Όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι τουρίστες σχεδιάζουν αποδράσεις τα τελευταία χρόνια, με τη νέα γενιά – ειδικά στην ηλικιακή ομάδα μεταξύ 35 και 44 - να προσανατολίζει τα ταξίδια της και κατά την διάρκεια του χειμώνα ή στα άκρα της θερινής σεζόν. Η συνθήκη είναι ευνοϊκή και για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα, η οποία, όπως έχουν επισημαίνει ουκ ολίγες φορές παράγοντες του κλάδου, οφείλει να εκμεταλλευτεί τα μορφολογικά πλεονεκτήματά της για να μια πιο ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη στο μέλλον.
Ποιοι σχεδιάζουν αποδράσεις το 2025
Το γεγονός επιβεβαιώνουν άλλωστε και τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού (European Travel Commission - ETC), σύμφωνα με τα οποία το 73% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Μαρτίου 2025. Το ποσοστό καταγράφεται αυξημένο κατά 6% σε σχέση με περυσι, με την νεότερη ηλικιακή ομάδα να παρουσιάζεται πιο ενεργή σε τέτοιου τύπου αποδράσεις – το 78% των ευρωπαίων μεταξύ 35 -44 ετών σχεδιάζουν αποδράσεις την προαναφερθείσα περίοδο. Παράλληλα δε, 4 στους 5 Ευρωπαίους να προσαρμόζουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες στην αλλαγή του κλίματος, με το 18% να αναφέρει ότι ελέγχει τις μετεωρολογικές προβλέψεις πριν οριστικοποιήσει την επόμενη απόδρασή του.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel’ Wave 20», οι ερωτηθέντες από τις μεγαλύτερες αγορές προέλευσης της Ευρώπης συνεχίζουν να επιδεικνύουν έντονη επιθυμία για ταξίδια.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ηγείται της τάσης αυτής, με το 84% των ερωτηθέντων να εκφράζουν την επιθυμία να ταξιδέψουν, ποσοστό που αντικατοπτρίζει μια αύξηση 10% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Ακολουθούν από κοντά η Γερμανία με το 79% των ερωτηθέντων να σχεδιάζουν ταξίδια, ποσοστό αυξημένο κατά 16% έναντι της περασμένης χρονιάς και η Γαλλία με τους δυνητικούς ταξιδιώτες να φτάνουν στο 78%, ποσοστό κατά 15% υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι. Το μείγμα των εθνικοτήτων των δυνητικών ταξιδιωτών είναι ενθαρρυντικό για την χώρα μας, καθώς οι τρεις αυτές αγορές αποτελούν βασικές αγορές τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού.
Οι προορισμοί με ισχυρή δυναμική για τον χειμώνα του 2025
Όσο για τους προορισμούς που εμφανίζουν ιδιαίτερη δυναμική την προαναφερθείσα περίοδο τα σκήπτρα φαίνεται να κρατά η Ισπανία με μερίδιο 6,9%, ενώ Γαλλία και Ιταλία ακολουθούν με ποσοστό 6,8% και 6,2%. Την χρυσή πεντάδα συμπληρώνουν η Γερμανία και Αυστρία με το ποσοστό τους να διαμορφώνεται στο 4,8% και 4,7% αντίστοιχη. Ωστόσο και η Ελλάδα εμπεριέχεται στην πρώτη δεκάδα των επιθυμητών προορισμών, συγκεντρώνοντας μερίδιο της τάξης του 4,5% από τα δυνητικά ταξίδια που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν οι Ευρωπαίου. Μαζί της συνυπάρχουν στο top 10 των προορισμών και η Κροατία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Πορτογαλία και το Βέλγιο.
Ειδικά στην περίπτωση της χώρας μας φαίνεται να βρίσκεται υψηλά στις προτιμήσεις των Αυστριακών, των Βρετανών και των Γάλλων. Απουσιάζουν όμως από τη σχετική λίστα οι Βέλγοι, οι Ολλανδοί, οι Ιταλοί, οι Πολωνοί, οι Ισπανοί, οι Ελβετοί, ακόμη και οι Γερμανοί, οι οποίοι αποτελούν μέχρι σήμερα την νούμερο ένα αγορά τροφοδότη του ελληνικού τουρισμού.
Ευνοϊκά μπορεί να λειτουργήσουν και οι αλλαγές στις συνήθειες των τουριστών που προκύπτουν από την μελέτη. Συγκεκριμένα το 51% των ερωτηθέντων σχεδιάζει να επισκεφθεί κάποιον λιγότερο τουριστικό προορισμό στις χώρες που θα ταξιδέψει, συνθήκη που μπορεί να συμπεριλάβει και τους χειμερινούς ηπειρωτικούς προορισμούς της χώρας, που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς. Να σημειωθεί ότι το 68% όσων σχεδιάζουν την επόμενη απόδρασή τους, θα κάνει ένα ταξίδι αναψυχής, το 15% θα επισκεφθεί φίλους και συγγενείς και το 8% θα ταξιδέψει για επαγγελματικούς λόγους.
Η επιλογή προορισμού και το κόστος
Παρά την επιθυμία για αποδράσεις βέβαια, το κόστος συνεχίζει να παίζει καθοριστικό ρόλο στις επιλογές των δυνητικών ταξιδιωτών, με το 19% αυτών να δηλώνει προβληματισμένο για τα χρήματα που θα πρέπει να δαπανήσει για ταξίδια, κι ας έχει αυξήσει κάπως το budget.
Όσο για το εύρος του κόστους αυτού, το 27% διαθέτει ένα budget για τις διακοπές του μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ ανά άτομο, ενώ ένα ποσοστό 26%, αυξημένο κατά 3% σε σύγκριση με πέρυσι, σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα χρήματα, μεταξύ 1.500 και 2.500 ευρώ.
Ως προς τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην επιλογή προορισμού από τους εν δυνάμει ταξιδιώτες, η ασφάλεια του προορισμού αποτελεί βασική προτεραιότητα για το 18% των ερωτηθέντων και ακολουθούν οι καιρικές συνθήκες και οι προσφορές σε ποσοστό 12%.