To ενδιαφέρον των επιχειρηματικών κεφαλαίων και των διεθνών επενδυτών κερδίζουν όλο και περισσότερο οι pro tech startups, οι νεοφυείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αγοράς ακινήτων, φιλοδοξώντας με τεχνολογικά εργαλεία να βελτιστοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν, πωλούν, ενοικιάζουν και διαχειρίζονται ένα ακίνητο. Αρωγός στην ανοδική πορεία τους, αποτελεί αφενός η στεγαστική κρίση που μαστίζει πολλές από τις χώρες της Ευρώπης αλλά και η μεταπανδημική στροφή στην εξ’ αποστάσεως εργασία και το κύμα των ψηφιακών νομάδων που διογκώνεται.
Στα πιο πρόσφατα νέα του εν λόγω τομέα συγκαταλέγεται ο χρηματοδοτικός γύρος της κυπριακής Movingdoors, μιας εταιρείας μεσοβραχυχρόνιας μίσθωσης, η οποία νοικιάζει πλήρως εξοπλισμένα - φυσικά και τεχνολογικά - καταλύματα στην Κύπρο με ευέλικτους όρους. Η πρόσθετη γραμμή χρηματοδότησης που απέκτησε η Movingdoors έφτασε τα 1,163 εκατ. ευρώ. Στον χρηματοδοτικό γύρο συμμετείχαν μάλιστα και ελληνικά VC, όπως το Uni.fund και το Genesis Venture αλλά και το fund από τη Σιγκαπούρη, Venturi. Να σημειωθεί ότι η Movingdoors είναι ένα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα, ταχέως αναπτυσσόμενων proptech startup. Η εταιρεία, παιδί του Δημήτρη Παπαδόπουλου και του Γιάννη Χριστοδούλου, δημιουργήθηκε μόλις το 2022 και ήδη λειτουργεί 220 διαμερίσματα σε μεγάλες πόλεις της Κύπρου, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη επιτυχία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι πέτυχε ποσοστό πληρότητας της τάξης του 97% την ίδια χρονιά που ξεκίνησε τη λειτουργία της, τάση που διατηρήθηκε και το 2023. Για τη συνέχεια η Moovingdoors σχεδιάζει να επεκταθεί περαιτέρω στην αγορά της Κύπρου αλλά και να κάνει το άνοιγμά της στην αγορά του εξωτερικού και συγκεκριμένα στο Ντουμπάι, προσφέροντας 300 διαμερίσματα προς ενοικίαση μέχρι το τέλος του 2024.
Η εταιρεία ωστόσο δεν είναι η μοναδική του κλάδου που αναπτύσσεται ταχέως. Ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα του κλάδου και μάλιστα ελληνικό, είναι η Blueground, η εταιρεία που ξεκίνησε το 2013 ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου. Η Blueground αναπτύχθηκε ταχύτατα μέχρι και το ξέσπασμα της πανδημίας που μηδένισε τις μετακινήσεις. Μετά τον πρώτο χρόνο ωστόσο κατάφερε να ανακάμψει και να συνεχίσει την ανοδική πορεία της, αυξάνοντας την αποτίμησή της στα επίπεδα των... μονόκερων και ανακοινώνοντας προσφάτως την επέκτασή της στην αγορά της Ασίας. Αποτελώντας πλέον τον μεγαλύτερο παγκόσμιο φορέα επιπλωμένων διαμερισμάτων για ενοικιάσεις 30 ή περισσότερων ημερών - η εταιρεία διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο 15.000 διαμερισμάτων σε 32 πόλεις διεθνώς - σύναψε την πρώτη της συμφωνία franchise με τη Mitsubishi Estate Co., Ltd., για να κάνει το ντεμπούτο της στην Ιαπωνική αγορά. Στόχος των δύο εταιρειών είναι να αναπτυχθεί ένα δίκτυο 13.000 επιπλωμένων διαμερισμάτων σε μεγάλες πόλεις της Ιαπωνίας κάτω από την επωνυμία Blueground Japan.
Φυσικά δεν είναι μόνο οι εν λόγω εταιρείες. Στις πιο γνωστές που συμπληρώνουν τον εγχώριο χάρτη των proptech συμπεριλαμβάνονται οι Prosperty, Flyway, Protio, Zumper και Ariadne Map. Προς ώρας βέβαια, γιατί σύμφωνα με αναλυτές στεγαστική κρίση και ψηφιακοί νομάδες αναμένεται να γεννήσουν πολλά ακόμα εγχειρήματα για την «ψηφιοποίηση» του real estate.
Αρκεί να αναφέρουμε ότι το κύμα των ψηφιακών νομάδων όλο και αυξάνει, το 2017 οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 1,8 εκατ. ψηφιακούς νομάδες παγκοσμίως. Αριθμός που μετά την πανδημία και συγκεκριμένα το 2022 υπολογίζεται ότι έχει εκτιναχθεί στα 35 εκατ.
Όσο για τον τομέα του proptech, παρατηρήθηκε ένα φρένο της ροής επιχειρηματικών κεφαλαίων την περασμένη χρονιά, γεγονός που αποδίδεται όμως περισσότερο στο επιφυλακτικό κλίμα που δημιούργησε η οικονομική συγκυρία του 2023. Σύμφωνα με το 2023 Proptech Venture Capital Report του CRETI (Center for Real Estate Technology and Innovation) οι επενδύσεις στον εν λόγω τομέα το 2021 και το 2022 έφτασαν τα 32,0 δισ. και 19,75 δισ. δολάρια παγκοσμίως. Το 2023 παρατηρήθηκε πτώση της τάξης του 42,38% , η οποία όμως, αποδίδεται στην ομαλοποίηση της αγοράς, που τα προηγούμενα χρόνια γνώρισε τα ιστορικά υψηλά της.