Τα big data καθορίζουν τα μεγάλα επιχειρηματικά deal

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα big data καθορίζουν τα μεγάλα επιχειρηματικά deal

Αίσθηση προκάλεσε πριν από λίγες μέρες η δήλωση του Eric Schmidt, επικεφαλής της μητρικής της Google, Alphabet, όταν σε ομιλία του στο συνέδριο Google’s Cloud Next Conference υποστήριξε πως «τα big data γίνονται τόσο ισχυρά που τα έθνη θα “πολεμήσουν” στο μέλλον γι αυτά». Πράγματι τα big data εξελίσσονται στο «next big thing» καθορίζοντας όλο και περισσότερο το μέλλον όχι μόνο του πλανήτη αλλά και των επιχειρήσεων.

Απόδειξη αυτού αποτελούν σίγουρα τα θεαματικά οικονομικά αποτελέσματα του Facebook, του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου που εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο τα δεδομένα των χρηστών του προβάλλοντας τους στοχευμένες διαφημίσεις προσθέτοντας δισεκατομμύρια δολάρια στα έσοδα του. Τη σημασία των μέγα-δεδομένων όμως αποδεικνύουν και τα επιχειρηματικά deal των τελευταίων χρόνων πολλά εκ των οποίων στοχεύουν ακριβώς σε αυτά...

Η επιτυχημένη εξαγορά της Taxibeat έχει άρωμα big data

Πρόσφατο παράδειγμα η εξαγορά του Taxibeat από την Γερμανική Daimler έναντι 43 εκατ. ευρώ μέσω της θυγατρικής της τελευταίας, Mytaxi. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που κάνει τα βήματά της στο τομέα των αυτοκινούμενων οχημάτων συνειδητοποίησε έγκαιρα τις ευκαιρίες που μπορούν να της προσφέρουν τα δεδομένα των πελατών για το μοντέλο μετακίνησης των μεγάλων αστικών κέντρων κι αποφάσισε να επενδύσει ώστε να είναι έτοιμη όταν θα βγάλει στο δρόμο τα αυτο-οδηγούμενα οχήματά της.

«Mytaxi, Car2Go, Taxibeat, Hailo δίνουν στην Daimler μια πρώιμη εμπεριστατωμένη ματιά σχετικά με την συμπεριφορά των καταναλωτών», δήλωσε ο αναλυτής Jose Asumendi της J.P. Morgan σε πρόσφατο σημείωμα του προς τους πελάτες. Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα τους η Daimler μπορεί να χτίσει τα μοντέλα των ευρωπαϊκών πόλεων τα οποία θα γίνουν εξαιρετικά χρήσιμα όταν τα αστικά κέντρα θα ξεκινήσουν την ενσωμάτωση των αυτοοδηγούμενων ταξί» προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Το πρώτο ελληνικό success story με αφορμή τα big data

Βέβαια η σημασία των big data είχε και στο παρελθόν καθορίσει το επιχειρηματικό τοπίο. Παλαιότερη εξαγορά με άρωμα Ελλάδας ήταν και αυτή της Bugsense από την Splunk. Το πρώτο ελληνικό success story στην Ελλάδα της κρίσης έγινε χάρη στα big data που είχε στη διάθεσή του.

H BugSense είχε ιδρυθεί το 2011 από τους Γιάννη Βλαχογιάννη και Πάνο Παπαδόπουλο και αποτέλεσε ένα ολοκληρωμένο εργαλείο συλλογής και αναλυσης των αναφορών σφαλμάτων( bugs) σε πραγματικό χρόνο κατά την διάρκεια κατασκευής μιας εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, βοηθώντας ουσιαστικά τους προγραμματιστές στην δουλειά τους.

Υποστηρίζοντας πλατφόρμες Android, iOS, HTML5, WP και Windows Phone 8 προσέφερε παράλληλα και analytics για το πως οι χρήστες χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο. Με έδρα το Σαν Φρανσίσκο και πελάτες τεχνολογικούς κολοσσούς όπως οι Skype, Samsung, VMware, Airpush, Trulia, Soundcloud κέντρισε το ενδιαφέρον της αμερικανικής πολυεθνικής Splunk με γραφεία στην περιοχή EMEA (Europe, Middle East, Africa) και την Ασία, πάνω από 850 εργαζόμενους και πάνω από 6.000 πελάτες σε πάνω από 90 χώρες.

Η Splunk δραστηριοποιείται στον τομέα της επιχειρησιακής ευφυΐας, αναπτύσσει δηλαδή λύσεις και προϊόντα που καθιστούν τα δεδομένα που δημιουργούνται από μηχανές, δηλαδή ιστοσελίδες, κινητές εφαρμογές, servers κλπ., προσβάσιμα, χρήσιμα και εύχρηστα στους πελάτες που θέλουν να τα επεξεργασθούν και να αποκτήσουν γνώσεις μέσα από αυτά. Προϊόν-«σημαία» της αποτελεί το Splunk Enterpris το οποίο συλλέγει, παρακολουθεί, καταλογογραφεί και αναλύει δεδομένα που προέρχονται από οιοδήποτε μηχανικό ή σύστημα ασφαλείας, όπως συστήματα IT ή υποδομών, αισθητήρων κλπ.

Πόλεμος τιμών στα χρωματιστά ποδήλατα της Κίνας λόγω big data

Τα big data βέβαια δεν καθορίζουν μόνο τις επιχειρηματικές συμφωνίες αλλά και τις τιμές μιας προσφερόμενης υπηρεσίας όπως αποδεικνύεται. Ο λόγος για τα χρωματιστά ποδήλατα της Κίνας. Εταιρείες όπως η Ofo, μια εταιρεία που άντλησε κεφάλαια 450 δολαρίων και είδε την αξία της να εκτινάσσεται στο 1 δισ. δολάρια, η Mobike, με τα πορτοκαλί ποδήλατα που εξασφάλισε κεφάλαια 300 εκατ. δολαρίων τον προηγούμενο μήνα, η Bluegogo με τα μπλε ποδήλατα και η Forever που εξίσου δραστηριοποιείται στην περιοχή, κάνουν «γρήγορο πετάλι» στην κινεζική αγορά εναλλακτικών μορφών μετακίνησης. Πέραν του προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης όμως, οι εταιρείες αυτές αποφάσισαν να επενδύσουν στα ποδήλατα και χάρη στην υπεραξία των big data που αναμένουν να «ξεκλειδώσουν» στο μέλλον. Το ίδιο σκεπτικό ακολουθούν άλλωστε και οι επενδυτές των εταιρειών αυτών οι οποίοι επικεντρώνονται στις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από εκατομμύρια χρήστες και στα δεδομένα που αυτές συλλέγουν. Ειδικά αφού στην περίπτωση των κοινόχρηστων ποδηλάτων το κοινό αποτελούν νέοι χρήστες εξαιρετικά ενεργοί στο Internet και στις νέες τεχνολογίες.

«Μην βλέπετε τις εταιρείες αυτές ως εταιρείες ποδηλάτων αλλά ως βάσεις δεδομένων για τους χρήστες των ποδηλάτων, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλούς τρόπους», σημειώνει ο Τζο Σιν, σύμβουλος στον κλάδο του Internet. Αυτός είναι και ο λόγος που ανταγωνίζονται μέχρις εσχάτων για να κερδίσουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Μάλιστα ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών αυτών έχει κορυφωθεί σε τέτοιο βαθμό, που όχι μόνο έχουν μειώσει το κόστος της χρήσης στο ελάχιστο –μόλις 15 σεντ του δολαρίου– αλλά αρκετές ημέρες της εβδομάδας παρέχουν τα ποδήλατα δωρεάν!

Από τον χορό των big data βέβαια δεν θα μπορούσε να απουσιάζουν και οι τεχνολογικοί κολοσσοί. Ενδεικτικό παράδειγμα η εξαγορά της Crashlytics από το Twitter και πρόσφατα από την Google. Η Crashlytics γνωστό εργαλείο του Twitter για την παρακολούθηση προβλημάτων λογισμικού αποτελεί σήμερα το νούμερο ένα SDK εγκατεστημένο σε κινητά και κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον της Alphabet χάρη στην πληθώρα των big data που συλλέγει σχετικά με την συμπεριφορά των χρηστών.

Μία ακόμα μεγάλη εξαγορά στον τομέα των τροφίμων «δια χειρός» big data πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2013. Η startup Corporation Climate με έδρα την silicon Valley εξαγοράστηκε από την Monsanto για περίπου 930 εκατ. ευρώ. Στόχος της Monsanto όπως είχε αναφερθεί τότε ήταν να χρησιμοποιήσει τα «μεγάλα δεδομένα» για την βελτίωση της γεωργίας και των καλλιεργειών.

Επισφράγισμα της σημασίας των big data αποτελεί και το ενδιαφέρον εταιρειών εκτός τεχνολογικού κλάδου. Ακόμα και στον τομέα της ένδυσης και υπόδησης εταιρείες όπως η Nike και η Under Armour προωθούν εφαρμογές, έξυπνα ρολόγια και ό,τι άλλο διαθέσιμο υπάρχει για να συγκεντρώσουν μέσω αυτών δεδομένα για τους πελάτες τους, τα οποία θα διασφαλίσουν κατά ένα τρόπο την μελλοντική κερδοφορία τους, την επιλογή σωστών επενδύσεων και την περαιτέρω αναπτυξιακή τους πορεία...

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider