Εχθρός ή φίλος του ανθρώπου η τεχνητή νοημοσύνη;

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Εχθρός ή φίλος του ανθρώπου η τεχνητή νοημοσύνη;

Υπό αμφισβήτηση θέτουν πολλοί επιστήμονες την άποψη ότι «η τεχνητή νοημοσύνη θα καταργήσει θέσεις εργασίας και θα επηρεάσει αρνητικά το κοινωνικό μοντέλο» παρουσιάζοντας μια άλλη οπτική της οικονομίας η οποία συνδέεται με το ΑΕΠ.

Όπως υποστηρίζουν, το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι ότι μια μέρα οι μηχανές θα γίνουν πιο έξυπνες από τους ανθρώπους αλλά πως θα αποτυπωθεί αυτό σε οικονομικούς όρους.

Αυτό που πραγματικά ανησυχεί τους περισσότερους είναι το γεγονός ότι ο τομέας των υπηρεσιών αποτελεί το κομμάτι που συνεισφέρει περισσότερο στο ΑΕΠ και οι εργαζόμενοι έχουν συνηθίσει να θεωρούν ότι οι μηχανές δεν ήταν σε θέση να επιτελέσουν με τον ίδιο αποτελεσματικό τρόπο το εκάστοτε έργο.

Φυσικά οι μηχανές έχουν αντικαταστήσει τα εργατικά χέρια στα εργοστάσια αλλά αυτό αφορούσε μόνο σε μια κατηγορία εργαζομένων. Σήμερα, βλέπουμε τις μηχανές να ανταγωνίζονται τον άνθρωπο στο σκάκι ή σε διάφορα άλλα παιχνίδια.

Οι μηχανές γίνονται όλο και πιο έξυπνες και όλος ο κόσμος φοβάται ότι θα χάσει τη δουλειά του. O φόβος αυτός ενισχύεται από διάφορες μελέτες όπως είναι αυτή που δημοσιεύθηκε κατά το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στην οποία οι αναλυτές διατείνονται ότι η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση θα προκαλέσει απώλεια 5 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας.

Κάνοντας έξυπνες επιλογές

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί απειλή για επαγγέλματα τα οποία αφορούν σε λήψη αποφάσεων. Και αυτό, επειδή η σημερινή κοινωνία μπορεί να δικαιολογήσει τα λάθη όταν αυτά γίνονται από ανθρώπουςόχι όμως όταν γίνονται από μηχανές. Σύμφωνα με την επιχείρηση υπηρεσιών Julie Desk, οι πελάτες είναι πιο απαιτητικοί με τη «Julie», η οποία βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη παρά με τους πραγματικούς υπαλλήλους. Αυτό συμβαίνει επειδή τα ανθρώπινα όντα έχουν συνηθίσει στην τρωτότητά τους και στην ιδέα της αποδοχής του λάθους.

Κι όμως ακόμη και τα πιο έξυπνα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να κάνουν λάθη όπως και οι άνθρωποι. Για αυτό και τα συγκεκριμένα συστήματα μπορεί κανείς να αναμένει ότι θα βοηθήσουν απλώς τον άνθρωπο να κάνει πιο συγκεκριμένες και ακριβείς επιλογές.

Ο τρόπος λειτουργίας της Julie Desk είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα του τρόπου λειτουργίας των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης: Χρησιμοποιούν τόσο τις μηχανές όσο και το ανθρώπινο δυναμικό αλλά τον τελευταίο λόγο τον έχει πάντα ο άνθρωπος. Ουσιαστικά, μιλάμε πλέον για ένα νέο τύπο υπαλλήλου, ο οποίος εκπαιδεύει και επιβλέπει τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.

Εδώ και δεκαετίες, η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται στην αεροπορία με το γνωστό σύστημα του αυτόματου πιλότου, το οποίο βοηθά μεν τους πιλότους να βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας τους αλλά αυτοί είναι εκείνου που επιβλέπουν αν το σύστημα κάνει σωστά τη δουλειά του. Στο τέλος οι κυβερνήτες και οι συγκυβερνήτες είναι αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις. Και αυτό συμβαίνει επειδή, δεν θα ήμασταν για παράδειγμα, ακόμη σε θέση να αποδεχθούμε ότι συνέβη ένα αεροπορικό δυστύχημα από λάθος του αυτόματου πιλότου.

Η τεχνητή νοημοσύνη κάνει τον άνθρωπο πιο αυτόνομο

Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τους εργαζομένους στις δραστηριότητές τους χωρίς ωστόσο να χρησιμοποιηθούν σαν αυτόνομα συστήματα. Άλλωστε, τα μόνα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που γίνονται αποδεκτά ως αυτόνομα είναι τα τρένα ή τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και οι συναφείς καινοτομίες οι οποίες βρίσκονται κατά το μεγαλύτερο μέρος σε πειραματικό στάδιο.

Με πληροφορίες από τη Le Monde

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider