Οι Ευρωπαίοι, οι Αμερικανοί και οι Ασιάτες καταναλωτές επιστρέφουν σε «αγοραστικές συμπεριφορές λιτότητας» που ήταν κοινές τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, καθώς ο πληθωρισμός συμπιέζει τους προϋπολογισμούς για τρόφιμα και είδη οικιακής χρήσης, έδειξε έρευνα.
Η ομάδα δεδομένων IRI είπε ότι τα νοικοκυριά επιστρέφουν σε μέτρα όπως η παρασκευή συσκευασμένων μεσημεριανών τα οποία θα χρησιμοποιήσουν εκτός σπιτιού τα μέλη του νοικοκυριού (π.χ. γεύμα στην εργασία, τα παιδιά στα σχολεία, κλπ), σε μερικές χώρες αγοράζουν πρόσφατα ληγμένα τρόφιμα σε χαμηλές τιμές, βλέπουμε να περιορίζεται η κατανάλωση αλκοόλ ενώ η έρευνα αγοράς στα σούπερ μάρκετ γίνεται πιο συχνή αφού οι καταναλωτές προσπαθούν να εξασφαλίσουν τις καλύτερες προσφορές.
Οι καταναλωτές προτιμούν τα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ γιατί αυτά είναι πιο φθηνά συνήθως, σε σχέση με τα αντίστοιχα προϊόντα εταιρειών.
Οι αγορές προϊόντων μεγάλης αξίας (όπως π.χ. τα ακριβά ρούχα) άρχισαν να περιορίζονται από τις αρχές του χρόνου, όταν έγινε πιο ξεκάθαρο πως η χρονιά που έρχεται θα είναι δύσκολη οικονομικά.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας είδαμε μεγάλη κυκλοφορία στα σούπερ μάρκετ με τους τζίρους αυτών γενικά να αυξάνονται. Tα σούπερ μάρκετ για τους περισσότερους καταναλωτές ανά τον κόσμο ήταν ένας είδος αναψυχής, όταν όλα τα μαγαζιά ήταν κλειστά και υπήρχαν περιορισμοί στην κυκλοφορία. Επίσης, πολλοί ήταν αυτοί που αγόραζαν τρόφιμα για το σπίτι και μαγείρευαν ή έκαναν άλλες παρασκευές, περισσότερο από ποτέ. Τότε οι καταναλωτές ξόδευαν αρκετά χρήματα από τον οικογενειακό προϋπολογισμό για επώνυμα προϊόντα. Πλέον τα δεδομένα φαίνεται πως έχουν αλλάξει δραματικά.
Πλέον βλέπουμε τα λεγόμενα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να κάνουν «εισβολή» ακόμη και σε τομείς πιο «ευαίσθητους» θα λέγαμε, όπως οι παιδικές τροφές, όπου οι γονείς είναι παραδοσιακά πιστοί σε γνωστές επώνυμες εταιρείες.
Η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας που βλέπουμε τώρα είναι κυρίως στα βασικά είδη διατροφής. Στα σούπερ μάρκετ που εμπορεύονται τέτοια προϊόντα σε μεγάλες ποσότητες φαίνεται πως αυξάνεται μέρα με τη μέρα η κίνηση. Το «σαφάρι» τιμών για τους καταναλωτές φαίνεται πως έχει ξεκινήσει για τα καλά σύμφωνα με μελέτη της IRI. Tο πρώτο εξάμηνο του 2023 θα δούμε το… «σαφάρι» να εξελίσσεται όλο και πιο έντονα.
Σύμφωνα με δηλώσεις ανθρώπων της IRI, οι πωλήσεις αλκοόλ στα καταστήματα έχουν μειωθεί κατά 6,7 τοις εκατό σε ετήσια βάση κατά τη διάρκεια του 2022 μέχρι στιγμής. Η πτώση οφείλεται καταρχήν στην επανεκκίνηση της αγοράς και της άρσης των lockdowns λόγω του κορονοϊού σε μπαρ και εστιατόρια, ωστόσο και οι συμπιεσμένοι οικογενειακοί προϋπολογισμοί δεν επιτρέπουν την αγορά αλκοόλ για το σπίτι, αφού η κάλυψη των βασικών αναγκών είναι πάντα πρώτη προτεραιότητα… και το αλκοόλ σίγουρα δεν είναι ανάμεσα σε αυτές.
Εν κατακλείδι φαίνεται πλέον ξεκάθαρα πως το φθηνό τρόφιμο θα είναι η κύρια «αναζήτηση» της μεγαλύτερης μερίδας των καταναλωτών, ενώ αγορές με είδη που χαρακτηρίζονται ως πολυτελείας ή δεν ανήκουν στα είδη πρώτης ανάγκης μάλλον θα έχουν πρόβλημα.