδυτές, family offices, και για να το κάνουμε αυτό πρέπει να έχουμε καλό προϊόν. Η Ελλάδα είναι μια αγορά φιλοξενίας που μπορεί να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο, να είναι ανταγωνιστική και να βρεθεί δίπλα με βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ισπανία».
Το στέλεχος επισήμανε ότι η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ως resort προορισμός, μέσω των επενδύσεων που έχουν γίνει στα νησιά, όμως, πλέον υπάρχουν και άλλα αξιοπρόσεκτα σημεία σε περιοχές όπως η Αθήνα, λόγω και της Αθηναϊκής Ριβιέρας, η Θεσσαλονίκη, η Πελοπόννησος και οι Βόρειες Κυκλάδες.
Αναφέρθηκε, δε, στα διάφορα είδη επενδυτών που έρχονται συνήθως στη χώρα μας, καταρχήν όσοι ενδιαφέρονται για μεγάλα ξενοδοχειακά κτίρια σε προορισμούς όπως η Ρόδος ή η Κρήτη, αυτοί που αναλαμβάνουν παλαιά ξενοδοχεία και τα κάνουν rebranding, αλλά και αυτοί που εντοπίζουν και δημιουργούν νέους προορισμούς στη χώρα.
Από την πλευρά του, ο κ. Luis Picas Asmarats, Senior Director Investments, Hotel Investment Partners επιβεβαίωσε ότι υπάρχει μεγάλο τουριστικό ρεύμα στην Αθήνα τα τελευταία 5 χρόνια, λόγω και του Ελληνικού και της Αθηναϊκής Ριβιέρας και της διαμόρφωσης της πόλης ως προορισμού διασκέδασης.
Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να το τονίσει ότι «η φιλοξενία είναι μια εκπληκτική αγορά, αλλά έχει και τις προκλήσεις της. Οι δυσκολίες είναι ότι πρέπει να σχεδιάζουμε μακροπρόθεσμα, χρειάζεται να βρίσκουμε συνεχώς νέο υλικό και προορισμούς και καλό συνεργάτη- διαχειριστή, χρειάζεται να συνδυάζουμε τον διεθνή διαχειριστή με τον τοπικό» ενώ αναφέρθηκε και σε συνεργασίες που έχει στη χώρα μας με brands φιλοξενίας όπως η Domes και η Atlantica.
Ακολούθως, ο κ. Roger A. Allen, Group CEO, RLA Global έκανε ιδιαίτερη μνεία στις αλλαγές που έχουν γίνει, προς το καλύτερο, στην Ελλάδα, και στο κομμάτι της φιλοξενίας, τα τελευταία χρόνια, κάτι που έχει γίνει και λόγω της οικονομικής ανόδου και της πολιτικής σταθερότητας. «Πλέον το brand Ελλάδα προσελκύει ακόμα μεγαλύτερες αγορές, έχει καθιερωθεί σαν προορισμός, το αναζητούν οι επενδυτές, είναι τρίτο για επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι υπάρχει και μεγάλη ζήτηση για εξοχικά και από ιδιώτες από το εξωτερικό.
Για τον κ. Allen, τα τελευταία χρόνια υπάρχει όλο και περισσότερο ποιοτικό τουριστικό προϊόν στην Ελλάδα, χωρίς αυτό να συμβαίνει μόνο επειδή υπάρχουν οι σημαντικές επενδύσεις στα νησιά, αλλά και λόγω της παρουσίας και ανάπτυξης εναλλακτικών περιοχών ανά την χώρα και της Αθήνας. «Υπάρχουν δυσκολίες στο να αναπτύσσεις από την αρχή τουριστικό προϊόν, να μπορέσεις να το στήσεις, να δημιουργήσεις όραμα και να έχεις και την υπομονή για να το κάνεις γνωστό. Επίσης, είναι σημαντικό να υπάρχει καλή πρόσβαση στον προορισμό, κάτι που θα φέρει και τον κόσμο», συμπλήρωσε.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Nικόλας Καφετζιδάκης, Head of Development Greece & Cyprus, Melia Hotels International αποκάλυψε ότι υπάρχουν σχέδια για επέκταση του διεθνούς brand Melia στην Ελλάδα στο άμεσο μέλλον. Κατά τον κ. Καφετζιδάκη, αναζητούνται οι κατάλληλοι προορισμοί, αλλά και οι συνεργάτες που μπορούν να βοηθήσουν για να προσαρμοστεί το μοντέλο της Melia που συνδέεται με τη διασκέδαση.
«Η Μelia έχει διαφορετικά 19 brands, όλα μπορούν να ενταχθούν πολύ αρμονικά στην Ελλάδα, συνήθως ερχόμαστε σε μια ήδη υπάρχουσα επένδυση και προχωράμε σε συμφωνία. Προσπαθούμε να έχουμε παγκόσμιους συνεργάτες, αυτό έχει καλύτερη οικονομική απόδοση για όλους μας. Αναζητούμε, όμως, και νέες περιοχές για καινούργιες επενδύσεις και εργαζόμαστε για την επιμήκυνση της σεζόν, κάτι το οποίο υπάρχει σαν προοπτική στους προορισμούς που επενδύουμε».