Το τεράστιο ενδιαφέρον επενδυτικών και επιχειρηματικών ομίλων για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., για το οποίο μόλις προ ημερών είχε εκ νέου αναδείξει το insider.gr επιβεβαίωσε χτες το ΤΑΙΠΕΔ.
Μεγάλα ονόματα από τον τομέα κρουαζιέρας και διαχείρισης μαρίνων, όπως η MSC και η Olympic Marine, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Προκοπίου (με παρουσία στο Λαύριο), που μάλιστα κατέβηκαν μαζί στον διαγωνισμό, εγχώρια σχήματα υποδομών, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Γ. Περιστέρης) ή Άκτωρ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), όμιλοι της ναυτιλίας (Jet Plan Shipping) έδωσαν χτες το παρών στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Ωστόσο, δεν ήταν οι μόνοι, καθώς στην αρχική φάση συμμετείχαν και μεγάλες εταιρείες από κλάδους ναυτιλίας, διαχείρισης containers, υποδομών, κρουαζιέρας κ.α., με παρουσία σε ΗΠΑ, Μέση Ανατολή, Αραβικό Κόλπο, Ασία, Ευρώπη και Ισραήλ.
«Μαγνήτισε» το ενδιαφέρον
Αναμφίβολα, ο διαγωνισμός που προώθησε το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. (ΟΛΛ) μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή) στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού «μαγνήτισε» το ενδιαφέρον 8 επενδυτικών σχημάτων που αποτελούνται (υπάρχουν κοινοπραξίες) από 11 εγχώρια και διεθνή «ονόματα».
Χτες, ως γνωστόν, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος υπέβαλαν οι:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε.
- Κοινοπραξία Ένωση Προσώπων Jet Plan Shipping Co Ltd - Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε.
- Κοινοπραξία GPH Cruise Port Finance Ltd - Promarine S.A.
- Κοινοπραξία Olympic Marine S.A. - MSC Cruises S.A.
- Gulftainer Company Ltd
- IOTC Investments S.C.S.
- Israel Shipyards Industries Ltd
Μετά την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στη Β΄ Φάση του διαγωνισμού, η οποία αφορά στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Περιστέρης, Προκοπίου, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, MSC και λοιποί εγχώριοι και ξένοι «μνηστήρες»
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις, καθώς αποτελεί έναν από τους κορυφαίους ομίλους στην Ελλάδα με παρουσία, τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς, στους τομείς των κατασκευών, της παραγωγής ενέργειας, των παραχωρήσεων, της εξόρυξης, της ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων. Ωστόσο, έχει κινηθεί επιθετικά και στον τομέα των λιμενικών υποδομών. Θυμίζουμε ότι είναι βασικός μέτοχος στην εταιρεία «International Port Investments Kavala», η οποία αναδείχθηκε πλειοδότρια το 2022 σε σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση για 40 έτη του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας.
Αίσθηση προκάλεσε στην αγορά η συνεργασία Olympic Marine S.A. - MSC Cruises. Η πρώτη, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται την Olympic Marine στο Λαύριο και προσφέρει υπηρεσίες και παροχές ελλιμενισμού σκαφών και διαχείρισης τουριστικών λιμενικών υποδομών. Διαθέτει σταθερές και πλωτές προβλήτες που μπορούν να φιλοξενήσουν σκάφη, ιστιοφόρα, γιοτ και καταμαράν, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης σκαφών σε χερσαίο χώρο, αλλά και ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα λειτουργεί εντός της Olympic Marine.
Όσον αφορά στην MSC Cruises, μέλος του ομίλου MSC με έδρα στη Γενεύη της Ελβετίας που απασχολεί περισσότερους από 30.000 εργαζομένους παγκοσμίως, τα λόγια είναι περιττά. Αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, με ηγετικό ρόλο σε Ευρώπη, Νότια Αμερική, την περιοχή του Περσικού Κόλπου ή τη Νότια Αφρική, με παρουσία σε Καραϊβική, Βόρειας Αμερική και Άπω Ανατολή. Η εταιρεία είναι μέλος του ομίλου MSC με έδρα στη Γενεύη της Ελβετίας και απασχολεί περισσότερους από 30.000 εργαζομένους παγκοσμίως.
