Οι επιχειρήσεις έχουν χρησιμοποιήσει ιστορικά φυσικούς πόρους σε τεράστια ποσότητα, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις τους. Τέτοιες δραστηριότητες έχουν οδηγήσει σε εξάντληση των φυσικών πόρων, στην υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. Για να σταματήσει αυτό, οι οικονομολόγοι κατέληξαν στην κυκλική οικονομία, η οποία βασίζεται στην εξοικονόμηση πόρων και την επανάχρηση.
Μια εταιρεία οποιουδήποτε μεγέθους, από οποιονδήποτε κλάδο, μπορεί να χρησιμοποιήσει την κυκλική οικονομία για να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της. Μια στρατηγική θα μπορούσε να είναι ο επανασχεδιασμός της εταιρικής δομής, η οποία περιλαμβάνει τα εξής στάδια: αναγνώριση των εμποδίων προς την κυκλική οικονομία, υπολογισμός του κόστους και της απόδοσης σε περίπτωση που η εταιρεία προχωρήσει σε βελτιωτικές κινήσεις, ορισμός στόχων βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων οι οποίοι να είναι εφικτοί και αξιολόγηση της εφαρμογής της στρατηγικής σε κάθε στάδιο.
Η βελτίωση της συνεργασίας με άλλους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου στον οποίο ανήκει η εταιρεία είναι μία από τις αποδεδειγμένες στρατηγικές κυκλικής οικονομίας. Άλλωστε, ο πυρήνας της κυκλικής οικονομίας είναι η μετατροπή των απορριμμάτων από μια επιχείρηση σε πολύτιμο προϊόν για μια άλλη λειτουργία.
Μια ακόμη στρατηγική είναι η δημιουργία βιώσιμων προϊόντων. Ο σχεδιασμός θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν τις ανάγκες ανακύκλωσης και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η προσαρμογή ακόμη και λίγων χαρακτηριστικών ενός προϊόντος μπορεί να το καταστήσει πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Οι σχεδιαστές προϊόντων μπορούν να βελτιώσουν τη σχεδίασή τους κυκλική λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα σημεία:
- Ενοικίαση ή μίσθωση ενός προϊόντος αντί για πώληση
- Δημιουργία ενός προϊόντος με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να αποσυναρμολογηθεί
- Χρήση πρώτων υλών που είναι βιοαποικοδομήσιμες για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός προϊόντος ακόμα κι αν δεν επαναχρησιμοποιηθεί ή δεν ανακυκλωθεί
Οι πελάτες μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να καλύψουν το κυκλικό τους χάσμα, εάν τα κίνητρα τεθούν στη σωστή βάση. Μία από τις παλαιότερες στρατηγικές κυκλικής οικονομίας είναι η δημιουργία οικονομικών κινήτρων για τους πελάτες εάν ανακυκλώσουν ή επαναχρησιμοποιήσουν το προϊόν.
Ένα καλό παράδειγμα παροχής κινήτρων στους πελάτες είναι οι εταιρείες μπύρας που προσφέρουν εκπτώσεις σε πελάτες που επιστρέφουν άδεια μπουκάλια μπύρας στα σούπερ μάρκετ. Έτσι, το ίδιο όχημα που έφερε τις γεμάτες μπύρες στο σούπερ μάρκετ μπορεί να μαζέψει τα παλιά μπουκάλια και να τα επιστρέψει στην εταιρεία.
Η καινοτόμος τεχνολογία μπορεί να αποδειχθεί ένας μεγάλος παράγοντας για την κυκλική οικονομία. Οι τεχνολογίες νέας γενιάς, όπως τα συστήματα ERP της αλυσίδας εφοδιασμού cloud, η τηλεματική και οι τρισδιάστατοι εκτυπωτές μπορούν να καλύψουν το χάσμα κυκλικότητας για εταιρείες από διαφορετικούς κλάδους.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.