Το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ από το Ever Given, το μεγα-μεταφορικό πλοίο της ταϊβανέζικης εταιρείας Evergreen Marine που ανήκει στον στόλο της ιαπωνικής Shoei Kisen Kaisha, εκτός από αστεία και απορίες έχει δημιουργήσει στις 6 ημέρες της ακινησίας του και ένα τεράστιο ζήτημα στο διεθνές εμπόριο λόγω του αυξημένου κόστους που χρειάζεται η εναλλακτική οδός των εμπορικών πλοίων για να αποφύγουν τη μπλοκαρισμένη διώρυγα, αλλά και λόγω των σχεδόν 400 πλοίων που περιμένουν από κάθε πλευρά της διώρυγας για να περάσουν. Χοντρικά, σε κάθε χαμένη ώρα στη διώρυγα αντιστοιχούν 3 τόνοι εμπορευμάτων σε φορτίο και σε χρήματα 400 εκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με διεθνείς στατιστικές για τον κλάδο της ενέργειας, η διώρυγα του Σουέζ εξυπηρετεί κάθε μέρα το 12% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πάνω από ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου περνούν κάθε μέρα από τη διώρυγα. Η τιμή αναφοράς πετρελαίου Μπρεντ, έπεσε 2% εξαιτίας του μπλοκαρίσματος και σήμερα ξεκίνησε στα 63 δολάρια το βαρέλι, με ανοδική τάση καθώς αναμένεται μια παλίρροια στις 11:30 το πρωί που θα απελευθερώσει το υπόλοιπο 20% του πλοίου που παραμένει κολλημένο στη λάσπη της δυτικής όχθης της διώρυγας.
Όσον αφορά το σύνολο της εμπορικής κίνησης του πλανήτη, η γερμανική ασφαλιστική Allianz εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία προβλέπει ότι η εβδομάδα -που σήμερα ολοκληρώνεται- θα κοστίσει ένα ποσό από 6 έως 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων και θα μειώσει τον ετήσιο ρυθμό αύξησης του διεθνούς εμπορίου κατά 0,4%.
Διώρυγα του Σουέζ: Νέα επιχείρηση αποκόλλησης του Ever Given την Κυριακή
Διώρυγα Σουέζ: Αποκολλήθηκε το Ever Given, άγνωστη η αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας
Πτώση 2% για το πετρέλαιο - Προσδοκίες για αποκατάσταση της κυκλοφορίας στο Σουέζ
Μπορεί να διορθωθεί η απώλεια;
Η «υποχρεωτική» διάβαση για τα εμπορικά πλοία από τη διώρυγα του Σουέζ, έχει δημιουργήσει μια αλυσίδα μείωσης κόστους σχεδόν σε κάθε μεγάλο, εμπορικό λιμάνι του πλανήτη, η οποία με το μπλοκάρισμα εξαφανίστηκε. Η πιο λογική εναλλακτική (ο διάπλους της Αφρικής από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας) σημαίνει περίπου 9 ημέρες παραπάνω ταξίδι για τα εμπορεύματα και μια τρομακτική αύξηση του κόστους ανά κοντέινερ εμπορεύματος. Εντωμεταξύ, το κόστος ανά κοντέϊνερ έχει ήδη εκτιναχθεί λόγω της πανδημίας. Σήμερα, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ που περνά από τη διώρυγα του Σουέζ βρίσκεται κατά μέσο όρο στα 7.000 δολάρια, κάνοντας άλμα από τα 1450 δολάρια που κόστιζε αντίστοιχη ημερομηνία το 2020 και 1180 δολάρια το 2019.
Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις όσων ασχολούνται με τη μεταφορά εμπορευμάτων αλλά και με δηλώσεις της διαχειριστικής αρχής του Σουέζ, για να μπορέσει να γίνει εφικτή μια ομαλοποίηση της κατάστασης από την ημέρα που ολοκληρωτικά θα απελευθερωθεί το Ever Given, η διώρυγα θα καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες να διέρχονται από αυτή 150 πλοία την ημέρα για περίπου 15 ημέρες. Να σημειωθεί ότι σε μια «πιεσμένη» ημέρα υπό κανονικές συνθήκες διέρχονται 90 πλοία από τη διώρυγα. Φυσικά, μια τέτοια αύξηση του ημερήσιου κύκλου εργασιών στη διώρυγα του Σουέζ σημαίνει παράλληλη αύξηση του ημερήσιου κύκλου σε όλα τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια, αρχής γενομένης από το Ρότερνταμ, το οποίο είναι το λιμάνι της Ευρώπης με το μεγαλύτερο όγκο μεταφοράς εμπορεύματος από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά. Στην άμεση επίδραση της λειτουργίας των λιμανιών θα πρέπει να βάλουμε την αύξηση στη φθορά όλων των υποδομών, από τα κτίρια ως τα πλοία και, φυσικά, το ανθρώπινο δυναμικό.
Μια τέτοιας κλίμακας έκταση της λειτουργίας των λιμανιών, δεν είναι σίγουρο ότι θα μπορέσει να επαναφέρει το μεταφορικό κόστος στα επίπεδα πριν το ατύχημα. Θα χρειαστούν πάνω από 3 μήνες για να δούμε σε ποιο σημείο ισορροπίας θα βρεθεί το κόστος μεταφοράς για τα εμπορεύματα. Πάντως τα διεθνή χρηματιστήρια διαβλέπουν το ζήτημα με αισιοδοξία.