Δραστική αλλαγή του κλίματος αναφορικά με το σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας (Green Aegean Interconnector), σηματοδοτούν οι πρόσφατες εκλογές στη Γερμανία και η αλλαγή του πολιτικού σκηνικού που αυτή επέφερε. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, η επικείμενη νέα κυβέρνηση διάκειται ευμενώς στον εν λόγω «ηλεκτρικό διάδρομο» που θα ενώνει τη χώρα με την Ελλάδα.
Η μεταστροφή αυτή πιστώνεται εν πολλοίς στον επικεφαλής του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος (CDU), Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος είναι και ο εν αναμονή καινούριος Καγκελάριος. Ο νέος πολιτικός ηγέτης της Γερμανίας αντιμετωπίζει θετικά την προοπτική εισαγωγής «πράσινης» ενέργειας από την Ελλάδα, μέσω του Green Aegean Interconnector. Αντίθετα, η απερχόμενη κυβέρνηση φέρεται να είχε επιφυλάξεις για το πρότζεκτ.
Την ίδια στιγμή, με βάση τις ίδιες πληροφορίες, στα σκαριά βρίσκονται και προκαταρκτικές διεργασίες για τη σύσταση ενός κονσόρτσιουμ, το οποίο θα μπορούσε να αναλάβει την υλοποίηση αυτού του μεγαλεπήβολου έργου. Σε αυτές τις διεργασίες συμμετέχει ο Όμιλος Strabag, αυστριακός κατασκευαστικός κολοσσός, όπως και η θυγατρική του στη Γερμανία Züblin, η οποία είναι ηγέτης σε έργα πολιτικού μηχανικού στη χώρα.
- Διασύνδεση Ελλάδα - Κύπρος: Αναστολή πληρωμών προς τη Nexans - Εκκρεμούν οι έρευνες στα διεθνή ύδατα
«Κρούσεις» σε Viohalco, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Όμιλος Strabag αποτελεί παγκόσμιο μεγαθήριο στον κατασκευαστικό κλάδο, με τζίρο άνω των 19,1 δισ. ευρώ και ανεκτέλεστο 23,5 δισ. Δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 50 χώρες, στην κατασκευή μεταξύ άλλων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, σιδηροδρομικών έργων, κτιριακών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων και οδικών έργων. Στόχος της είναι έως το 2040 να μηδενίσει το ανθρακικό του αποτύπωμα.
Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος έχει επενδύσει 100 εκατ. ευρώ στη γερμανική CMBlu, η οποία κατασκευάζει στη Θεσσαλονίκη μονάδα παραγωγής οργανικών μπαταριών. Η Züblin δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στη Γερμανία, το Βέλγιο, τη Δανία και τις Κάτω Χώρες. Ειδικεύεται στις κατασκευές συγκροτημάτων κατοικιών, νοσοκομείων, σχολείων και πανεπιστήμιων, βιομηχανικών κτιρίων και ξενοδοχείων, όπως και σταθμών παραγωγής ενέργειας καθώς και τούνελ.
Από ελληνικής πλευράς, βολιδοσκοπείται για «είσοδο» ο Όμιλος Viohalco, στον οποίο ανήκει η Hellenic Cables, ένας από τους κορυφαίους διεθνώς κατασκευαστές χερσαίων και υποθαλάσσιων ηλεκτρικών γραμμών μεταφοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, η Hellenic Cables θα αναλάμβανε την κατασκευή των καλωδίων του Green Aegean Interconnector.
Επίσης, «κρούσεις» έχουν γίνει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ώστε να συμμετάσχει στην κατασκευή των υπόλοιπων υποδομών που θα χρειαστούν για την υλοποίηση της διασύνδεσης. Αποτελώντας κορυφαίο «παίκτη» στις κατασκευές σε Ελλάδα και Ευρώπη, η συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ενίσχυε το «ειδικό βάρος» της κοινοπραξίας.
Το προφίλ της διασύνδεσης
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει εντάξει το Great Sea Interconnector στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 8,1 δισ. ευρώ, ενώ ο προβλεπόμενος χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής του τοποθετείται στα τέλη του 2035. Το καλώδιο θα ξεκινά από την Ήπειρο και θα διασχίζει υποθαλάσσια την Αδριατική, ώστε να προσαιγιαλωθεί στα παράλια της Σλοβενίας. Από εκεί θα ξεκινά το χερσαίο τελικό τμήμα του, το οποίο θα διατρέχει την Αυστρία, για να καταλήξει στη Νότια Γερμανία. Η αρχική δυναμικότητα του έργου θα είναι 3.000 MW.
Tο συγκεκριμένο έργο αποτελεί «κλειδί» στο να μπορέσει να αξιοποιήσει στο μέγιστο η χώρα μας το πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναμικό της. Προϋπόθεση για αυτό αποτελεί η Ελλάδα να μετατραπεί σε εξαγωγέα «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς η εγχώρια ζήτηση δεν αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια.