Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:08

Υποχρεωτική ψηφιοποίηση στο δελτίο αποστολής από την 1η Δεκεμβρίου: Τι πρέπει να γνωρίζετε

14:06

De Telegraaf: Επίσκεψη του επικεφαλής του NATO στον Τραμπ

14:03

Ντε Γκίντος: Δεν έχει σημασία το πόσο θα μειώνονται τα επιτόκια σε κάθε συνεδρίαση

14:01

Αποχαιρετιστήρια ομιλία Τζιτζικώστα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών

13:58

Όμιλος Ιατρικού Αθηνών: Νέο Διεθνές Ογκολογικό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη

13:57

Παχυσαρκία και στίγμα: Η πολυπλοκότητα της νόσου και οι στερεότυπες προκαταλήψεις

13:51

Καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη τα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΘ

13:41

Δημοπρασία 6μηνων εντόκων στις 27 Νοεμβρίου - Διάθεση και σε φυσικά πρόσωπα

13:34

Νέο «περιστατικό ασφαλείας» στη Βρετανία - Εκκενώθηκε το Γκάντγουικ

13:29

Τουσκ: Η απειλή μιας παγκόσμιας σύγκρουσης είναι πραγματική

13:26

Χρυσοχοΐδης: Δίνουμε μια μάχη καθημερινά για τα ζητήματα της κοινωνικής αστυνόμευσης

13:25

Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS

13:23

Ρωσία: Το πλήγμα του υπερηχητικού πυραύλου ήταν προειδοποίηση προς τη Δύση

13:17

Το «στολίδι» που κλέβει τις καρδιές των επισκεπτών στο Ναύπλιο

13:11

Κτηματολόγιο: Αντίστροφη μέτρηση - Λιγότερο από 10 ημέρες έως τη λήξη της προθεσμίας

13:10

ΔΕΔΔΗΕ: Νέα εφαρμογή δείχνει πόση ενέργεια παράγεται στην Ελλάδα από ΑΠΕ

13:09

«Ταβάνι» στις 1.475 μονάδες βλέπει η Goldman Sachs για το Χρηματιστήριο το 2025

13:07

Μήνυση Λινού για συκοφαντικούς ισχυρισμούς σε βάρος του Πολάκη

12:57

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 5,5% στα οικοδομικά υλικά τον Οκτώβριο

12:50

Μητσοτάκης: Το Δημόσιο θα αποκαταστήσει τις ζημιές στην πολυκατοικία στους Αμπελόκηπους - Δωρεά από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

12:49

Λιανεμπόριο: Στα 18,84 δισ. ευρώ ο τζίρος το γ’ τρίμηνο

12:38

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκε 0,4% η δύναμη του εμπορικού στόλου

12:31

Παράταση της αρμοδιότητας του ΝΑΤ σε θέματα παροχών συντάξεων και εφάπαξ ναυτικών

12:29

Βρετανία: Ύποπτο πακέτο κοντά στην πρεσβεία των ΗΠΑ - Eλεγχόμενη έκρηξη από την αστυνομία

12:28

Όμιλος Ιατρικού Αθηνών: 3ο Συνέδριο Ιατρικής Πρωτοπορίας και Καινοτομίας AMLI 2024

12:22

Σεισμική δόνηση 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Κω

12:17

Στα δικαστήρια ο κατηγορούμενος για την «γιάφκα» στο Παγκράτι - Απολογείται την Τρίτη

12:13

ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Έναρξη κατασκευής τριών νέων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 100MW

12:11

Η Γερμανία «εξετάζει» τις συνέπειες της απόφασης του ΔΠΔ για το ένταλμα σύλληψης Νετανιάχου

12:03

Σε χαμηλό 10μήνου η επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη

sponsor appearance