Πολύ… ενδιαφέρουσα είναι η συνεργασία Jet Plan Shipping Co Ltd με Άκτωρ Παραχωρήσεις. Η Jet Plan είναι μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SEAJETS που λειτουργεί έναν από τους μεγαλύτερους στόλους ταχυπλόων παγκοσμίως με 31 ταχύπλοα, 6 συμβατικά και 4 κρουαζιερόπλοια, εξυπηρετώντας συνολικά 50 λιμάνια. Τα πλοία της συνδέουν μεγάλα λιμάνια της χώρας (Πειραιά, Ραφήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Βόλο, Εύβοιας και Λαύριο με Κυκλάδες και γενικότερα το Αιγαίο.
Όσον αφορά στην Άκτωρ Παραχωρήσεις, ως γνωστόν είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα στον κλάδο των παραχωρήσεων και μέλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με συμμετοχή σε πάσης φύσεως έργα παραχώρησης (οδικά κ.α.). Μεταξύ άλλων, και όσον αφορά στο… πεδίο ενδιαφέροντος του διαγωνισμού, έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για την αξιοποίηση – εκμετάλλευση της Μαρίνας Αλίμου, έπειτα από διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ.
Άλλη μία κοινοπραξία είναι αυτή των GPH Cruise Port Finance - Promarine. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Global Ports Holding Plc έχει γραφεία σε Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη και Βαρκελώνη, ενώ αποτελεί κορυφαίο brand κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, με ένα ολοκληρωμένο δίκτυο λιμένων κρουαζιέρας που εξυπηρετούν κρουαζιερόπλοια, πλοία, yachts και mega – yachts, λειτουργώντας 32 λιμάνια κρουαζιέρας σε 19 χώρες. Παρέχει υπηρεσίες σε πάνω από 20 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ ειδικεύεται και στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων και γενικού φορτίου.
Αναφορικά με τον «συμπαίκτη» της ProMarine, έχει ιστορία πάνω από 50 χρόνια στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συνεργάζεται διεθνώς με μεγάλες που χρησιμοποιούν ρυμουλκά, ενώ έχει σχέση με την Ελλάδα μέσω επενδύσεων που προωθεί στην έρευνα και την καινοτομία στον κλάδο της ναυτιλίας και ειδικότερα στην «πράσινη» τεχνολογία.
Η γνωστή μας και από άλλους διαγωνισμούς η Israel Shipyards Industries Ltd, είναι ένας ισραηλινός όμιλος με σημαντική εμπειρία στη διαχείριση λιμένων. Διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, το λιμάνι στον κόλπο της Χάιφα.
Από την πλευρά της η Gulftainer, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων με έντονη παρουσία στη Μέση Ανατολή και την Αμερική. Το λιμενικό χαρτοφυλάκιό της «απλώνεται» σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Ιράκ και ΗΠΑ, ενώ έχει «πόστο» και στις δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στον διαγωνισμό συμμετέχει και fund με έδρα το Λουξεμβούργο και παρουσία από την Ευρώπη έως την Ασία, και συγκεκριμένα η IOTC Investments. Η οποία φέρεται να έχει παρουσία σε πολλούς τομείς, από τις κατασκευές και την αεροπορία, έως το πετρέλαιο και την ενέργεια (φυσικό αέριο, ΑΠΕ).
Τέλος, να αναφέρουμε ότι υποψήφιος «μνηστήρας» είναι και η ελληνική κατασκευαστική ΙΝΤΕΡΚΑΤ, που διεκδικεί οδικά έργα, κτηριακά ενώ έχει παρουσία και στην εμπορία μηχανημάτων. Μέσω υπεργολαβιών έχει δώσει το παρών στην υλοποίηση μεγάλων ιδιωτικών και δημόσιων έργων, (π.χ. αεροδρόμια, οδικά, λιμενικά κ.α.), ενώ είναι συμφερόντων της οικογένειας Παπαϊωάννου από την περιοχή της Λαμίας.
Η υποδομή
Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.
Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.
Το ΤΑΙΠΕΔ «βγάζει» προς αξιοποίηση το εν λόγω asset προβάλλοντας την γεωγραφική θέση του λιμένα για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, όσο και το πλεονέκτημά του να εξελιχθεί σε home port κρουαζιέρας, καθώς επίσης και ως «πόστο» επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.
Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062).
Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ενδέχεται να παραταθεί και, εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση, θα ανακοινωθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, πριν από τη δημοσίευση της Πρόσκλησης για την Υποβολή Προσφορών (Request for Binding Offers) από τους επενδυτές που θα προκριθούν στη B' Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.