Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:18

Στάση αναμονής στο Χρηματιστήριο με το βλέμμα στο αμερικανικό ντέρμπι

10:14

ΔΑΑ: Αύξηση 12,9% στην επιβατική κίνηση στο 10μηνο

10:11

Κεραμέως: Η ανεργία έπεσε σε μονοψήφιο ποσοστό μετά από πολλά χρόνια

10:00

Ταχιάος: Με μέτρο τα έργα, απαιτείται να υπάρχει πρώτα εξασφαλισμένη χρηματοδότηση

09:51

Σκέρτσος: Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεργασθεί με όποιο/α Πρόεδρο εκλεγεί στις ΗΠΑ

09:48

Ανοδικά πληρότητες και εισπράξεις για τα ελληνικά ξενοδοχεία - Πώς κινήθηκαν τα resorts

09:43

Στο «μικροσκόπιο» του ΕΒΕΠ η ψηφιακή κάρτα εργασίας

09:40

Εκλογές ΗΠΑ 2024: Πότε ανοίγουν οι κάλπες - Τι ώρα βγαίνουν τα exit poll

09:34

Εκλογές ΗΠΑ: Ψήφισαν οι 6 ψηφοφόροι του Ντίξβιλ Νοτς στο Νιου Χάμσαϊρ

09:32

Nintendo: Βουτιά 69% στα κέρδη το β' τρίμηνο και στις πωλήσεις της κονσόλας Switch

09:20

Ο Τραμπ θέλει θανατική ποινή για μετανάστες που σκοτώνουν Αμερικανούς πολίτες ή αστυνομικούς

09:08

Saudi Aramco: Πτώση 15% στα κέρδη τρίτου τριμήνου, αλλά διατηρεί το μέρισμα

09:01

Boeing: Τέλος στην απεργία μετά από 7 εβδομάδες - Αυξήσεις 38% στους μισθούς των εργαζόμενων

08:50

Έκρηξη στους Αμπελόκηπους: Απολογείται για τρομοκρατία σήμερα ο 31χρονος

08:40

Jefferies: Στα 390 εκατ. το «μπόνους» της Πειραιώς στους μετόχους - Έρχεται και buyback 130 εκατ. - Νέα τιμή στόχος

08:33

Χαμάς: Το Ισραήλ βομβάρδισε νοσοκομείο στη βόρεια Λωρίδα της Γάζας

08:28

Eκλογές ΗΠΑ: Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Ολάντ φοβάται τις συνέπειες πιθανής νίκης Τραμπ

08:26

Προειδοποιεί η εκστρατεία Χάρις: Ίσως χρειαστούν «μέρες» για να γίνει σαφές το αποτέλεσμα

08:19

Adidas Hellas: Καλά κρατεί η ζήτηση παρά τις προκλήσεις στην αγορά αθλητικών ειδών – Οριακή αύξηση τζίρου

08:06

Τι σημαίνουν τα κριτήρια ESG για τους managers

08:03

Αμερικανικές εκλογές: Τα πιθανά σενάρια του αποτελέσματος

08:01

ΟΣΕ: «Βγήκε» ο διαγωνισμός ψηφιακού μετασχηματισμού

07:55

Λιμένας Βόλου: Ο δρόμος προς τον ΟΛΘ και τα νομικά επεισόδια – Τα έργα αποκατάστασης ζημιών

07:48

Σούπερ μάρκετ: Με ταμπελάκια θα ενημερώνονται οι καταναλωτές για τις μειώσεις τιμών στο ράφι

07:45

Oasis: Πόσα θα «πιάσει» το χειρόγραφο με τους στίχους του Wonderwall

07:40

HIG - Ασπρόπυργος: Στη γραμμή εκκίνησης η logistics επένδυση 300 εκατ. – «Καμπανάκι» για οδικές υποδομές

07:37

Ο Τραμπ σχεδιάζει δασμούς σε Μεξικό και Κίνα για να «σταματήσει» τη φαιντανύλη

07:30

Φαρμακεία: Υπηρεσίες τηλεϊατρικής και πιλοτική διανομή των ΦΥΚ από το 2025

07:26

ΟΟΣΑ: Αναγκαίες οι μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό για να ανταποκριθεί στις νέες δημογραφικές συνθήκες

07:22

Στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή σύμβαση 64,4 εκατ. για το «ψηφιακό μάτι» των Τελωνείων

sponsor appearance