Στο «συρτάρι» και στα «χέρια» του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών βρέθηκαν αυτές τις ημέρες οι αποφάσεις, προς υπογραφή, που επί της ουσίας ανοίγουν τον δρόμο για να «πατηθεί το κουμπί» για τα έργα αποκατάστασης ζημιών σε οδικό/σιδηροδρομικό δίκτυο ύψους 1,35 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία.
Ήδη, χτες κοινοποιήθηκαν και οι σχετικές προσκλήσεις προς τις εργοληπτικές επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών και θα κληθούν να λάβουν μέρος στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ήτοι στις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ, όπως από καιρό έχει αναφέρει το insider.gr, ενώ για τα οδικά έργα υπάρχουν 4 ξεχωριστές εργολαβίες 400 εκατ. ευρώ που έχουν κλειδώσει προ μηνός.
Το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να εξηγήσει την διαδικασία που έχει επιλέξει για την διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση του έργου (fast track διεργασίες), αφήνοντας μάλιστα εκτός τις μικρότερες κατασκευαστικές που για τον λόγο αυτό έχουν «ξεσηκωθεί», αναφέρει ότι πρόκειται για «έργα αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, με ευρεία διασπορά και μεγάλη τεχνική δυσκολία, για την ανάθεση των οποίων ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης, στη συνέχεια η διενέργεια διαδικασίας ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους καθηκόντων υποβοήθησης της Υπηρεσίας για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, με συγκρότηση ομάδων για τη διενέργεια επιτόπου αυτοψιών σε πάνω από χίλια σημεία επίσκεψης, σε ευρεία διασπορά και ποικίλο γεωγραφικό ανάγλυφο, στις έξι Περιφερειακές Ενότητες των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, έλεγχο, καταγραφή και αποτύπωση των σημείων παρέμβασης, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο, ιεράρχηση και χρονική προτεραιοποίηση από πλευράς ασφάλειας και προσβασιμότητας των παρεμβάσεων και αποτύπωση κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβασης». Ως εκ τούτου, «συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων για την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς διαταράσσεται η οικονομική, κοινωνική και προσωπική ζωή των κατοίκων των επηρεαζόμενων περιοχών».
Υπενθυμίζεται ότι για τα έργα έχουν κλειδώσει εθνικοί πόροι αλλά και χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης (600 εκατ. ευρώ, στην εν λόγω απόφαση γίνονταν αναφορά για αποσφράγιση 19 Δεκεμβρίου και έναρξη έργων έως 19 Μαρτίου), όπως έχει αναφέρει το insider.gr. Το συμβατικό αντικείμενο κάθε εργολαβίας αφορά στο σύνολο των έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών, φθορών και λοιπών αστοχιών που τελούν σε άμεση συνάφεια με τα έντονα καιρικά φαινόμενα “DANIEL” και “ELIAS” και είναι αναγκαία αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις υποδομές και την επαναφορά τους στην πρότερη λειτουργική κατάσταση, και δεν περιλαμβάνουν εργασίες συμπλήρωσης ή επέκτασης αυτών, με την εξαίρεση απολύτως απαραίτητων συνοδών έργων.
Τα Οδικά έργα
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης- 5 Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 €.
Τα σιδηροδρομικά έργα
Πρόκειται για ένα έργο αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, κατά μήκος πολλών χιλιομέτρων και αυξημένης τεχνικής δυσκολίας, για την ανάθεση του οποίου ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης, στη συνέχεια η διενέργεια διαδικασίας ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους καθηκόντων υποβοήθησης του ΟΣΕ για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο και αποτύπωση κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβασης.
Όσον αφορά στον σιδηρόδρομο, όπως έχουμε αναφέρει, τα έργα (226 εκατ. η δημόσια δαπάνη) που θα δημοπρατηθούν είναι τα εξής:
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840), με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 173.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, με προϋπολογισμό 57.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, με προϋπολογισμό 181.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων (Χ.Θ. 12+500) έως τον Σ.Σ. Μηλεών (Χ.Θ. 28+200), με προϋπολογισμό 1.860.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως ΣΣ Κράννων (ΧΘ 336+330), με προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ (με ΦΠΑ).