Την πεποίθηση ότι θα είναι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αυτή που θα παραδώσει το έργο του fly over στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μια τετραετία από σήμερα (σ.σ. στο τέλος του 2026), εξέφρασε το μεσημέρι, από τη Θεσσαλονίκη, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την τελετή υπογραφής της σύμβασης για το οδικό πρότζεκτ, προϋπολογισμού 373,2 εκατ. ευρώ.
«Το έργο αυτό σχεδιάστηκε, μελετήθηκε, συμβασιοποιήθηκε και θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την κυβέρνηση της ΝΔ. Και πιστεύω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα είναι και αυτή η οποία θα παραδώσει το έργο στους Θεσσαλονικείς όταν αυτό ολοκληρωθεί σε μια τετραετία από τώρα. Νομίζω ότι γνωρίζουν σήμερα οι πολίτες, ειδικά οι Θεσσαλονικείς και οι πολίτες της Βορείου Ελλάδος συνολικά, ότι η κυβέρνηση αυτή ανακοινώνει έργα μόνο εφόσον τα έχει μελετήσει και μόνο εφόσον έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Δεν έχουμε υποπέσει στον πειρασμό και δεν πρόκειται να το κάνουμε ούτε τώρα, καθώς μπαίνουμε πια σε προεκλογική χρονιά, να τάξουμε πράγματα τα οποία ξέρουμε ότι δεν μπορούν να γίνουν ή για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι ότι μπορούν να γίνουν» υπογράμμισε ο κ.Μητσοτάκης, ο οποίος χαρακτήρισε το fly over ως ένα έργο καινοτόμο όχι μόνο τεχνικά, αλλά και χρηματοδοτικά, καθώς είναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο, που γίνεται με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Δικαίου (ΣΔΙΤ), αξιοποιεί το εργαλείο των πληρωμών διαθεσιμότητας και προβλέπει υποχρέωση του αναδόχου να αναλάβει τη συντήρησή του. «Καλύπτουμε, δηλαδή, και το τμήμα της συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου για τα επόμενα 26 χρόνια» υπογράμμισε.
Ζήτησε δε από το σχήμα των ανάδοχων εταιρειών (ΑΒΑΞ-ΜYTILINEOS) να παραδώσουν το fly over νωρίτερα από τον συμβατικό χρόνο παράδοσης, κάτι για το οποίο είπε ότι παρά τις τεχνικές προκλήσεις του έργου δεν έχει καμία αμφιβολία ότι θα το καταφέρουν.
Διαβάστε ακόμα - Fly Over: Αλλάζει το τοπίο στις μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη - Τα οφέλη του έργου
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε ακόμα στο Μετρό Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για πάλη της κυβέρνησης με κατεστημένα συμφέροντα και αντιλήψεις, «που δεν ήθελαν το έργο να κατασκευαστεί με τον τρόπο που κατασκευάζεται», ενώ επανέλαβε ότι στο τέλος του 2023, το αργότερο στις αρχές του 2024, η πόλη θα έχει «και Μετρό και αρχαία».
Για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) είπε ότι η τρέχουσα κατάστασή του δεν έχει καμία σχέση με αυτή που παρελήφθη το 2019 από τη σημερινή κυβέρνηση. Σήμερα, καθώς συμπληρώνονται πια τριάμισι χρόνια από τη στιγμή που ο ελληνικός λαός μάς εμπιστεύτηκε την ευθύνη της διακυβέρνησης του τόπου, έχουμε στον κρίσιμο τομέα των υποδομών να επιδείξουμε όχι μόνο μακέτες και σχέδια αλλά έργα τα οποία είτε υλοποιούνται είτε έχουν ήδη παραδοθεί» τόνισε.
Σχετικά με τον κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα, τέλος, επισήμανε ότι πριν από τέσσερα χρόνια αντιμετώπιζε πολύ μεγάλες δυσκολίες και οι εταιρείες που επιβίωσαν από τη δεκαετία της κρίσης «αναζητούσαν μια κυβέρνηση που θα μπορέσει να τους δώσει δουλειά, να προετοιμάσει, δημοπρατήσει, να συμβασιοποιήσει έργα σημαντικά, τα οποία θα κατασκευάσουν ελληνικές εταιρείες».
Πλέον, «ο κλάδος των κατασκευών έχει μπροστά του ένα πολύ αισιόδοξο μέλλον, καθώς οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες εξάγουν τεχνογνωσία αλλά και εισάγουν στελεχιακό δυναμικό», εκτίμησε και πρόσθεσε ότι «πολλοί συμπολίτες από το εξωτερικό, άριστοι μηχανικοί, Ελληνίδες και Έλληνες, επιστρέφουν στην Ελλάδα», γιατί γνωρίζουν ότι στον τομέα αυτό υπάρχει σημαντικό αντικείμενο για πολλά χρόνια από τώρα.
Αλλάζει το τοπίο στις μετακινήσεις
Σημαντική είναι η αλλαγή που θα επέλθει στις μετακινήσεις καθώς η πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία ως την Καλαμαριά, θα γίνεται πολύ πιο εύκολα.
Παράλληλα εξασφαλίζεται:
- Γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς τους πιο κρίσιμους προορισμούς, όπως ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική.
- Πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη από τις γειτονικές πόλεις, όπως τις Σέρρες, τα Γιαννιτσά, το Κιλκίς, την Κατερίνη.
Το Flyover θα έχει άμεση επίδραση στην καθημερινότητα της πόλης, εξυπηρετώντας 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, προσφέροντας στους οδηγούς μετακινήσεις σε πιο σταθερούς χρόνους και με οικονομία. Αρκεί να αναφερθεί ότι η δυνατότητα του σημερινού δρόμου είναι 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ το 2030 εκτιμάται ότι θα είναι 7.500 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.
Τα οφέλη του έργου για όλη την πόλη
Η ολοκλήρωση του έργου της Περιφερειακής, μαζί με το Μετρό της Θεσσαλονίκης που θα δοθεί σε λειτουργία σε περίπου έναν χρόνο, πρόκειται να συμβάλλουν καταλυτικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, ώστε αυτή να αποκτήσει ένα νέο, σύγχρονο πρόσωπο.
Ο οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης εξασφαλίζοντας τα εξής οφέλη:
- Aύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων (θανατηφόρα ατυχήματα).
- Περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης με τη μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης και αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου.
- Βελτίωση στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Βόρειας Ελλάδας, καθώς σήμερα δεν είναι ικανοποιητική η προσβασιμότητα στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής.
- Δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Εκτιμάται ότι, κατά την περίοδο κατασκευής διάρκειας 4 ετών θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.
Υπενθυμίζεται ότι, ανάδοχος του έργου είναι η ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΒΑΞ Α.Ε. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. η οποία θα έχει την υποχρέωση της κατασκευής, της λειτουργίας και συντήρησης του έργου με συνολική διάρκεια Σύμβασης Σύμπραξης τα 30 έτη.
Κ.Αχ.Καραμανλής: Αποφασιστικό βήμα για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας
Για έκρηξη επενδύσεων στον χώρο των υποδομών στην Ελλάδα, μέσω του προγράμματος έργων των 13 δισ. ευρώ, από το οποίο στη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούν πάνω από 5 δισ., έκανε λόγο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής. Υπενθύμισε δε ότι από το πακέτο των 13 δισ. ευρώ σε τρεισήμισι χρόνια δημοπρατήθηκαν έργα ύψους 10 δισ. ευρώ και συμβασιοποιήθηκαν περί τα 5 δισ.
Χαρακτήρισε τη σημερινή ως «πολύ σπουδαία μέρα για την πόλη», καθώς με την υπογραφή της σύμβασης για το fly over γίνεται αποφασιστικό βήμα για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας. Χαρακτήρισε το πρότζεκτ, που αποτελεί «έναν δρόμο πάνω από τον δρόμο», ως ένα μοναδικό για τα δεδομένα της χώρας τεχνικό επίτευγμα, που λύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, βελτιώνει θεαματικά τα ζητήματα οδικής ασφάλειας και έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Συμπλήρωσε ότι το έργο σχεδιάστηκε με γνώμονα τις ανάγκες του αύριο και με αυτή τη φιλοσοφία σχεδιάζονται πλέον όλα τα έργα υποδομών.
Έκανε λόγο για τους τέσσερις πυλώνες «του ρεαλιστικού σχεδίου για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη», που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Πρώτον, για τον ΟΑΣΘ σημείωσε ότι η σημερινή κυβέρνηση τον έσωσε «από τον βέβαιο θάνατο στον οποίο τον είχε καταδικάσει η προηγούμενη». Δεύτερον, λύθηκε το «μεγάλο θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρότι μας πολέμησαν λυσσαλέα οι δυνάμεις της οπισθοδρόμησης». Τρίτον, προωθήθηκε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της πόλης και, τέταρτον, σήμερα συμβασιοποιήθηκε -και ξεκινά- το fly over στο ανατολικό τμήμα της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης.
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης γνωστοποίησε ότι η επέκτασή του προς Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί έξι μήνες μετά τη βασική γραμμή, ενώ για το σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκη- Καβάλα-Τοξότες επισήμανε ότι θα συμβασιοποιηθεί το 2023.
Γ.Καραγιάννης: Η Θεσσαλονίκη από ουραγός πρωταγωνίστρια και πρωτοπόρος
Την εκτίμηση ότι η Θεσσαλονίκη από ουραγός γίνεται πρωταγωνίστρια και πρωτοπόρος, καθώς θα διαθέτει το πρώτο συγχρηματοδοτούμενο έργο αυτοκινητοδρόμου και έναν δρόμο που θα συντηρείται από τον ανάδοχο, χωρίς διόδια, για 26 χρόνια, διατύπωσε -πριν από την υπογραφή της σύμβασης για το fly over- ο υφυπουργός Μεταφορών, Γεώργιος Καραγιάννης.
Έκανε λόγο μια νέα αρχή για τη Θεσσαλονίκη, η οποία σηματοδοτεί και τη νέα αντίληψη της Πολιτείας για τον σχεδιασμό των μεγάλων έργων. «Με τον τρόπο και τον ρυθμό που υλοποιούμε τα έργα, φέρνουμε τη Θεσσαλονίκη ένα βήμα μπροστά» τόνισε ο κ.Καραγιάννης, επισημαίνοντας ότι το έργο -που αναπτύσσεται σε 13 χλμ, με 10 νέες γέφυρες, εννέα ανισόπεδους κόμβους, τρεις νέες σήραγγες και τέσσερα χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας- προχώρησε με εξαιρετική ταχύτητα και είναι το πρώτο που υπεγράφη σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Θα μπορεί δε, να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά κατεύθυνση ανά ώρα
Πρόσθεσε δε, ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει έργα με το βλέμμα στραμμένο στις επόμενες γενιές και όχι τις επόμενες εκλογές.
Οι ανάδοχοι
Από πλευράς της ΑΒΑΞ, τη σύμβαση υπέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ενώ από πλευράς της MYTILINAIOS ο γενικός διευθυντής της ΜΕΤΚΑ, Παναγιώτης Γαρδελίνος.
Το έργο της αναβάθμισης της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης έρχεται να προστεθεί στο διευρυμένο χαρτοφυλάκιο οδικών έργων που έχει κατασκευάσει ο Όμιλος ΑΒΑΞ, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει σημαντικά τμήματα εμβληματικών έργων όπως η Αττική Οδός, η Ολυμπία, η Εγνατία, ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και ο Μορέας. «Μέσα από τη σύμβαση παραχώρησης το Flyover και συνολικά η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης θα είναι ο πρώτος οδικός άξονας, που θα αποκτήσει βέλτιστη ασφάλεια, απρόσκοπτη λειτουργία και σταθερή συντήρηση στα πρότυπα της Αττικής Οδού, χωρίς όμως οι χρήστες της να επιβαρύνονται με διόδια», επισημαίνεται από πλευράς του Ομίλου.
«Είμαστε χαρούμενοι που σήμερα ξεκινά η αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ- Μυτιληναίος. Έχουν περάσει σχεδόν 30 χρόνια από την είσοδο του ομίλου μας στον τομέα των συγχρηματοδοτούμενων έργων. Συνεχίζουμε να πρωταγωνιστούμε, αναλαμβάνοντας την απρόσκοπτη λειτουργία και συντήρησή της Περιφερειακής Οδού για τα επόμενα 30 χρόνια και σας διαβεβαιώνουμε πως θα δώσουμε και πάλι τον καλύτερό μας εαυτό για την ελάχιστη δυνατή όχληση των πολιτών και τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια της χρήσης του δρόμου» δήλωσε ο κ.Μιτζάλης.
Το flyover θα είναι, όπως προαναφέρθηκε, το πρώτο οδικό έργο με ΣΔΙΤ, που θα υπογραφεί στη χώρα. «Η MYTILINEOS, ήδη καταξιωμένη στο χώρο των εγχώριων υποδομών, παρέδωσε πέντε μήνες νωρίτερα την παράκαμψη Αμφιλοχίας, γεγονός που επικροτήθηκε τόσο από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, όσο και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Ταυτόχρονα, η εταιρεία αναβαθμίζει τη θέση της, δημιουργώντας δύο ξεχωριστές θυγατρικές: την ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ (general contracting) και τη "Μ Παραχωρήσεων", όπου και αναμένεται να ενταχθεί το flyover. Οι δύο νέες θυγατρικές εκκινούν με σοβαρό προβάδισμα, καθώς "προικίζονται" με 1 δισ. ευρώ αθροιστικά (300 εκατ. ευρώ σε μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ σε εγγυητικές) και πλασάρονται δυναμικά για την διεκδίκηση όλων των νέων έργων», επισημαίνεται από την πλευρά της MYTILINEOS.
Υπογράφηκε την Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022 η σύμβαση για την Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ (Flyover) και με προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για την μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, ένα πρωτοποριακό έργο μήκους 13 χιλιομέτρων, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα εναέριας οδού, δηλαδή συνεχόμενης γέφυρας «Flyover», 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες που θα αποσυμφορήσει την υφιστάμενη Περιφερειακή, η οποία εφεξής θα έχει πιο τοπικά - πιο αστικά χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται, επίσης, πως πρόκειται για το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ που θα κατασκευασθεί στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα υπό κατασκευή έργα στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια.