Αντοχή στην ιδιόμορφη κατάσταση που επιφέρει και στο λιανεμπόριο η πανδημία του κορονοϊού έδειξε η Κωτσόβολος σχεδιάζοντας πλέον την γεμάτη προκλήσεις επόμενη ημέρα. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε η διοίκηση της εταιρείας κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του έτους 2019-2020 και των προοπτικών της νέας χρονιάς, η Κωτσόβολος ετοιμάζεται για ένα δύσκολο και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό έτος, εκτιμώντας ωστόσο ότι θα κινηθεί με καλύτερους ρυθμούς από την υπόλοιπη αγορά.
«Το 2020 αναδείχτηκε σε μία χρονιά ορόσημο για την ανθρωπότητα και επαναπροσδιόρισε την έννοια της κανονικότητας. Οι αλλαγές που προκύπτουν από την εξέλιξη ή την αλλαγή στον τρόπο ζωής των ανθρώπων, έχουν ήδη επηρεάσει και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, αλλά και τη σχέση τους με τους πελάτες. Ο τρόπος που καταναλώνουμε αγαθά και υπηρεσίες, που ταξιδεύουμε, ή ακόμα και που απολαμβάνουμε την τέχνη ή ένα φαγητό με φίλους, είναι πλέον διαφορετικός. Όσο και αν η νέα αυτή πραγματικότητα φοβίζει, είναι φανερό ότι η τεχνολογία αποτελεί ένα μεγάλο σύμμαχο στην προσπάθεια να επιβιώσουμε, αλλά και να συνεχίσουμε, την ιδιωτική και επαγγελματική μας ζωή. Στο δικό μας κλάδο, ο ρόλος της τεχνολογίας είναι κομβικός. Ο κόσμος πια ζει περισσότερο στο σπίτι του, συμβιώνει με τις συσκευές του και πλέον έχει διαφορετικές απαιτήσεις. «Η τεχνολογία μάς ξανά-συστήνεται» και εμείς έχουμε χρέος να ενδυναμώσουμε τους ανθρώπους, κάνοντάς την προσιτή σε όλους, ώστε να απολαμβάνουν στο έπακρο την κάθε τους στιγμή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ο αντιπροέδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος (Dixons South East Europe), Γιάννης Βασιλάκος.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2019-2020 ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 538 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 3,5% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος 2018-2019, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 26,2 εκατ. ευρώ, από 25,2 εκατ. ευρώ που ανήλθαν το προηγούμενο έτος. Τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) ανήλθαν στα 21,3 εκατ. ευρώ, από 20,1 εκατ. ευρώ το 2018-2019, ένα έτος που ιο επενδύσεις έφτασαν τα 11,4 εκατ. ευρώ, από 10,7 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Οι αρχικές εκτιμήσεις ήταν υψηλότερες, όπως επισημάνθηκε, ωστόσο η υγειονομική κρίση και τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπισή της, επηρέασαν αισθητά τα αποτελέσματα, δεδομένου ότι το οικονομικό έτος συμπεριέλαβε σχεδόν ολόκληρο το χρονικό διάστημα που παρέμειναν κλειστά τα εμπορικά καταστήματα.
Παρά την αύξηση των διαδικτυακών αγορών και των αγορών μέσω call center, την οποία επιβεβαίωσε και ο κ. Βασιλάκος και της μεγάλης ανόδου που κατέγραψε η κατηγορία των υπολογιστών λόγω της τηλεργασίας, η πτώση τον μήνα Απρίλιο όπου παρέμειναν κλειστά τα καταστήματα έφτασε το 50% σε σχέση με τον Απρίλιο του προηγούμενου έτους και σε περιπτώσεις έφτασε και το 65%, με αποτέλεσμα το χαμένο έδαφος να μην μπορέσει να καλυφθεί.
Πρωταγωνιστές της περσινής χρονιάς ήταν οι λεύκες συσκευές και ο κλιματισμός, χάρη στις ανακαινίσεις σπιτιών που αυξήθηκαν την προηγούμενη χρονιά καθώς και τα laptop, κατηγορία που κατά το lockdown απογειώθηκε. Αρνητικά κινήθηκε η κατηγορία της τηλεόρασης, ωστόσο κατά το Black Friday και την περίοδο των εορτών η ζήτηση αυξήθηκε καθώς και τα smartphones, τα οποία έκλεισαν την χρονιά με αρνητικό πρόσημο.
