Τουρισμός: Προβάδισμα στην ανάκαμψη έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών - Καλά τα πρώτα σημάδια για το 2022

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τουρισμός: Προβάδισμα στην ανάκαμψη έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών - Καλά τα πρώτα σημάδια για το 2022
Μεγάλη αύξηση σε σχέση με τις επιδόσεις του 2020, το πλήγμα όμως παραμένει το πιο μεγάλο ανά την ΕΕ σε σχέση με το 2019 - Τι λένε τα στοιχεία της Eurostat και οι εκτιμήσεις στελεχών αγοράς.

Το προβάδισμα έναντι της πλειονότητας των ανταγωνιστών της Ευρώπης κέρδισε το 2021 ο ελληνικός τουρισμός, με την χώρα να παρουσιάζει το τρίμηνο του καλοκαιριού ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανάκαμψης σε σχέση με πέρυσι. Ακόμα κι οι υψηλές καλοκαιρινές επιδόσεις βέβαια δεν ήταν αρκετές για να καλύψουν το χαμένο έδαφος από την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019, με την χώρα να εξακολουθεί να καταγράφει πτώση κατά 48% σε επίπεδο διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα (συμπεριλαμβανομένων ξενοδοχείων, καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και κάμπινγκ).

Ειδικότερα και σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, ο Αύγουστος του 2021 έδειξε τα πιο ελπιδοφόρα σημάδια ανάκαμψης σε σχέση με την προ Covid εποχή όσον αφορά τον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα στην ΕΕ, με την μείωση να περιορίζεται μεσοσταθμικά σε 20% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019, από 30% που ήταν την προηγούμενη χρονιά σε σύγκριση και πάλι με το 2019. Αυτά τα σημάδια ανάκαμψης παρατηρήθηκαν επίσης τον Ιούλιο (-29% το 2021 από -40% το 2020) και τον Ιούνιο (-51% το 2021 από -70% το 2020). Σημειωτέον ότι κατά τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες του 2021 καταγραφηκαν 856 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα στην Ε.Ε. (31% λιγότερες σε σύγκριση με το προ κορονοϊού καλοκαίρι του 2019).

Στην Ελλάδα οι διανυκτερεύσεις ήταν σημαντικά αυξημένες σε σχέση με το 2020 ωστόσο παρέμειναν αισθητά μειωμένες σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχη αύξηση σε σχέση με πέρυσι παρατηρήθηκε στην Ισπανία ενώ ακόμα καλύτερες επιδόσεις πέτυχε η Μάλτα. Ειδικότερα οι διανυκτερεύσεις στην Ελλάδα ήταν μειωμένες κατά 48% σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019 - καταγράφηκαν περίπου 81,6 εκατ. διανυκτερεύσεις το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου του 2019 έναντι 42 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Τις καλύτερες επιδόσεις στην σύγκριση 2021 - 2019 κατέγραψε η Ολλανδία, όπου η πτώση περιορίστηκε στο -5%

eurostat tourism

Ο χειρότερος μήνας σε σχέση με το 2019 για το σύνολο της Ένωσης αποδείχτηκε ο Απρίλιος με την πτώση στον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα να φτάνει το -81%. Ωστόσο, η κατάσταση ήταν καλύτερη σε σχέση με το 2020 όπου ο ίδιος μήνας κατέγραφε πτώση της τάξης του 95%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα της προπανδημικής χρονιάς.

Οι καλές επιδόσεις της τρέχουσας θερινής σεζόν αποτυπώθηκαν και στις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, σχετικά με τον κρατικό προϋπολογισμό. Ανακοινώνοντας τους βασικούς στόχους του προϋπολογισμού που θα κατατεθεί την Παρασκευή , ο υπουργός επεσήμανε για τον τουρισμό πως θα πάει καλύτερα από ότι στο προσχέδιο, προσθέτοντας ότι τα έσοδα θα είναι αυξημένα φέτος από 50% έως 55% και από 80% έως 85% το 2022 (σε σχέση με τα επίπεδα στου 2019).

Θετικά μηνύματα για το 2022

Παρότι η ψαλίδα μεταξύ 2019 -2021 παραμένει μεγάλη, οι καλές επιδόσεις της τρέχουσας χρονιάς έχουν αυξήσει τις προσδοκίες για μια καλή θερινή σεζόν το 2022. Οι θετικές ενδείξεις ήταν μάλιστα εμφανείς και στην πρόσφατη διεθνή τουριστική έκθεση του Λονδίνου WTM. Όπως σημείωσαν παράγοντες του τουρισμού στο insider.gr «φορείς κι επιχειρηματίες του ελληνικού τουρισμού έφυγαν από την διεθνή έκθεση WTM, με συμφωνίες κι όχι με υποσχέσεις, γεγονός ενθαρρυντικό για την συνέχεια».

Θετική ένδειξη αποτελεί και το γεγονός ότι το επόμενο «καλοκαίρι» αναμένεται να ξεκινήσει για τους τουρίστες αρκετά νωρίτερα από το φετινό, από τα τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου. Εξίσου ενθαρρυντικά βέβαια είναι και τα μηνύματα που έρχονται από τις βασικές αγορές τροφοδότες της χώρας μας, όπως η Γερμανία και η Μ. Βρετανία.

Ενδεικτικά για το επόμενο καλοκαίρι έχουν προγραμματιστεί πολύ περισσότερες αεροπορικές θέσεις σε απευθείας πτήσεις προς την χώρα μας ενώ δειλά δειλά φαίνεται να αυξάνει και το ενδιαφέρον για τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Για παράδειγμα ο όμιλος Jet2.com και Jet2holidays συμφώνησε για αύξηση κατά 600.000 των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων σε ελληνικούς προορισμούς το 2022, σε σχέση με το 2019, αρχής γενομένης από την 1η Απριλίου και για πρώτη φορά με νέες πτήσεις από το Μάντσεστερ και το Μπέρμιγχαμ προς την Αθήνα από τις 15 Απριλίου. Οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις της εταιρείας για την Ελλάδα το 2022 θα είναι 1,44 εκατομμύριο και οι πτήσεις θα διεξάγονται από 10 βρετανικά προς 15 ελληνικά αεροδρόμια.

Για την επόμενη χρονιά, αύξηση των διαθέσιμων θέσεων κατά 500.000 σε σχέση με το 2019 έχει προγραμματίσει και η EasyJet και EasyJet Holidays. Ειδικότερα οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις της εταιρείας για την Ελλάδα το 2022 θα είναι 1,6 εκατομμύριο, από 1,1 εκατ. το 2019, ενώ υπάρχει η πρόθεση να αυξηθούν περαιτέρω αν προκύψει ζήτηση. Σε αύξηση των αεροπορικών θέσεων προς την χώρα μας προσανατολίζεται και η British Airways, η οποία ήδη από τον φετινό Σεπτέμβριο αύξησε τις πτήσεις της κατά 50% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα της προηγούμενης χρονιάς, όπου η τουριστική δραστηριότητα τερμάτισε πρόωρα.

Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου η ζήτηση που υπάρχει αυτή τη στιγμή παραπέμπει σε αύξηση κατά 30% των αφίξεων των Βρετανών σε ελληνικούς προορισμούς. Σε κάθε περίπτωση βέβαια οι προκρατήσεις είναι περιορισμένες και στο σύνολό τους ευέλικτες.

Ο πρωταθλητισμός Ελλάδας και Ισπανίας την φετινή χρονιά εμπνέει και τους Γερμανούς. Ήδη υπάρχουν tour operators που συνεχίζουν και τον Νοέμβριο τις πτήσεις τους για συγκεκριμένους προορισμούς της χώρας, ενώ ανεβασμένες σε σχέση με πέρυσι είναι και οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι του 2022.

Ενδεικτικά η TUI βλέπει στους ισχυρούς προορισμούς του 2022 την Ισπανία, τις Βαλεαρίδες νήσους αλλά και την Ελλάδα, στοχεύοντας να φέρει στη χώρα μας την επόμενη χρονιά πάνω από 3 εκατ. τουρίστες , τόσο από την Γερμανία όσο κι από άλλες ευρωπαϊκές αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται. Αντίστοιχα, σύμφωνα με έρευνα της WTM (WTM Industry Report 2021) για τους αγαπηγμένους προορισμούς των Βρετανών που σχεδιάζουν ταξίδι στο εξωτερικό τo 2022, η χώρα μας έρχεται στις πρώτες θέσεις μαζί με άλλες δημοφιλείς Μεσογειακούς προορισμούς (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία).

Το γεγονός γίνεται ακόμα πιο σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι Γερμανία και Μ. Βρετανία εισέφεραν την χρυσή χρονιά του 2019 περίπου το 1,4 των τουριστών της χώρας πάνω από το 30% του συνόλου των εισπράξεων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κικίλιας: Ο τουρισμός πεδίο συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας παρά τις δυσκολίες

Τουρισμός: Κλίμα ευφορίας αλλά και «καμπανάκια» για τη συνέχεια 

Επενδύσεις και τουρισμός στο επίκεντρο της συνάντησης Μητσοτάκη-Πρίγκιπα Σαουδικής Αραβίας

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider