Δεν σου κάνει; Έχεις 14 ημέρες για να αλλάξεις γνώμη

Δήμητρα Μάρκου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δεν σου κάνει; Έχεις 14 ημέρες για να αλλάξεις γνώμη

Δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών από την αγορά ενός προϊόντος έχει κάθε καταναλωτής που θα αγοράσει κάποιο προϊόν.

Στα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να υπαναχωρούν μέσα σε διάστημα δυο εβδομάδων από την ηλεκτρονική τους αγορά, καθώς και από αγορές που έκαναν εκτός καταστήματος (π.χ. στο σπίτι, τηλεφωνικά ή ταχυδρομικώς).

Αυτή η «περίοδος χάριτος» λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία παραλαβής των εμπορευμάτων. Μέσα σε αυτό το διάστημα ο καταναλωτής μπορεί να ακυρώσει την παραγγελία για οποιονδήποτε λόγο έστω κι αν άλλαξε απλώς γνώμη.

Για να ασκηθεί το δικαίωμα υπαναχώρησης, πρέπει να ενημερωθεί ρητά ο έμπορος για τη σχετική απόφασή του καταναλωτή. Αυτό μπορεί να γίνει, για παράδειγμα, με την προσθήκη μιας γραπτής δήλωσης στα εμπορεύματα που επιστρέφονται ταχυδρομικώς ή με αποστολή φαξ ή ηλεκτρονικού μηνύματος. Δεν αρκεί να επιστρέψουν απλώς τα εμπορεύματα. Ο έμπορος οφείλει να διαβιβάσει στον καταναλωτή ένα υπόδειγμα εντύπου υπαναχώρησης, με το οποίο μπορεί στη συνέχεια ο καταναλωτής να τον ενημερώσει για την υπαναχώρησή του .

Επιπλέον ο έμπορος οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα μέσα σε 14 ημέρες από την παραλαβή της κοινοποίησης υπαναχώρησης, αλλά μπορεί να καθυστερήσει την επιστροφή εάν δεν έχει λάβει πίσω τα εμπορεύματα ή απόδειξη για την επιστροφή τους. Στα χρήματα αυτά πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και τα μεταφορικά τέλη που πληρώθηκαν όταν έγινε η αγορά. Ωστόσο, ο έμπορος μπορεί να χρεώσει πρόσθετες δαπάνες παράδοσης εάν ο καταναλωτής ζητήσει ταχεία επίδοση. Πάντως ο καταναλωτής είναι αυτό που επιβαρύνεται με το κόστος επιστροφής των εμπορευμάτων στον έμπορο.

Είναι σαφές ότι δεν επιτρέπεται η χρησιμοποίηση των εμπορευμάτων. Το δικαίωμα υπαναχώρησης δίνει τη δυνατότητα ο καταναλωτής να ελέγξει το προϊόν όπως θα το έκανε σε ένα κατάστημα, και όχι να το χρησιμοποιήσει ελεύθερα για 14 ημέρες.

Αυτό το οποίο θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές είναι ότι ισχύουν ιδιαίτεροι κανόνες για το ψηφιακό περιεχόμενο (π.χ. την τηλεφόρτωση ή τη διαδικτυακή μετάδοση μουσικής ή βίντεο) καθώς επίσης ότι εξαιρούνται ορισμένα προϊόντα όπως είναι:

- τα αεροπορικά και σιδηροδρομικά εισιτήρια καθώς και εισιτήρια συναυλιών και κρατήσεις ξενοδοχείων για συγκεκριμένες ημερομηνίες.

- τα τρόφιμα και ποτά που σας παραδίδονται τακτικά (όπως γαλακτοκομικά προϊόντα από τον γαλατά).

- τα εμπορεύματα που αγοράζονται κατά παραγγελία ή σαφώς εξατομικευμένα είδη (π.χ. κοστούμι ραμμένο στα μέτρα σας).

- τα σφραγισμένα μέσα καταχώρισης δεδομένων, όπως DVD, τα οποία αποσφραγίσατε μετά την παραλαβή τους.

- οι πωλήσεις από ιδιώτες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider