Ποια είναι τα «ανοιχτά μέτωπα» στις Υποδομές

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ποια είναι τα «ανοιχτά μέτωπα» στις Υποδομές
Η αναβάθμιση του σιδηρόδρομου αποτελεί βασικό στόχο για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πλην όμως, υπάρχουν εκκρεμότητες και στον τομέα των υποδομών, οδικών και όχι μόνο, οι οποίες «κληρονομήθηκαν» και πρέπει να «κλείσουν». Η ολοκλήρωση, προώθηση και επιτάχυνση έργων. Ποια μέτωπα πρέπει να «κλείσουν».

Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, κυρίως του κεντρικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, μαζί με την αναβάθμιση των υπηρεσιών ευρύτερα του εν λόγω μέσου, αλλά με όρους ασφάλειας και βιωσιμότητας, όπως έχει υποστηρίξει ο πρωθυπουργός ότι στοχεύει η κυβέρνηση με ορίζοντα το 2027, αλλά και η άμεση προώθηση των έργων αποκατάστασης λόγω «Daniel» στη Θεσσαλία, να αποτελούν βασικό πακέτο προτεραιοτήτων για το νέο δίδυμο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (τον υπουργό Χρ. Δήμα και τον αναπληρωτή, Κ. Κυρανάκη), πλην όμως, εκκρεμότητες και μεγάλα «πρέπει» δεν υπάρχουν μόνο στις… Μεταφορές (συν τις αστικές συγκοινωνίες και την αναβάθμιση των Μετρό, Ηλεκτρικού).

Οι οδικοί άξονες

Ο σιδηρόδρομος μπορεί να είναι η κύρια προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πλην όμως, υπάρχουν εκκρεμότητες και στον τομέα των υποδομών, οδικών και όχι μόνο, οι οποίες «κληρονομήθηκαν» και πρέπει να «κλείσουν».

Θεωρητικά, αλλά και πρακτικά, ανάμεσα σε αυτές είναι και η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, την οποία προ ημερών ο Κυριάκος Μητσοτάκης οριοθέτησε για τον Απρίλιο, ή έστω το προσεχές διάστημα, εξέλιξη που από καιρό αναμένει ο ανάδοχος (οριστικός) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ωστόσο, μια και ο λόγος περί συμβάσεων παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (σε κοινό σχήμα με την Egis) αναμένει και την ολοκλήρωση των διαδικασιών ώστε να μεταβιβαστεί σε αυτήν και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, με τη διοίκηση του ομίλου να προσδοκά σε εξελίξεις εντός του α’ εξαμήνου. Ωστόσο, πρέπει να κινηθεί άμεσα το δημόσιο.

Η Αττική και οι Πρότυπες Προτάσεις

Όμως, υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες και μεγάλες… οδικές εκκρεμότητες. Για παράδειγμα, υπάρχουν ερωτηματικά για την επέκταση της Λ. Κύμης (με αναδόχους ΤΕΡΝΑ, AKTOR) που φαίνεται να έχει «ξεμείνει» από χρηματοδότηση, πέραν άλλων ζητημάτων που αντιμετώπιζε (προσφυγές Δήμων στο ΣτΕ). Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό θα μπορούσε να αποσυμφορήσει την Αττική Οδό, όπως το ίδιο θα μπορούσαν να κάνουν άλλες παρεμβάσεις σε «δύσκολες εξόδους» του άξονα.

Σε αποσυμφόρηση άλλου οδικού άξονα που διακρίνεται για το τεράστιο μποτιλιάρισμα, του Κηφισού, θα μπορούσε να οδηγήσει και η λύση της υλοποίησης του δρόμου Ελευσίνα – Οινόφυτα, που έχει προτείνει (πρότυπη πρόταση) η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έργο αξίας περίπου 500 εκατ. ευρώ, αλλά παραμένει στα συρτάρια του υπουργείο.

Μαζί με άλλες προτάσεις των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις για επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς νότια προάστια και Ελληνικό (υποστηρίζονται και από τη Lamda), ή προς Λαύριο, Ραφήνα κ.α.. Από το υπουργείο έχουν διαμηνύσει ότι έρχονται αλλαγές στο μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων, ωστόσο, στην αγορά περιμένουν τις εξελίξεις.

Επίσης, αναμένεται η δημοπράτηση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά (70 εκατ. ευρώ), δηλαδή το έργο σύνδεσης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων, αλλά και το επόμενο στάδιο για το οδικό έργο Μακρακώμη – Τυμφρηστός, εκτιμώμενου ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Τα ΣΔΙΤ και το Μετρό

Επιπρόσθετα, αν και έχουν γίνει κάποιες κινήσεις τελευταία, δεν έχουν προχωρήσει με γρήγορο ρυθμό κάποια οδικά ΣΔΙΤ αξίας 700 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα με υποψήφιους διεκδικητές τους οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις - Metlen (ΜΕΤΚΑ), Άβαξ, AKTOR (σε ένα από αυτά), ούτε και σε διαγωνισμούς για την κατασκευή φραγμάτων μέσω ΣΔΙΤ, εκτιμώμενης συνολικής αξίας συμβάσεων 500 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), σε Κρήτη (Ταυρωνίτη ποταμού) και Θεσσαλία (Ενιπέα Φαρσάλων), αλλά και έργων που σχετίζονται με ανέγερση Δικαστικών Μέγαρων, σχεδόν 300 εκατ. ευρώ συνολικά.

Και όπως πρόσφατα επαναλάβαμε αναμένονται ακόμη εξελίξεις για την επέκταση της Γραμμής 2 στην Αθήνα, προς Ίλιον, με κόστος σχεδόν 550 εκατ. ευρώ. Το ίδιο συμβαίνει, και μάλλον δεν θα έχουμε άμεσα εξελίξεις, για κάποια σιδηροδρομικά που ήταν στο «πακέτο» του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Έργα προς επιτάχυνση ή ολοκλήρωση

Πρόσφατα μόλις αναφερθήκαμε σε υποδομές που πρέπει να ολοκληρωθούν φέτος ή έστω να προχωρήσουν βάσει συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, όπως η ολοκλήρωση του Πάτρα - Πύργος, της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (στο τέλος 2025), ο Ε - 65, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το Fly Over, τα έργα στον ΒΟΑΚ, η γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας κ.α., μαζί με την επίσπευση των έργων αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία ελέω «Daniel» (αναμένεται εκκίνηση εργασιών εντός διμήνου).

Προφανώς, υπάρχει πλήθος έργων και υποδομών που πρέπει να επιταχυνθούν ή να προωθηθούν (ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Μεθώνη, Μπράλος – Άμφισσα, Παράκαμψη Χαλκίδας, Ιωάννινα - Κακκαβιά κ.α.) ή και να «ξεμπλέξουν» από εκκρεμότητες και προβλήματα (οδικά, φράγματα κ.α.), ωστόσο, τα παραπάνω είναι κάποια από αυτά που ξεχωρίζουν λόγω μεγέθους και ειδικού βάρους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

AKTOR: Προσφορά για τις ΣΔΙΤ φοιτητικές εστίες Θράκης, μοντέλο… Κρήτης και Θεσσαλίας - «Πακέτο» κτηριακών projects

Λιανεμπόριο: Ισχυρό «παιχνίδι» κάνουν στην Ελλάδα οι τουρκικές αλυσίδες

Ρεύμα: Βουτιά 30% στη χονδρική - Πτωτικές τάσεις στα πράσινα τιμολόγια Απριλίου

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider