Μια καλή χρονιά, χωρίς ωστόσο θεαματική άνοδο και με αστερίσκους για την συνέχεια, δεδομένης της αλλαγής στο τουριστικό μείγμα των ταξιδιωτών αλλά και του ανταγωνισμού από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις χαρακτηρίζουν το 2024 οι τουριστικοί παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας. Επισημαίνουν, δε, ότι ο τουρισμός στη χώρα παραμένει τριών ταχυτήτων, με την Βόρεια Ελλάδα, βάσει μέσης δαπάνης των τουριστών να παραμένει στην τρίτη θέση. Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνουν ότι η λήψη μέτρων ειδικά για τις περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού κρίνεται επιτακτική.
Η πορεία της σεζόν και το καύσιμο της ΔΕΘ
Στην Ελλάδα έχουμε σίγουρα τουρισμό τριών ταχυτήτων. Έχουμε τα νησιά που προελαύνουν, την υπόλοιπη Ελλάδα που ακολουθεί και την Βόρεια Ελλάδα που έρχεται τρίτη αν αναλογιστεί κανείς την μέση κατά κεφαλή δαπάνη που φτάνει τα 230 ευρώ όταν στην υπόλοιπη χώρα ξεπερνά τα 400 αναφέρει χαρακτηριστικά, μιλώντας στο Insider ο κ. Ανδρέας Μανδρινός, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Σημειώνει ωστόσο η φετινή χρονιά για την Θεσσαλονίκη ήταν μια σχετικά καλή χρονιά, με τις επιδόσεις του κλάδου και δη των ξενοδοχείων να κινούνται στα ίδια ή σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα έναντι του 2023.
Σύμφωνα με τον ίδιο οι πληρότητες κυμάνθηκαν σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι - έφτασαν το 70% τους μήνες της υψηλής σεζόν - και για τον επόμενο μήνα παρατηρούνται αυξημένες με καύσιμο και την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά μετατρέπει τον Σεπτέμβριο σε πολύ δυνατό μήνα της τουριστικής σεζόν για την συμπρωτεύουσα. Σύμφωνα με τον ίδιο οι πληρότητες στα ξενοδοχεία της πόλης έφταναν στο 85% στις αρχές της εβδομάδας, ποσοστό που θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω χωρίς τις last minute κρατήσεις.
Αλλαγές στο μείγμα των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης
Παρόλα αυτά βέβαια τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουρισμού φέτος δεν είναι ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τον ίδιο. Ένας βασικός λόγος, όπως εξηγεί, είναι η αλλαγή στο μείγμα των τουριστών που επισκέφτηκαν την πόλη.
Από τις φετινές τουριστικές ροές απουσίασαν οι Ισραηλινοί, τουρίστες με υψηλή μέση δαπάνη ενώ μειώθηκαν και οι Ρουμάνοι επισκέπτες που παρουσιάζουν παραδοσιακά καλή κατά κεφαλήν δαπάνη, καθώς απέκτησαν δικαιώματα τελωνειακής σύνδεσης και με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τις οποίες και αποφάσισαν να επισκεφτούν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μανδρινός. Στον αντίποδα επισημαίνει ότι το φετινό τουριστικό μείγμα περιλάμβανε πολυάριθμους Τούρκους τουρίστες, καθώς και επισκέπτες από Κόσοβο, Αλβανία και Σκόπια, αγορές που παρουσιάζουν παραδοσιακά χαμηλότερη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη.
Οι επιδόσεις δεν ενισχύθηκαν ούτε με την άνοδο της κρουαζιέρας, η οποία κινείται σταθερά ανοδικά κατά την μεταπανδημική εποχή. «Οι περισσότερες κρουαζιέρες που φτάνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι all inclusive με αποτέλεσμα ο μέσος επισκέπτης να έχει κατά κεφαλήν δαπάνη της τάξης των 15 ευρώ. Στο λιγοστό διάστημα που βγαίνει από το κρουαζιερόπλοιο θα πιει έναν καφέ και θα πάρει κάποιο αναμνηστικό» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μανδρινός επισημαίνοντας ότι για την ενίσχυση του τουρισμού περισσότερο βοηθητικό είναι το ακτοπλοϊκό δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Σποράδες το οποίο φέρνει για μερικές ημέρες διεθνείς επισκέπτες στην πόλη πριν την μετάβασή τους στα νησιά. Δρομολόγιο που όπως εξηγεί ξεκίνησε στις 4 Ιουλίου αντί για την 1η Ιουνίου που αναμενόταν. Ξεκαθαρίζει ωστόσο ότι το τεράστιο όφελος που απορρέει από την κρουαζιέρα είναι η φήμη της πόλης ως ενδιαφέρον τουριστικός προορισμός, η οποία ταξιδεύει με τους επιβάτες πίσω στις χώρες τους.
