Προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στο λιμένα της Σούδας, ένα έργο ύψους 12,29 εκατ. ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 9,91 εκατ. ευρώ). Η υποβολή των προσφορών θα πραγματοποιηθεί στις 7 Ιανουαρίου 2025 και η αποσφράγιση των προσφορών είναι προγραμματισμένη για την ίδια ημέρα.
Το ΤΑΙΠΕΔ είχε οριστεί ως η διενεργούσα αρχή του διαγωνισμού για την προώθηση της σύμβασης με τίτλο «ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΙΜΕΝΑ ΣΟΥΔΑΣ - ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΦΑΣΗ», εκτιμώμενης διάρκειας 12 μηνών ενώ το έργο προωθείται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το κτίριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, Α΄ όροφο και μεσοπάτωμα.
Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών (στατικών, αρχιτεκτονικών και ηλεκτρομηχανολογικών) και η παράδοσή του έτοιμου για λειτουργία. Το έργο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU
Ειδικότερα, αντικείμενο του έργου είναι η ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στο λιμένα της Σούδας. Το κτίριο εντάσσεται στη θέση του Σταθμού Επιβατών, ως πρώτη φάση του έργου, στη βόρεια πλευρά του προκαθορισμένου περιγράμματος όπως αυτό εμφανίζεται στο επικαιροποιημένο master plan λιμένος Σούδας, αφήνοντας τον υπόλοιπο χώρο για την μελλοντική του ολοκλήρωση. Το κτίριο οργανώνεται σε τρείς περιοχές συνθέτοντας ένα ενιαίο λειτουργικό σύστημα, σε καθολική ανάπτυξη με εσωτερική οργάνωση και εξυπηρετήσεις που παραπέμπουν σε αντίστοιχες διατάξεις αεροδρομίων (TERMINAL) και συγκεκριμένα από:
α. τη βάση (χώροι υποδοχής, χώροι επικύρωσης - check in, γραφειακοί χώροι, τουριστικά γραφεία, τελωνείο, τουριστική αστυνομία, χώροι υγιεινής, βοηθητικοί χώροι καθώς και χώροι προσβάσεων και κινήσεων), που αποτελεί ένα ευκρινές πεδίο διαχωρισμού των ισόγειων λειτουργιών ενός τερματικού σταθμού. Οργανώνεται σε έναν εσωτερικό δρόμο κινήσεων και γύρω από το υπερκείμενο εσωτερικό αίθριο, έχοντας άμεση αντιληπτική του χώρου.
β. το κέλυφος (χώροι αναμονής σε στάθμη ορόφου, με δυνατότητα διμερούς διαχωρισμού επιβατών εσωτερικού - κρουαζιέρας, καθώς και δυνατότητα ένταξης χώρων ελέγχου μετάλλων και αντίστοιχων χώρων υγιεινής), που αποτελεί μια κοίλη ανάπτυξη μιας ενιαίας γραμμικής κτιριακής δομής, ως ένας ενιαίος εσωτερικός χώρος, στραμμένος στο λιμάνι. Περιλαμβάνει εσωτερικό μεσοπάτωμα, με χρήση αναψυκτήριου και με άμεση πρόσβαση από τη στάθμη ισογείου, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία της αναμονής.
γ. το belvedere, ως ένα υπαίθριο δώμα εκτόνωσης του ορόφου, μόνον για τους επιβάτες αναχώρησης, ανοιχτό στη θέα και στον κόλπο, ελεγχόμενης ροής και πρόσβασης, ως δυνατότητα αξιοποίησης του οπτικού πεδίου του λιμανιού.
Το καλοκαίρι, όπως είχε αναφέρει το insider.gr, «κλείδωνε» και η χρηματοδότηση του έργου. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Απριλίου η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με Δικαιούχο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως Υπουργείο Ευθύνης.
Όπως είχε και τότε ανακοινωθεί, το έργο αφορά στην ανέγερση νέου σταθμού επιβατών στον λιμένα Σούδας Χανίων Κρήτης, σύμφωνα με το Master Plan που έχει εκπονηθεί και έρχεται σε συνέχεια σχετικού πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που περιλαμβάνει χώρους εξυπηρέτησης των επιβατών ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων, καθώς και κτίρια διοίκησης και χώρους ελέγχων Schengen. Όπως λέγεται στην αγορά, ετησίως διακινούνται 2.450.000 επιβάτες ακτοπλοΐας, ενώ στον τομέα της κρουαζιέρας ο προορισμός των Χανίων φαίνεται ότι έχει μπει στις κορυφαίες επιλογές των εταιρειών κρουαζιέρας με πολυτελή κρουαζιερόπλοια και με επιβάτες υψηλής κοινωνικής και εισοδηματικής τάξης κατά μέσο όρο.