Ευρύτερη συναίνεση τουλάχιστον επί της αρχής του νομοσχεδίου καταγράφεται από τις τοποθετήσεις των εισηγητών και των ειδικών αγορητών των κομμάτων, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για τον Ε65 στην Ολομέλεια, αναγνωρίζοντας την σημαντική αναπτυξιακή σημασία για την οικονομία και τη Δυτική Μακεδονία της κατασκευής του βόρειου οδικού άξονα του Ε65. Υπέρ του νομοσχεδίου τάσσονται ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ παρά τις επιμέρους παρατηρήσεις που κατέγραψαν ο εισηγητής της μειοψηφίας και ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ. Αντίθετα κατά των κυρώσεων τάχθηκαν οι ειδικοί αγορητές του ΚΚΕ, της Ελληνικής Λύσης και του ΜέΡΑ 25.
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Θέμης Χειμάρας σημείωσε πως το σημερινό νομοσχέδιο είναι το επιστέγασμα μιας τεράστιας προσπάθειας σχεδόν δύο χρόνων, που κατέβαλε η κυβέρνηση προκειμένου το βόρειο τμήμα του Ε65 να πάρει επιτέλους σάρκα και οστά ύστερα από μια σειρά καθυστερήσεων, αναβολών και τροποποιήσεων της αρχικής σύμβασης, που ούτε λίγο ούτε πολύ είχαν σχεδόν βγάλει από τον χάρτη την υλοποίησή του. Πρόκειται, είπε, για ένα ακόμη απτό αποτέλεσμα της πολιτικής και συστηματικής εργασίας της κυβέρνησης της ΝΔ και προσωπικά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το οποίο ανταποκρίνεται στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις απέναντι στον ελληνικό λαό για έργα υποδομής αντίστοιχου βεληνεκούς, έργα τα οποία μπορούν να ενδυναμώσουν την ελληνική οικονομία και να επιταχύνουν δραστικά την οριστική ανάκαμψη της χώρας μας. Η σημερινή σύμβαση τόνισε εκκινεί στην κυριολεξία αυτήν τη φορά την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 από τα Τρίκαλα και την Καλαμπάκα έως την Εγνατία, που θα συνδέσει τις δύο σημαντικότερες εθνικές οδικές αρτηρίες, τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Σήμερα υπογράμμισε έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος και ένα σημαντικό μέρος των απαλλοτριώσεων. Εστίασε στα οφέλη που θα απορρέουν από την κατασκευή σε όλα τα επίπεδα υπογραμμίζοντας ότι βγάζει ολόκληρες περιοχές από την απομόνωση και δημιουργεί τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης της ελληνικής περιφέρειας.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης ανέφερε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τάχθηκε θετικά επί της αρχής στο νομοσχέδιο και στην Επιτροπή, αλλά σημείωσε ότι υπάρχουν θέματα- όπως με τα επιπρόσθετα 38 εκατ. ευρώ κόστους που έχει προκύψει. Επισήμανε ότι η κυβέρνηση αποκρύπτει ότι αυτός ο οδικός άξονας ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και υπογράμμισε πως η κύρια επιφύλαξη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει να κάνει κυρίως με το αδύναμο σημείο της κυβέρνησης που είναι η διαφάνεια στη χρηματοδότηση των έργων και των δράσεων της. Ο εισηγητής της μειοψηφίας άσκησε εκτενή κριτική για τις επιλογές της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τον σταθμό «Ελ.Βενιζέλος» του μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και για τα υπόλοιπα μεγάλα στρατηγικά έργα σε όλη τη χώρα. Καταλόγισε αδράνεια του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, λέγοντας πως «στον μόνο τομέα που έχετε ανεβάσει τα μανίκια είναι για φωτογραφίες και ρετουσαρισμένες πρόζες». Είστε, είπε, «εθισμένοι στον αυτοθαυμασμό και την κολακεία» που «διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα» και βυθισμένοι «σε μία ξεπερασμένη πλέον αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρητορεία» και δεν αντιλαμβάνεστε ότι «εκτός από τους κόλακες και τους εξαρτημένους από τη λίστα Πέτσα, υπάρχει και ένα άλλο ακροατήριο που βιώνει και αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα αυτής της χώρας».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Χρήστος Γκόκας ανέφερε πως η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, του τμήματος Τρίκαλα- Εγνατία, ολοκληρώνει τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, συνδέοντας την Ανατολική και τη Δυτική Ελλάδα. «Είναι ένα έργο μεγάλης και ιδιαίτερης αναπτυξιακής και στρατηγικής σημασίας για αυτό τον λόγο και ψηφίζουμε θετικά, παρά την απουσία από την κυβέρνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου» είπε, και επισήμανε ότι τα δύο χρόνια της κυβέρνησης σημειώνονται «μεγάλες καθυστερήσεις και στασιμότητα στην εκτέλεση των μεγάλων δημόσιων έργων καθώς δεν βλέπουμε νέα εργοτάξια». Σχετικά με το κόστος του έργου του βόρειου τμήματος του Ε65 έθεσε ερωτήματα για το πώς έγινε τελικά ο σχεδιασμός του, για την αποζημίωση του παραχωρησιούχου αλλά και του ύψους των διοδίων. Ποιο είναι το επίπεδο τεχνικής προετοιμασίας του έργου σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και τεχνικές μελέτες, τις απαλλοτριώσεις, αλλά και τις μετατοπίσεις δικτύων. Μπορεί, είπε, να υλοποιηθεί το έργο στον προβλεπόμενο χρόνο (3 χρόνια), χωρίς να έχουμε αυτή τη φορά ρήτρες αποζημίωσης; Ζήτησε στοιχεία για τις αλλαγές στο τελευταίο τμήμα Γρεβενά- Εγνατία, με 8 χλμ περισσότερα και τις συνέπειες (από τεχνική, περιβαλλοντική, οικονομική άποψη) που προκύπτουν με την κατασκευή του, ενώ αναρωτήθηκε γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται και οι κατασκευές των παράπλευρων δρόμων. Επίσης, τόνισε, πως η διασύνδεση με τα Βαλκάνια και κατ' επέκταση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη μένει ημιτελής, αφού δεν έχει ενταχθεί πουθενά και ούτε έχετε προγραμματιστεί η ολοκλήρωση προς βορρά της Ιόνιας Οδού με την κατασκευή του τμήματος Ιωάννινα- Κακκαβιά, σημειώνοντας ότι το έργο αυτό θα πρέπει να επανενταχθεί στις προτεραιότητες και να προγραμματιστεί άμεσα η κατασκευή του.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίζει τις κυρώσεις τροποποίησης όπως άλλωστε είχε κάνει και σε όλες τις προηγούμενες συμβάσεις καθώς θα «χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο υπερμνημόνιο της ΕΕ, για τις ανάγκες όχι του λαού αλλά για την κερδοφορία των κατασκευαστικών ομίλων και του κεφαλαίου». Μίλησε για παράδοση των εθνικών οδικών αξόνων στους επιχειρηματικούς ομίλους που θησαυρίζουν από την ανάγκη του λαού για μετακίνηση και σημείωσε πως η πλήρης ταύτιση ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ αποδεικνύει ότι τα κόμματα αυτά προωθούν εναλλάξ τη στρατηγική επιλογή της ΕΕ και του κεφαλαίου για μια ανάπτυξη υπέρ του, με νέα δεινά και βάρη σε βάρος του λαού που θα κληθεί να πληρώσει το έργο και στη συνέχεια να πληρώνει και τα χαράτσια των διοδίων. Υπογράμμισε ότι αντί να επιλεχθούν σημαντικά αναπτυξιακά έργα για όλη την πολύπαθη Θεσσαλία που θα ικανοποιούσαν τις μεγάλες και υπαρκτές λαϊκές ανάγκες, όπως τα αντιπλημμυρικά και αντισεισμικά έργα θωράκισης, επιλέγεται η κατασκευή οδικών έργων επειδή αυτά είναι που φέρνουν κέρδη στους επιχειρηματικούς ομίλους.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου καθώς και αυτές οι κυρώσεις αναπαράγουν το στρεβλό τρόπο με τον οποίο εκτελούνται τα δημόσια έργα στη χώρα μας που είναι αποσπασματικά και δεν ολοκληρώνονται ποτέ ή και όταν γίνεται αυτό με μεγάλο κόστος. Ο βουλευτής ανέφερε πως «ο Φαραώ είχε δέκα πληγές, η Ελλάδα έχει πολύ περισσότερες, τα δημόσια έργα της». Η κάθε κυβέρνηση, είπε παρουσίαζε, ένα έργο ή εγκαινίαζε ένα έργο ως μια μεγάλη δική της επιτυχία αλλά μετά αυτά σέρνονται επί χρόνια και προσέθεσε: «Ο Ε65 σχεδιάστηκε για να ενώσει τον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης -Αθήνας με την Εγνατία Οδό. Δημοπρατήθηκε με μια σύμβαση παραχώρησης το 2007. Δεκατέσσερα χρόνια έχουν περάσει και ακόμα τον περιμένουμε». Χαρακτήρισε μεγάλη και πονεμένη την υπόθεση με τα «ακριβά διόδια» που «μπαίνουν ακόμα και πριν ολοκληρωθεί όλο το έργο». Εμείς είπε συμφωνούμε απόλυτα, δεν το συζητάμε, αλλιώς θα ήμασταν παράλογοι, με το έργο αυτό αλλά δεν πρόκειται να υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο σήμερα ακριβώς γιατί δεν σας εμπιστευόμαστε.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο καθώς όπως είπε αυτό το έργο «είναι η χαρά του εκάστοτε εργολάβου που αναλαμβάνει δημόσια έργα, δηλαδή να γίνονται μετά την ανάληψη του έργου τροποποιήσεις στην αρχική μελέτη» καθώς για να πάρει το έργο έδωσε «τεράστιες και παράνομες, ουσιαστικά, εκπτώσεις στον αρχικό από το υπουργείο προϋπολογισμό στηριζόμενος σε ανεδαφικές αρχικές μελέτες και μετά εκτόξευσε το κόστος στο πολλαπλάσιο ύψος από το αρχικό ποσό λόγω των αλλαγών που γίνονται». Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό και το οικολογικό σκέλος σημείωσε ότι έχουν εγερθεί σωρεία αντιδράσεων. Είπε, πως αναγνωρίζοντας μεν τον θετικό ρόλο που θα παίξει η ολοκλήρωση του έργου στη σύνδεση Ανατολικής με Δυτική Ελλάδα, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες «στεκόμαστε κατά του σχεδίου νόμου, καταγγέλλοντας τόσο τη συγκεκριμένη όσο και τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν επιφέρει διαχρονικά από το 2007 και μέχρι σήμερα μία εντυπωσιακή επιδείνωση της θέσης του Δημοσίου ως συμβαλλόμενου μέρους προς όφελος του εθνικού εργολάβου».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