Θολό το τοπίο για την συνέχεια
Η εικόνα για την συνέχεια είναι σύμφωνα με τον ίδιο θολή, με εξαίρεση τον Οκτώβριο που είναι ο μοναδικός μήνας που παρουσιάζει θετικό πρόσημο έναντι του 2023. Για τους επόμενους μήνες βέβαια, και ειδικά για τον χειμώνα, οι προκρατήσεις μαρτυρούν, σύμφωνα με τον κ. Μανδρινό, το απόλυτο χάος. « Αυτή τη στιγμή ο τουρισμός βρίσκεται σε μια καμπή. Δεν μπόρεσε ούτε και φέτος να πλησιάσει τα νούμερα του 2019 αποπληθωρισμένα και φαίνεται ότι έχει μια κάμψη, μικρή μεν αλλά κάμψη. Η οποία δεν ξέρω αν είναι παροδική, αν θα συνεχιστεί ή ακόμα και αν θα ενταθεί. Λαμβάνοντας υπόψη την υστέρηση σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και την ελαφρά πτωτική πορεία σημειώνει ότι η περιοχή πρέπει να στηριχτεί, αφενός με επενδύσεις σε υποδομές και αφετέρου μέσω της ενίσχυσης της προβολής της τόσο σε τοπικό όσο και κεντρικό επίπεδο.
Ικανοποιητική χρονιά για την Χαλκιδική
Μια ευρύτερα καλή χρονιά, χαρακτηρίζει το 2024 ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος, μιλώντας στο Insider. Και ο κ. Τάσιος ωστόσο επισημαίνει ότι οι αστερίσκοι δεν λείπουν από την εξίσωση.
Όπως εξηγεί η χρονιά τον Μάιο ξεκίνησε μέτρια, με τις πληρότητες να κινούνται κοντά στο 65% εξαιτίας της ημερομηνίας του Πάσχα. Ο Ιούνιος λόγω των ευρωεκλογών που επηρέασαν την Ρουμανία και την Βουλγαρία αλλά και το Euro που διήρκεσε έως τα μέσα Ιουλίου έφεραν μια μικρή υστέρηση, με την μέση πληρότητα να διαμορφώνεται στο 75%. Στο υπόλοιπο του Ιουλίου και τον Αύγουστο οι πληρότητες κυμάνθηκαν στο 90% κατά μέσο όρο, δεδομένου και του προορισμού που υπηρετεί το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα». Ο Σεπτέμβριος συνεχίζει με πληρότητες γύρω στο 70% και η σεζόν αναμένεται να κλείσει στις 31 Οκτωβρίου για όλους και για κάποιους ένα δεκαπενθήμερο νωρίτερα, με την ροή των κρατήσεων για τον τελευταίο μήνα να φτάνει το 50%-55%.
Το μείγμα των επισκεπτών περιλάμβανε φέτος Γερμανούς, αλλά λιγότερους Άγγλους κατά 10% ενώ πεσμένη ήταν η κίνηση και από Πολωνία Τσεχία και Κάτω Χώρες, οι οποίες είναι εθνικότητες που παραδοσιακά επισκέπτονται το νομό. Ο οδικός τουρισμός έφερε στην Χαλκιδική Ρουμάνους, Βούλγαρους, Σέρβους και Σκοπιανούς ενώ πολυάριθμοι ήταν και οι Τούρκοι, αγορά που είχε σταματήσει να τροφοδοτεί τον τουρισμό μετά την πανδημία.
Ωστόσο και εδώ τα ποιοτικά χαρακτηριστικά διαφέρουν σε σχέση με πέρυσι. «Οι τιμές ήταν 10% αυξημένες σε σχέση με το 2023, αύξηση που όμως έφυγε στον τιμάριθμο» όπως εξηγεί ο κ. Τάσιος σημειώνοντας ότι το κέρδος εξαντλήθηκε στις αυξήσεις του κόστους.
Αστερίσκο με πολλαπλές προεκτάσεις αποτελεί για τον κ. Τάσιο και η βραχυχρόνια μίσθωση η οποία συνέχισε φέτος την ανάπτυξή της επεκτείνοντας την σεζόν της στις 80 ημέρες όταν για τα ξενοδοχεία είναι στις 100 ημέρες. Το τοπίο είναι πλέον ξεκάθαρο και υποδεικνύει την ανάγκη «συμμαζέματος» όπως επισημαίνει ο κ. Τάσσιος. Η ρύθμισή του δε, σε συνδυασμό με το χωροταξικό το οποίο δείχνει να προωθείται και με την αναβάθμιση των υποδομών θα μπορούσαν να διασφαλίσουν ικανοποιητικά αποτελέσματα για το μέλλον, καταλήγει.