Σε νέες αγορές για να τροφοδοτήσει την τουριστική ζήτηση και να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος του 2019 ποντάρει φέτος ο τουρισμός, με το υπουργείο να συνεχίζει την «door to door» στρατηγική προώθησης της χώρας, για να κερδίσει τους «last minute» ταξιδιώτες.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας αναμένεται να μεταβεί σήμερα στην Σερβία και το προσεχές διάστημα στην Πολωνία και την Γερμανία, ώστε να συναντηθεί με φορείς και να παραχωρήσει συνεντεύξεις παρουσιάζοντας το ελληνικό τουριστικό προϊόν στους δυνητικούς επισκέπτες της χώρας. Την ίδια στιγμή, όπως ανέφερε ο υπουργός σε γεύμα που παρέθεσε χθες στους δημοσιογράφους, συνεχίζονται και οι δράσεις του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και την επόμενη εβδομάδα θα παρουσιαστεί η νέα καμπάνια προώθησης της χώρας, «Sea, sun and sand».
Οι αγορές στόχοι και οι 3 προτεραιότητες για φέτος
Οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην προβολή όλων των προορισμών και όχι μόνο των γνωστών επιλογών διακοπών αλλά και στην ενίσχυση του οδικού τουρισμού, ο οποίος τροφοδοτεί κατά κύριο λόγο την ηπειρωτική Βόρεια Ελλάδα και φαίνεται να μην ανακάμπτει με τους ίδιους ρυθμούς, μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις πληθωριστικές πιέσεις που έχει προκαλέσει παγκοσμίως. «Στόχος είναι να φέρουμε επισκέπτες από αγορές των Βαλκανίων, όπως η Πολωνία και η Σερβία, ώστε να αναπληρώσουμε τις απώλειες των Ρώσων και Ουκρανών τουριστών, επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα βέβαια γίνονται προσπάθειες για να ενισχυθούν και οι τουριστικές ροές καθ' όλη την διάρκεια του έτους από τις βασικές αγορές τροφοδότες της χώρας, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ισραήλ.
Πέρα μάλιστα από τις κύριες αγορές και τις αγορές των Βαλκανίων, εξετάζονται και νέες, οι οποίες θα μπορούσαν δυνητικά να τροφοδοτήσουν την ζήτηση. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Ινδίας, η οποία καταγράφει φέτος ιδιαίτερη δυναμική σε άλλες χώρες υποδοχής τουριστών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην περίπτωση των ΗΠΑ οι Ινδοί αποτελούν την πέμπτη αγορά από άποψη αριθμού επισκεπτών - έχοντας ανέβει πέντε θέσεις από το 2019, ενώ παρουσιάζουν και την τρίτη υψηλότερη μέση δαπάνη, σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα.
Η προώθηση της χώρας και η επιμήκυνση της σεζόν μέσω της προσέλκυσης τουριστών καθ' όλη την διάρκεια του έτους αποτελούν ωστόσο τις δύο από τις τρεις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου για φέτος. Η τρίτη είναι να στηριχτεί η μέση ελληνική οικογένεια σε όλη την Ελλάδα από την «λαϊκή οικονομία της χώρας» όπως χαρακτήρισε τον κλάδο που εισφέρει άμεσα και έμμεσα το 25% του ελληνικού ΑΕΠ, ο υπουργός. «Δεν αξίζει και δεν πρέπει μόνο... 2,5 περιφέρειες της χώρας να κουβαλούν το τουριστικό προϊόν, γιατί ο κλάδος είναι η πιο πλήρης εμπορική δραστηριότητα και μπορεί να στηρίξει τη μέση ελληνική οικογένεια. Αυτό προσπαθήσαμε να τονίσουμε και φέτος όπου πρώτη φορά έκανε ο ΕΟΤ καμπάνια για 12 μήνες, η οποία είχε ως αποτέλεσμα καλές πληρότητες ακόμη και σε λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς όπως τα Λουτρά Πόζαρ, ο Άγιος Αθανάσιος, η Θάσος κ.α.».
Θετικά μηνύματα αλλά χωρίς προβλέψεις για φέτος
Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε ο κ. Κικίλιας, τα μηνύματα για φέτος είναι θετικά, γεγονός που επισφραγίζουν τόσο η αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων της χώρας όσο και η άνοδος της κρουαζιέρας. Οι μεγάλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες γεμίζουν τις προσφερόμενες θέσεις τους για την Ελλάδα την ώρα που κάποιες εξ αυτών, όπως η Delta και η Emirates συζητούν να διατηρήσουν τα δρομολόγια και το χειμώνα ή να καθιερώσουν απευθείας συνδέσεις και με την Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχα ανοδικά κινείται και η κρουαζιέρα καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 130% στο λιμάνι του Πειραιά, και μεγάλη αύξηση σε Θεσσαλονίκη και Κρήτη, ενώ το 55% των προσεγγίσεων αφορά φέτος home porting.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η αβεβαιότητα που επικρατεί και το 2022 δεν επιτρέπει προβλέψεις. Το «ταμείο» θα γίνει στο τέλος της χρονιάς, ανέφερε χαρακτηριστικά ερωτώμενος για τον πήχη των εσόδων και των αφίξεων και το ποσοστό αναπλήρωσης του 2019 που θα επιτύχει η χώρα. Ο πόλεμος, η ακρίβεια, και το υψηλό ενεργειακό κόστος, κάνουν ρευστό το τοπίο για ακόμα μια χρονιά και έρχονται να προστεθούν στο αστάθμητο παράγοντα της πανδημίας.