Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:15

Sell off στη Wall Street - Η χειρότερη συνεδρίαση του 2025 για Dow Jones

22:50

Συρία: Ο νέος πρόεδρος Σάρα συναντά τον Κινέζο πρέσβη για πρώτη φορά μετά την πτώση Άσαντ

22:30

Επιστολή Ισραήλ στον ΟΗΕ: H Xεζμπολάχ έχει διεισδύσει στον λιβανέζικο στρατό

22:18

Πτώση άνω του 2% για το πετρέλαιο - Απώλειες σχεδόν 1% στην εβδομάδα

21:59

ΤΑΥΦΕ: Επιστημονική Ημερίδα για τη Συμπληρωματική Ασφάλιση υπό το πρίσμα της δημογραφικής γήρανσης

21:55

Μίτσκοσκι: Η χώρα μας υπέστη πολλές ταπεινώσεις και αποδέχτηκε κακές συμφωνίες

21:42

Όγδοη συνεχόμενη εβδομάδα κερδών για τον χρυσό

21:37

Κλήρωση Eurojackpot 21/2/25: Τα αποτελέσματα και οι αριθμοί που κερδίζουν

21:29

Στον Large Cap της FTSE Russell μπαίνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Περισσότερο ελληνικό χρώμα σε Micro Cap

21:17

Δούκας: Η κοινωνική στέγαση αποτελεί θεμελιώδες ζήτημα στις προοδευτικές πολιτικές

21:04

ΗΠΑ: «Σοβαρές ανησυχίες» προς την Κίνα για το εμπόριο και την καταπολέμηση των ναρκωτικών

20:54

Πούτιν: Θετικός υπό όρους στη χρήση των «παγωμένων» ρωσικών assets ύψους 300 δισ. - Τι προτείνει η Μόσχα

20:49

Βερολίνο: Επίθεση με μαχαίρι στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος - Ένας τραυματίας

20:40

Τράπεζα Πειραιώς: Νέο μέλος στο ΔΣ ο Jeremy John Masding

20:28

Τραμπ: Ο CEO της Apple έχει δεσμευτεί για επενδύσεις εκατοντάδων δισ. στις ΗΠΑ

20:12

Γερμανία: Ανησυχία για ρωσική εκστρατεία παραπληροφόρησης με στόχο τις εκλογές

20:06

Ξεκινά η συγχώνευση της Πειραιώς Financial Holdings με την Τράπεζα Πειραιώς

20:05

Βόρεια Μακεδονία: Ξεπέρασε τα 700 ευρώ ο μέσος μηνιαίος μισθός

20:03

ΗΠΑ: Το Πεντάγωνο παγώνει το σχέδιο για μαζικές απολύσεις πολιτικού προσωπικού

19:58

Ρωσία: Φορτηγό πλοίο που μετέφερε σιτηρά στην Τουρκία υπέστη ρήγμα στην Αζοφική

19:45

Σταϊκούρας για Τέμπη: Αλήθεια, δικαιοσύνη και διαρκής ενίσχυση της ασφάλειας

19:42

Ισραήλ: Ο Νετανιάχου διέταξε να ενταθούν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Δυτική Όχθη

19:31

Ευρωαγορές: 9η σερί εβδομάδα κερδών για Stoxx 600 - Πτώση για DAX ενόψει εκλογών

19:25

Καύσιμα: «Ανεβασμένη» η αγορά το Φεβρουάριο – Στα περσινά επίπεδα οι τιμές

19:16

Σ. Αραβία: Ολοκληρώθηκε η σύνοδος κορυφής των Αράβων ηγετών για τη Γάζα - Δεν έγιναν ανακοινώσεις

19:09

ΚΕΠΕ: Η «διαφοροποιημένη» φορολογία ως εργαλείο βελτίωσης της κοινωνικής ευημερίας

19:05

«Ναι» από Ελεγκτικό Συνέδριο στην αγορά ξενοδοχείου στην Πανεπιστημιούπολη Σίνδου

18:57

Έρευνα για ΕΕ: 250 δισ. ευρώ ετησίως σε αμυντικές δαπάνες για θωράκιση χωρίς τις ΗΠΑ

18:54

DW: Αγωνία στις Βρυξέλλες για την επομένη των γερμανικών εκλογών

18:50

Λ. Οίκος: Ο Ζελένσκι θα υπογράψει «πολύ σύντομα» τη συμφωνία για τα ορυκτά