Οι προσδοκίες για το τρέχον έτος
Το τρέχον έτος που για τον Κωτσόβολο ξεκίνησε τον Μάιο οι προσδοκίες είναι περιορισμένες δεδομένης της έκρυθμης κατάστασης στην οικονομία και στο εισόδημα των νοικοκυριών που πλήττεται λόγω της πανδημίας. Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκος το δίμηνο Μάιου – Ιουνίου καταγράφηκε αύξηση των πωλήσεων της τάξεως του 15% καθώς υπήρξε εκτόνωση της ζήτησης με την επαναλειτουργία των καταστημάτων, όμως το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου αναμένεται να κινηθεί οριακά αρνητικά, λόγω της πτώσης του τουρισμού, της ακύρωσης των μεγάλων αθλητικών γεγονότων αλλά και των καιρικών συνθηκών που μειώνουν την ζήτηση στα κλιματιστικά.
Μεγάλη πρόκληση, σύμφωνα με την διοίκηση, θα αποτελέσει η περίοδος Σεπτεμβρίου – Ιανουαρίου με την πτώση στο σύνολο της αγοράς ηλεκτρονικών – ηλεκτρικών ειδών θα εκτιμάται στο 15% - 20% ενώ ανάκαμψη αναμένεται από τον Μάρτιο του 2021. Ο λόγος, όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκος είναι αφενός η ύφεση στην οικονομία κι αφετέρου η μειωμένη προσέλευση που θα καταγραφεί στα καταστήματα κατά τις μεγάλες καταναλωτικές «εκδηλώσεις» όπως το Black Friday, η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου.
Παρότι βέβαια η πτώση στο σύνολο της αγοράς για το διάστημα Μάιος 2020 – Απρίλιος 2021 θα είναι της τάξεως του 10%-15% η Κωτσόβολος εκτιμά ότι θα καταφέρει να παρουσιάσει μονοψήφιο αριθμό πτώσης αυξάνοντας τα μερίδια αγοράς της κατά 0,5 με 1 ποσοστιαία μονάδα, λόγω της δυνατότητας διαχείρισης μεγάλου όγκου online παραγγελιών. Να διευκρινίσουμε ότι βάσει των εκτιμήσεων της Κωτσόβολος, το μερίδιο αγοράς της κυμαίνεται στο 36%-37%, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 0,4 ποσοστιαίων μονάδων το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Επενδύσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στα φυσικά καταστήματα
Η εταιρεία μάλιστα όπως σημειώθηκε προγραμματίζει να επενδύσει στα φυσικά της καταστήματα αλλά και να ενισχύσει περαιτέρω τα ψηφιακά της κανάλια. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, οι αγορές μέσω Διαδικτύου και του call center αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντική αύξηση και να ανέλθουν στο 25% των συνολικών πωλήσεων από 12% που ήταν μέχρι χθες.
Για το λόγο αυτό η αλυσίδα ετοιμάζει μία σειρά από επενδύσεις στην εφοδιαστική της αλυσίδα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η υλοποίηση αυτοματοποιημένων διαδικασιών στη νέα αποθήκη 17.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο καθώς και η ανανέωση και ο εμπλουτισμός του στόλου οχημάτων και με μικρά βαν ώστε να εξυπηρετείται μεγαλύτερος αριθμός παραγγελιών από την ίδια την εταιρεία.
Επενδύσεις θα γίνουν και για την υιοθέτηση νέων τεχνολογικών λύσεων σε τομείς όπως η διαχείριση παραγγελιών, το μάρκετινγκ, οι δικτυακές υποδομές αλλά και η υλοποίηση ψηφιακών ταμπελών στα ράφια των καταστημάτων.
Τέλος θα συνεχιστεί και η προσπάθεια ενίσχυσης του προϊοντικού μείγματος με νέες αποκλειστικές συνεργασίες όπως αυτές με την Technics και την Bowers & Wilkins.
Το φετινό πλάνο περιλαμβάνει επίσης και 4 ανακαινίσεις και 2 μεταστεγάσεις καταστημάτων αφού σύμφωνα με τον επικεφαλής της Κωτσόβολος τα καταστήματα αποτελούν και τη βασική διαφοροποίηση της εταιρείας από τους ανταγωνιστές. Στόχος του επενδυτικού πλάνου του ομίλου είναι να γίνει η πιο σύγχρονη πολυκαναλική (omnichannel) εταιρεία στον τομέα της στην Ευρώπη.