Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:17

Πόλεμος στην Ουκρανία: Το Κίεβο δεν είναι έτοιμο να συμβιβαστεί με τη Ρωσία

10:13

Μαρινάκης: Ο Αυγενάκης οφείλει μια συγγνώμη - Λογικές «ξέρεις ποιος είμαι εγώ» δεν γίνονται αποδεκτές

10:05

Attica Bank: Εντός 48ώρου η συμφωνία των μετόχων για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, άμεσα και το αίτημα στον «Ηρακλή ΙΙΙ»

10:00

ΗΠΑ: Εντείνεται η ανησυχία για την υγεία του Μπάιντεν - Ο Λευκός Οίκος προσπαθεί να περιορίσει τη ζημιά του ντιμπέιτ

09:51

Επίσημη επίσκεψη του επιτελάρχη των αμερικανικών δυνάμεων σε Ευρώπη - Αφρική

09:48

Ντε Γκίντος: Τι είναι αυτό που θα μπορούσε να αναστατώσει τις αγορές υπό τη νέα κυβέρνηση της Γαλλίας

09:48

Κεφαλογιάννη: Μείζονα προτεραιότητα για την κυβέρνηση η βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού

09:30

Ίος: Το νησί με τις καλύτερες παραλίες για τους Ιταλούς

09:12

Αυγενάκης: Συγγνώμη για το περιστατικό στο αεροδρόμιο Ηρακλείου - Υπερβολές τα περί «άγριου ξυλοδαρμού»

09:05

ΠΑΣΟΚ: Στους υποψήφιους για την προεδρία και η Νάντια Γιαννακοπούλου

09:00

Κίνα: «Ένεση» ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα από την Κεντρική Τράπεζα

08:53

Βενεζουέλα: Ρωσικά πολεμικά πλοία έφτασαν στη Λα Γκουάιρα, κοντά στο Καράκας

08:44

Έξυπνα ρούχα καταγράφουν τις κινήσεις του σώματος

08:29

Αιολική Ενέργεια στην Ελλάδα: Επενδύσεις άνω των 110 εκατ. το α' εξάμηνο

08:18

Κλείνει την Παρασκευή 5 Ιουλίου η πλατφόρμα για το Επίδομα Παιδιού

08:18

Πού πηγαίνει η Κυπριακή Οικονομία;

08:15

Αλέκος Φασιανός: Ο «Πικάσο της Ελλάδας» - Γιατί είναι «εθνικός θησαυρός»

08:03

Μητσοτάκης: Μέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν στην Αθήνα συνολικά 900 καινούρια λεωφορεία

07:53

Σκλαβενίτης: Διευρύνει την παρουσία του στη Ρόδο μέσω της «Φλεβάρης»

07:50

Akuo Energy: Πρώτη καμπάνια crowdfunding για έργο ΑΠΕ στην Ελλάδα

07:43

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τις επενδύσεις ESG – Πού οδεύει ο κλάδος το 2030

07:39

15 δορυφόρους αποκτά η Ελλάδα έως το 2026

07:38

AS Company: Στην τελική ευθεία το deal στα βρεφικά – Έρχονται νέες εξαγορές

07:32

«Σβήνουν» φόροι και πρόστιμα για 3 στους 10 φορολογούμενους με φορολογικές διαφορές

07:24

Σε σημείο καμπής η ελληνική οικονομία – Τα ανοιχτά μέτωπα και τι δείχνει το οικονομικό κλίμα

07:18

Το ηπειρώτικο φλέγμα Τασούλα και ο διακριτικός Χατζηβασιλείου - Σε πορτοκαλί συναγερμό για εκλογή Ούρσουλα ο Κυριάκος

07:15

Νοσοκομεία: Ξεκινά η κεντρική προμήθεια όλων των φαρμάκων μέσω της ΕΚΑΠΥ

07:08

Κι όμως η αγορά κοκκίνισε - ΑΕΚτζής επενδυτής - Τα διαστημικά πλάνα της Ελλάδας

23:53

ΗΠΑ: Σύμμαχος του Τραμπ οδηγήθηκε στη φυλακή - Αυτοχαρακτηρίστηκε «πολιτικός κρατούμενος»

23:45

Συστάσεις της Πολιτικής Προστασίας προς τους πολίτες ενόψει της επιδείνωσης του καιρού