Παρά την επίθεση που δέχεται από το Μέγαρο Μαξίμου από το βράδυ της Τετάρτης, η ΝΔ επιμένει στην πρόταση που κατάθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για διανομή 0,5% από το φετινό βεβαιωμένο πλεόνασμα, ενώ πηγές από το γαλάζιο οικονομικό και επικοινωνιακό επιτελείο αποκωδικοποιούν τόσο τη λογική της πρότασης σε πολιτικό επίπεδο όσο και την οικονομική προσέγγιση πίσω από αυτή.
Παρά την απάντηση του ΥΠΟΙΚ στη ΝΔ, ότι δεν είναι εφικτή η διανομή του πλεονάσματος του 2016 εν έτει 2017, λόγω της επίπτωσης που θα έχει στα φετινά δημοσιονομικά, από την αξιωματική αντιπολίτευση αντιτάσσουν πως αυτό είναι ζήτημα πολιτικής επιλογής, μιας και έχει ξαναγίνει στο παρελθόν. Έτσι, από τη ΝΔ υπενθύμιζαν την περίπτωση της διανομής του κοινωνικού μερίσματος το 2014, επί κυβερνήσεως Αντώνη Σαμαρά, σε συνεννόηση με την Τρόικα, λόγω υπεραπόδοσης του τότε δημοσιονομικού στόχου. Τότε, μειώθηκαν μια σειρά φόρων όπως ο ΦΠΑ στην εστίαση, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, οι ασφαλιστικές εισφορές και ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Από τη ΝΔ προσθέτουν πως η διανομή μερίσματος από το πλεόνασμα είναι απολύτως εφικτή, λόγω της υπεραπόδοσης έναντι των στόχων. Μάλιστα, σε αυτό το σημείο στη ΝΔ εντοπίζουν μια ασυμβατότητα μεταξύ των λόγων του ΥΠΟΙΚ και του κυβερνητικού εκπροσώπου: πιο συγκεκριμένα, ενώ ο κ. Τζανακόπουλος ανέφερε προ ημερών ότι ουσιαστικά το πλεόνασμα του ενός έτους grosso modo μεταφέρεται στο επόμενο, αν δεν υπάρχουν σημαντικές μεταβολές, το ΥΠΟΙΚ στήριξε την επίθεσή του στη ΝΔ στο ότι κανείς δεν γνωρίζει από τώρα το ύψος του πλεονάσματος για το 2017, εντός του οποίου θα γίνει η διανομή που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης.
Παράλληλα, από τη ΝΔ πως η πρόταση του κ. Μητσοτάκη είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις προβλέψεις του Μνημονίου, σε αντίθεση με την απροειδοποίητη διανομή του επιδόματος στους συνταξιούχους στα Χριστούγεννα.
Ως προς την εξίσωση πίσω από την πρόταση για διανομή 0,5% του πλεονάσματος ή αλλιώς περίπου 865 εκ. ευρώ, από το οικονομικό επιτελείο της ΝΔ εξηγούν πως κάτι τέτοιο δεν θα επηρέαζε τον στόχο του πλεονάσματος. Πώς; Στη ΝΔ εκτιμούν πως ένα μεγάλο μέρος του φετινού πλεονάσματος είναι one-off, δηλαδή δεν είναι βέβαιο πως μπορεί να επαναληφθεί το επόμενο έτος. Αυτό το ποσό υπολογίζεται σε 1,5% του ΑΕΠ, συνεπώς, εφόσον τα επίσημα στοιχεία αποτυπώνουν πλεόνασμα 3,9%, τότε το «καθαρό» και «παραμετρικό» ποσοστό του πλεονάσματος είναι 2,4%. Έτσι, αν διανεμόταν το 0,5% και τα δεδομένα της οικονομίας μείνουν σταθερά, τότε από τη ΝΔ σημειώνουν πως δεν θα επηρεαστεί ο φετινός στόχος για πλεόνασμα της τάξης 1,75%, μιας και το υπερβάλλον ποσοστό για να διαμορφωθεί το 2,4% είναι 0,65%. Άρα, αν δινόταν το 0,5% που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης, θα έμεναν και… ρέστα.
Βέβαια, η πρόταση της ΝΔ, με δεδομένη και τη φύση τέτοιων διανομών, δημιούργησε το ερώτημα, αν ο πρόεδρος της ΝΔ προτείνει να «καούν» βασικές προτάσεις του με τη λογική της one-off παροχής. Η απάντηση από την αξιωματική αντιπολίτευση σχετίζεται με την ανάγκη για πολιτική αλλαγή. «Με τον κ. Τσίπρα θα είναι προσωρινή παροχή, αλλά με τον Κυριάκο Μητσοτάκη μόνιμη πραγματικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά γαλάζια πηγή. Με άλλα λόγια, η «μονιμοποίηση» αυτών των ευνοϊκών μέτρων περνά μέσα από την εφαρμογή των γαλάζιων προτάσεων για μείωση φόρων και μείωση δαπανών την ίδια ώρα, όπως, άλλωστε, το έχει προτείνει ο πρόεδρος της ΝΔ ήδη από τη ΔΕΘ-και άρα μέσα από τη διακυβέρνηση της χώρας από τη ΝΔ.