Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Οι 25 εμβληματικές πολιτικές για το 2025 – Επενδύσεις, μεταρρυθμίσεις και RRF

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Οι 25 εμβληματικές πολιτικές για το 2025 – Επενδύσεις, μεταρρυθμίσεις και RRF
Οι 20+5 πολιτικές σε επενδύσεις/έργα και μεταρρυθμίσεις που ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων δράσεων, στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για φέτος. Από τον ΒΟΑΚ, το Πάτρα – Πύργος, τον Ε 65, το Καστέλι, το Μετρό και το Ιωάννινα – Κακαβιά στο σιδηρόδρομο, τις συγκοινωνίες, την οδική ασφάλεια, την ηλεκτροκίνηση κ.α.

Πάνω από δύο ντουζίνες εμβληματικών πολιτικών, για την ακρίβεια 25, εκ των οποίων 20 εντάσσονται στην κατηγορία «Έργα & Επενδύσεις» και οι υπόλοιπές αφορούν σε «Μεταρρυθμίσεις», ξεχωρίζουν σε γενικές γραμμές στο συγκεντρωτικό Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Συνοπτικά (και μόνο), πρόκειται για έργα και επενδύσεις, όπως και μεταρρυθμίσεις, που αναμένεται να προχωρήσουν, εντατικοποιηθούν, σχεδιαστούν ή και ολοκληρωθούν εντός του 2025, όπως η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (με συμμετοχή της AKTOR), ο οδικός άξονας «Πάτρα – Πύργος» (ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ), η συνέχιση των εργασιών σε ΒΟΑΚ (αλλά και η υπογραφή της σύμβασης για το τμήμα της παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), η έναρξη εργασιών για τον Οδικός Άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά (ΑΒΑΞ) και η επίσπευση των έργων στο Flyover (METKA-Metlen και ΑΒΑΞ) ή για την Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (ΜΕΤΚΑ), η περαιτέρω πρόοδος για το Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, οι έξυπνες γέφυρες, η μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου, η αναβάθμιση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς, οι πολιτικές βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης κ.α.

Το insider.gr πρόσφατα μόλις είχε αναφερθεί σε όσα έρχονται για το 2025, αλλά και για τις πρωτοβουλίες που σχεδιάζει το υπ. Υποδομών και Μεταφορών σε έργα, επενδύσεις, μεταρρυθμίσεις, μεταφορές και ηλεκτροκίνηση. Εκτός των παραπάνω, στο ευρύτερο πλάνο είναι η συνέχιση της κατασκευής του οδικού άξονα Μπράλος - Άμφισσα, ο οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα, η υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων, η βελτίωση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης, η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής, καθώς και η υλοποίηση μικρότερων σε προϋπολογισμό κτιριακών υποδομών, με την αναβάθμιση – πρωτίστως – σχολείων, νοσοκομείων και δικαστικών μεγάρων.

Προφανώς, λοιπόν, ο σχεδιασμός του υπουργείου δεν περιορίζεται σε 25 δράσεις, ωστόσο, φαίνεται ότι στην κυβέρνηση τις ξεχωρίζουν ως τις πλέον μεγάλες και εμβληματικές πολιτικές, με θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία και την οικονομία, ευρύτερα αλλά και σε τοπικό επίπεδο.

Το Ταμείο Ανάκαμψης

Αναφορικά με μια συνοπτική παρουσίαση του υπουργείου (συγκεντρωτικά στοιχεία) για το 2025, εκτός των παραπάνω, ξεχωρίζουν και επενδύσεις (9) ή μεταρρυθμίσεις (3) που αφορούν σε έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Γίνεται λόγος για «Ενταγμένο Προϋπολογισμό ΤΑΑ» ύψους 2.272.337.668 ευρώ (2,272 δις), για 349.778.493 ευρώ συνολικές πληρωμές ΠΔΕ. Ο Μεσοπρόθεσμος Δημοσιονομικός Στόχος 2024 ήταν στα 360 εκατ. ευρώ και το 2025 ανεβαίνει σε 437.598.114 ευρώ. Στο ιδιαίτερα συνοπτικό σχέδιο γίνεται επίσης λόγος για ρυθμιστικό προγραμματισμό όπου προβλέπονται Πρωτογενής Νομοθεσία αλλά και 95 εκκρεμότητες Δευτερογενούς Νομοθεσίας.

Οι σημαντικές Μεταρρυθμίσεις

Όπως αναφέραμε, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων, 5 πολιτικές που σχετίζονται με μεταρρυθμίσεις. Επιγραμματικά γίνεται αναφορά σε μεταρρυθμίσεις όπως:

1. Ενίσχυση της Οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας των μετακινήσεων

2. Ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα

3. Οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα [έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία και ψηφίστηκε νόμος από τη Βουλή, ωστόσο, το 2025 πρέπει να γίνουν τα ουσιαστικά βήματα]

4. Υλοποίηση Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων πιλοτικών έργων

5. Ψηφιακό ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης χαρτοφυλακίου τεχνικών έργων και περιουσιακών στοιχείων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι ευρύτερα στον σιδηρόδρομο προωθούνται και δράσεις όπως για την την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Στερεάς Ελλάδας, την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία, την κατασκευή νέας γραμμής, που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο κ.α.

Μεγάλα έργα και Επενδύσεις

Όσον αφορά σε μεγάλα έργα και επενδύσεις που είτε είναι σε εξέλιξη, είτε αναμένεται η εκκίνηση εργασιών (ουσιαστικών), είτε, εν τέλει, θα ολοκληρωθούν εντός του 2025, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γίνεται η εξής γενική καταγραφή:

1. Έργο Παραχώρησης- Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης (η πρόοδος ξεπερνά το 40%)

2. Νέα σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Νέα Καρβάλη - Τοξότες

3. Οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά

4. Flyover - Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ

5. Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (Άνω Λιόσια – Μέγαρα)

6. Αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο

7. Αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Λασιθίου Κρήτης, Αμβρακίας – Αμφιλοχίας – Βάλτου

8. Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας «DANIEL» (RRP) - Thessaly Master plan

9. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα - Εγνατία Οδός (το βόρειο τμήμα που υπολείπεται μέχρι την Εγνατία Οδό)

10. Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

11. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

12. Εκσυγχρονισμός στόλου αστικών λεωφορείων (π.χ. κυκλοφορούν ήδη περίπου 400 νέα -κυρίως ηλεκτρικά- οχήματα, στόχος είναι τα 950 νέα λεωφορεία στην Αττική το καλοκαίρι του 2025, προβλέπεται, επίσης, η προκήρυξη νέου διαγωνισμού για επιπλέον λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη)

13. Ενιαίο Ρυθμιστικό Κέντρο κυκλοφορίας Αττικής

14. Ενίσχυση της ασφάλειας των αερομεταφορών

15. Έξυπνες γέφυρες

16. Επέκταση μετρό Θεσσαλονίκης

17. Ηλεκτροκίνηση

18. Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4, Τμήμα Α' "Άλσος Βεϊκου – Γουδή’’ (π.χ. η διάνοιξη των σηράγγων από τους δύο μετροπόντικες της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας)

19. Υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών TAP-N-PAY: Εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για μετακινήσεις με ΜΜΜ

20. Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΣΕ.

Να προσθέσουμε σε αυτά ότι κατά τον κ. Σταϊκούρα, εντός του 2025 θα υπογραφούν συμβάσεις για έργα όπως: Κατασκευής συμπληρωματικών έργων Ταμιευτήρα Μπραμιανού Λασιθίου, Αντιπλημμυρικής προστασίας Νέας Μάκρης Αττικής, Φράγματος Κελεφίνας Λακωνίας και Νεστορίου Καστοριάς, Επέκτασης αρδευτικού δικτύου Κοζάνης. Ενώ, θα ολοκληρωθούν η διευθέτηση του Ρέματος Εσχατιάς και του Αγίου Γεωργίου Αττικής, το αρδευτικό δίκτυο Ανατολικής Βίστριζας Φθιώτιδας, το φράγμα και ο αγωγός μεταφοράς στη Σκύρο, η Λιμνοδεξαμενή στη Σαμοθράκη, το Αρδευτικό δίκτυο στο Λασίθι, το φράγμα στο Ηράκλειο και θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του φράγματος Πλατύ Ρεθύμνου.

Επίσης, στη Γραμμή 1, γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, με ένα σημαντικό ποσοστό αυτών να είναι έτοιμο μέσα στο 2025. Στη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και υφίσταται προμήθεια άλλων 159 οχημάτων μέσω leasing, με αποτέλεσμα το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα από τις αρχές του νέου έτους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μαρίνες: «Πράσινο φως» στην «επενδυτική» ενίσχυση των Elounda Hill και Lamda Corfu – Ποιες είναι οι δράσεις

Οδικά έργα: Βγαίνει από το «ψυγείο» ο τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά

Ποιο είναι το νέο αρδευτικό έργο 52 εκατ. ευρώ στη Μεσσηνία

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider