Με παρακαταθήκη την καλή πορεία του πρώτου πενταμήνου του 2023 αλλά και με υψηλές προσδοκίες για τη συνέχεια, βαδίζουν προς τους θερμότερους μήνες του καλοκαιριού, ξενοδόχοι και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις. Επιθυμητός στόχος η τρέχουσα χρονιά να σπάσει το «φράγμα» των 18,2 δισ. ευρώ εσόδων που κατέγραψε ο κλάδος την χρυσή χρονιά του 2019, αναπληρώνοντας με τον τρόπο αυτό και μέρος των απωλειών της πανδημικής περιόδου. Παρά τις καλές εκτιμήσεις όμως, οι αστερίσκοι δεν έχουν εκλείψει, με τον βασικότερο εξ' αυτών να ακούει στο όνομα «πληθωρισμός».
Η ανοδική πορεία του πρώτου πενταμήνου
Πηγή της προαναφερθείσας αισιοδοξίας αποτελούν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) για το α' τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με τα οποία η χώρα μας υποδέχτηκε 1.874,2 χιλ. ταξιδιώτες, έναντι 1.072,7 χιλ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2022, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 74,7%. Ως αποτέλεσμα, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις του πρώτου τριμήνου καταγράφηκαν αυξημένες κατά 63,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκαν στα 732,9 εκατ. ευρώ.
Η άνοδος των αφίξεων και των εισπράξεων το α' τρίμηνο του έτους, ήταν εν μέρει αναμενόμενη, δεδομένου ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2022, οι μεταλλάξεις του κορονοϊού συνέχιζαν να φρενάρουν την τουριστική ανάκαμψη. Συνεχίστηκε όμως και τους επόμενους δύο μήνες ,όπου η χώρα είχε κινηθεί ήδη από πέρυσι πολύ καλύτερα. Ενδεικτική είναι η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το Ελ. Βενιζέλος, όπου από αρχής του έτους κινείται σε υψηλότερα επίπεδα από το 2019. Συνολικά, κατά τους πέντε πρώτους μήνες του 2023, η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019. Για πρώτη φορά μάλιστα τον Μάιο, η διαφορά σε σχέση με την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019, ήταν διψήφια, φτάνοντας το 11,1%. Αντίστοιχα και στα περιφερειακά αεροδρόμια, η κίνηση τον Απρίλιο, μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, έφτασε τους 1,626,955 επιβάτες έναντι 1,436,134 επιβατών του 2019, καταγράφοντας αύξηση 13.3%.
Θετικό πρόσημο αναμένουν οι φορείς του κλάδου και για τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού, επισημαίνοντας στο insider.gr ότι ήδη οι πληρότητες σε δημοφιλείς προορισμούς κινούνται πάνω από το 85%.
Ο «ιός» του πληθωρισμού
Αυτό που προβληματίζει ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες του τουρισμού που μίλησαν στο insider.gr είναι οι επιδόσεις του κλάδου τους δύο ισχυρούς μήνες του καλοκαιριού, όπου το κόστος αεροπορικών εισιτηρίων και η γενικότερη πορεία των επιτοκίων και του πληθωρισμού σε μεγάλες για την Ελλάδα αγορές έχει οδηγήσει σε «χαλαρή» πορεία κρατήσεων, ειδικά για τα ακριβά καταλύματα.
Μέχρι στιγμής, όπως επισημαίνουν, οι πληρότητες βάσει κρατήσεων κινούνται σε χαμηλότερα από το συνηθισμένο επίπεδα, φτάνοντας σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως τα Χανιά, στο 70% με 75% τόσο για τον Ιούλιο όσο και για τον Αύγουστο, όταν για τον Ιούνιο ξεπερνούν το 85%. Ο λόγος σύμφωνα με τους ίδιους είναι οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αυξήσεις ενεργειακού κόστους και πρώτων υλών που έχουν οδηγήσει σε γενικότερη αύξηση των τιμών. «Οι αυξήσεις σε ενέργεια και πρώτες ύλες έχουν οδηγήσει σε αύξηση της τάξης του 30% στα αεροπορικά και σε ένα 10%-15% στις τιμές των καταλυμάτων. Αποτέλεσμα αυτού είναι ο τουρίστας που ήρθε πέρυσι στη χώρα το ίδιο διάστημα δαπανώντας 3.000 ευρώ, φέτος να χρειάζεται 4.000 ευρώ για να κάνει ακριβώς τα ίδια πράγματα. Και μάλιστα όταν το διαθέσιμο εισόδημά του έχει συρρικνωθεί. Πιστεύουμε ότι οι πληρότητες θα αυξηθούν από κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Μέχρι στιγμής όμως η εικόνα είναι καλύτερη για τον Ιούνιο σε σχέση με τον Ιούλιο και τον Αύγουστο» ανέφεραν χαρακτηριστικά μιλώντας στο insider.gr.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τουρισμός: Δυναμική χρονιά παρά τις προκλήσεις - Οι προτεραιότητες της νέας διοίκησης του ΣΕΤΕ
Το ελαφρύ φρενάρισμα της ανοδικής πορείας του τουρισμού μπορεί να προκύπτει κι από την τάση του revenge travel - την διάθεση δηλαδή των τουριστών να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο της πανδημίας με ταξίδια - που αρχίζει να φθίνει. Σημειωτέον ότι βάσει έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (European Travel Commission -ETC), του περασμένου Μαρτίου την οποία πραγματοποίησε για μία ακόμη φορά η MINDHAUS, το 72% των Ευρωπαίων, σκοπεύουν να ταξιδέψουν μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Παρότι υψηλό, το ποσοστό είναι μειωμένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Επιπλέον μάλιστα, όπως επισημαίνει η έρευνα, το 30% των Ευρωπαίων σχεδιάζουν να ταξιδέψουν μεταξύ Απριλίου και Μαΐου (ποσό 6% υψηλότερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα πέρυσι) ενώ το 40% θα ταξιδέψουν το διάστημα Ιούνιο-Ιούλιο και το 23% το δίμηνο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου, ποσοστό μειωμένο 9% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, μεγάλες αγορές-τροφοδότες για την Ελλάδα, όπως η Γερμανία, παρουσιάζουν ήδη από τον Μάρτιο σημάδια υποχώρησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, τον Μάρτιο η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε μείωση κατά 5,9% και διαμορφώθηκε σε 52,2 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ και αυτή από τη Γαλλία μειώθηκε κατά 42,9% σε 15,8 χιλ. ταξιδιώτες. Στην περίπτωση των Γερμανών μάλιστα φθίνουσα πορεία ακολούθησαν και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες τον Μάρτιο μειώθηκαν κατά 12,0% και διαμορφώθηκαν στα 23,4 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο τριμήνου δε, και παρότι οι αφίξεις των Γερμανών καταγράφηκαν αυξημένες κατά 4,4% οι εισπράξεις κινήθηκαν αντιστρόφως ανάλογα, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 3,5%. Οι Γερμανοί δηλαδή που επισκέφτηκαν την χώρα μας, ξόδεψαν λιγότερα.
Το φαινόμενο έχει εντείνει και την πρακτική των προσφορών σε διάφορες αεροπορικές εταιρείες και καταλύματα, η οποία όμως, εν όψει της κορύφωσης της σεζόν, μπορεί να πλήξει τις κερδοφορίες, μετά από τρεις χρονιές ιδιαιτέρως επιζήμιες για τον κλάδο, όπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου.