Εστίαση: Πότε ισχύει ΦΠΑ 13% και πότε 24% για αναψυκτικά, χυμούς και ροφήματα

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Εστίαση: Πότε ισχύει ΦΠΑ 13% και πότε 24% για αναψυκτικά, χυμούς και ροφήματα
Το κουβάρι των δυο συντελεστών ΦΠΑ που εφαρμόζονται στην εστίαση για τα μη αλκοολούχα ποτά, τους χυμούς και τα ροφήματα από την 1η Ιανουαρίου 2024 επιχειρεί να ξεμπερδέψει η ΑΑΔΕ.

Το κουβάρι των δυο συντελεστών ΦΠΑ που εφαρμόζονται στην εστίαση για τα μη αλκοολούχα ποτά, τους χυμούς και τα ροφήματα από την 1η Ιανουαρίου 2024 επιχειρεί να ξεμπερδέψει η ΑΑΔΕ.

Μετά τα ερωτήματα που υποβλήθηκαν από επιχειρήσεις της εστίασης και καταναλωτές, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής εξέδωσε νέα εγκύκλιο διευκρινίζοντας ότι η διάθεση μη αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων υπάγεται από την 1-1-2024 σε δύο διαφορετικούς συντελεστές ΦΠΑ 24% και 13% ανάλογα με το αν προορίζονται για επιτόπια κατανάλωση, πράξη η οποία χαρακτηρίζεται ως παροχή υπηρεσίας εστιατορίου και εστίασης ή αν προορίζονται να παραδοθούν σε «πακέτο». Οι επιτόπιες καταναλώσεις υπάγονται στον συντελεστή ΦΠΑ 24% ενώ η παράδοση σε «πακέτο» στον συντελεστή 13%. Κατ' εξαίρεση, η διάθεση καφέ, κακάο, τσαγιού, χαμομηλιού και λοιπών αφεψημάτων εξακολουθεί να υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% μέχρι 30 Ιουνίου 2024, ανεξάρτητα εάν αυτά καταναλώνονται επιτοπίως ή παραδίδονται σε «πακέτο». Επίσης το νερό, φυσικό ή τεχνητό μεταλλικό, αεριούχο ή μη, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών υπάγεται στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% είτε παραδίδεται σε «πακέτο» είτε διατίθεται για άμεση επιτόπια κατανάλωση.

Όπως διευκρινίζεται στην εγκύκλιο Πιτσιλή:

-Σε περίπτωση πώλησης τροφίμων και ποτών από αναψυκτήριο το οποίο διαθέτει, για περιορισμένο αριθμό πελατών, απλούς πάγκους γύρω από τους οποίους οι πελάτες μπορούν να σταθούν, για περιορισμένο χρόνο, για να καταναλώσουν τα είδη που αγόρασαν, χωρίς την παροχή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας εστίασης, εφαρμόζεται ο συντελεστής ΦΠΑ που αντιστοιχεί σε κάθε αγαθό.

-Για την εφαρμογή του ορθού συντελεστή ΦΠΑ, θα πρέπει να συνεκτιμάται και η υποκειμενική αντίληψη του εκάστοτε καταναλωτή. Ειδικότερα, όταν ο καταναλωτής επιλέγει να μην επωφεληθεί των υλικών μέσων και του ανθρώπινου δυναμικού που θέτει στη διάθεσή του η επιχείρηση εστιατορίου ή εστίασης, δηλαδή η ύπαρξη τους δεν είναι καθοριστικής σημασίας για τον συγκεκριμένο καταναλωτή, η προμήθεια των τροφίμων ή των ποτών δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνοδεύεται από κάποια συναφή υπηρεσία στήριξης και ως εκ τούτου, χαρακτηρίζεται ως παράδοση αγαθών. Συνεπώς, όταν οι εν λόγω επιχειρήσεις διαθέτουν μη αλκοολούχα ποτά, χυμούς και ροφήματα σε πελάτες οι οποίοι δεν προτίθενται να κάνουν χρήση των συναφών υπηρεσιών στήριξης που διαθέτει η επιχείρηση, θα εφαρμόζεται ο οικείος συντελεστής ΦΠΑ που ισχύει για το αγαθό.

-Ως υπηρεσίες στήριξης επαρκείς ώστε να καταστεί εφικτή η επιτόπια κατανάλωση των προσφερόμενων ειδών είναι η διάθεση επιτραπέζιων σκευών και λοιπού εξοπλισμού, η υπηρεσία σερβιρίσματος, ο καθαρισμός του χώρου και των τραπεζιών κ.ά. Άλλα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό μας πράξης ως υπηρεσίας εστιατορίου ή εστίασης είναι η παροχή εξυπηρετήσεως συνισταμένης, ιδίως, στη διαβίβαση των παραγγελιών στην κουζίνα, στην ύπαρξη περίκλειστων και θερμαινόμενων χώρων προοριζόμενων ειδικώς για την κατανάλωση τροφίμων ή ακόμη στην ύπαρξη βεστιαρίου ή τουαλέτας.

-Σε περίπτωση παράδοσης έτοιμου φαγητού ή λοιπών ειδών ως «πακέτο» για κατανάλωση εκτός του καταστήματος, ανεξάρτητα από το εάν το «πακέτο» παραλαμβάνεται από τον ίδιο τον πελάτη (take away) ή αποστέλλεται από την επιχείρηση στον υποδεικνυόμενο από τον πελάτη τόπο (delivery), πρόκειται για πράξη παράδοσης αγαθών και όχι για παροχή υπηρεσίας, καθώς δεν παρέχονται πρόσθετες υπηρεσίες από μέρους της επιχείρησης για την άμεση επιτόπια κατανάλωσή τους. Τα ανωτέρω ισχύουν ανεξάρτητα αν η αποστολή του «πακέτου» στον πελάτη γίνεται από τον ίδιο τον υποκείμενο στον φόρο ή μέσω τρίτου (π.χ. εταιρείες που διαχειρίζονται πλατφόρμες διανομής φαγητού).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αντίστροφη μέτρηση για τη 10η Εξποτρόφ – Το ενδιαφέρον των ξένων για τα ελληνικά προϊόντα και η ανάγκη διασύνδεσής τους με την αγορά

1st Agrofuture Summit: Αγροτική Οικονομία, η επόμενη μέρα - Ευκαιρίες, προκλήσεις και νέα δεδομένα

Ακίνητα: Τι αλλάζει σε ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ και «κλειστά» διαμερίσματα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider