Η αεροπορική βιομηχανία αναμένεται να επιβαρυνθεί με τρισεκατομμύρια δολάρια προκειμένου να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα, ένα κόστος το οποίο θα μετακυληθεί στους επιβάτες. Οι τιμές ορισμένων πτήσεων αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια καθώς θα πρέπει να καλύψουν μέρος των 5 τρισ. δολαρίων, του κεφαλαίου δηλαδή που έχει υπολογιστεί ότι απαιτείται να δαπανήσει μέχρι το 2050 η παγκόσμια αεροπλοΐα προκειμένου να γίνει «πράσινη».
Οι επενδύσεις θα αφορούν στην απαλλαγή από εκπομπές άνθρακα περίπου 25.000 αεροπλάνων που ανήκουν στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Ο στόλος αυτός συνήθως μεταφέρει περίπου 4 δισεκατομμύρια επιβάτες το χρόνο και καίει σχεδόν 100 δισεκατομμύρια γαλόνια αεριωθούμενων καυσίμων (κηροζίνης).
Ξαφνικά, οι αερομεταφορείς βρίσκονται υπό την πίεση της κλιματικής αλλαγής, με τις κυβερνήσεις να θέτουν προθεσμίες και τους καταναλωτές να στρέφονται σε πράσινες λύσεις. Η δαπανηρή μετάβαση της αεροπορίας σε καθαρότερα καύσιμα, ωστόσο, αναμένεται σύμφωνα με παράγοντες της διεθνούς αγοράς σε υψηλότερους ναύλους και λιγότερα δρομολόγια και αεροπορικές εταιρείες.
Ενώ τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια είναι μόνο ένας από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές θερμαίνουν τον πλανήτη, το μερίδιό τους στην παραγωγή CO2 αναμένεται να αυξηθεί δραματικά καθώς άλλα τμήματα σε περίπου 22% έως το 2050 από περίπου 2% σήμερα, εάν δεν μειωθούν οι εκπομπές αρκετά γρήγορα.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κανονισμοί που τίθενται σε ισχύ πρόκειται να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων άμεσα. Ο νέος κανόνας RefuelEU θα απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να γεμίζουν με μείγμα 2% βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων έως το 2025, το οποίο θα αυξηθεί στο 6% έως το 2030 και θα φτάσει το 70% έως το 2050.
Φέτος, ο γαλλο-ολλανδικός όμιλος αεροπορικών εταιρειών Air France-KLM διπλασίασε μια υποχρεωτική επιβάρυνση που ίσχυε από το 2022 μεταξύ 2 ευρώ και 24 ευρώ ανά εισιτήριο σε πτήσεις από το Παρίσι και το Άμστερνταμ. Μέχρι το 2035, οι ευρωπαϊκές εντολές θα οδηγήσουν σε επιπλέον κόστος 230 ευρώ για μια πτήση μετ' επιστροφής από τη Βαρκελώνη στο Τόκιο μέσω του κόμβου της Deutsche Lufthansa AG στη Φρανκφούρτη, σύμφωνα με τον αερομεταφορέα.
Το SAF - όπως συνηθίζεται να αποκαλείται το βιοκαύσιμο - είναι τουλάχιστον δύο φορές πιο ακριβό από τα κανονικά καύσιμα αεριωθουμένων, επομένως το κόστος των αεροπορικών εταιρειών θα αυξηθεί σημαντικά, σύμφωνα με την ING Bank. Οι μεταφορείς στην Ευρώπη θα χάσουν επίσης δωρεάν δικαιώματα άνθρακα, με αποτέλεσμα την πλήρη φορολόγηση των εκπομπών τους.
«Οι τιμές των εισιτηρίων πρόκειται να αυξηθούν διαρθρωτικά», έγραψαν σε σημείωμα στο Bloomberg ο οικονομολόγος της ING Rico Luman και ο αναλυτής Oleksiy Soroka. «Η βιωσιμότητα επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τις αεροπορικές αγορές».