Νέοι καιροί, νέα ήθη

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Νέοι καιροί, νέα ήθη

Η έκδοση του πρώτου ομόλογου μέσω της πλατφόρμας crowdfunding Act4Greece στην οποία στοχεύει να προχωρήσει μέσα στον Οκτώβριο η Εθνική Τράπεζα είναι μια πολύ σημαντική είδηση.

Αν η έκδοση πετύχει, δηλαδή αν συμμετάσχουν σε αυτή πραγματικοί μικροεπενδυτές, τότε θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για μια σημαντική στιγμή στην ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας και μάλιστα χωρίς ίχνος υπερβολής. Το ποσό δεν είναι μεγάλο, μια εταιρεία μπορεί να αντλήσει μέσω crowdfunding μέχρι το ποσό των 500.000 ευρώ. Η σημασία του εγχειρήματος όμως είναι τεράστια. Και αυτό διότι σηματοδοτεί αλλαγή της νοοτροπίας τόσο των επιχειρήσεων όσο και των ιδιωτών.


Οι επιχειρήσεις τόσα χρόνια ήταν συνηθισμένες να εξαρτώνται από τις τράπεζες για την χρηματοδότηση τους. Αυτό σήμαινε πως η χρηματοδότηση ερχόταν από συγκεκριμένα κανάλια και μέσω συγκεκριμένων διαδικασιών που πολλές φορές χαρακτηριζόντουσαν από αδιαφάνεια. Σήμαινε, επίσης, πως η εξάρτηση αυτή ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνη γιατί από την στιγμή που οι τράπεζες θα έκλειναν την στρόφιγγα οι επιχειρήσεις θα έμεναν στο κενό, όπως και έγινε δηλαδή.

Το crowdfunding όμως είναι μια πολύ διαφορετική υπόθεση. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να δημοσιοποιήσουν επενδυτικά σχέδια, οικονομικά στοιχεία και πλάνα. Θα πρέπει να «μαρκετάρουν» τον εαυτό τους, ως προϊόν και να το κάνουν δημόσια, γιατί πρέπει να πείσουν κόσμο να τις στηρίξει. Για πρώτη, ίσως, φορά οι μικρομεσαίες εταιρείες θα πρέπει να εκτεθούν και να τα ρίξουν όλα στο φως και αυτό θα τις αναγκάσει να υιοθετήσουν καλύτερες πρακτικές διακυβέρνησης και reporting.

Μπορεί, ακόμη, να κάνει τις διοικήσεις των εν λόγω επιχειρήσεων λίγο περισσότερο «επαγγελματικές». Το παιχνίδι της χρηματοδότησης ανοίγει και μαζί με αυτό ανοίγει και η πληροφορία στο κοινό. Γιατί στο crowdfunding τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: αν δεν καταφέρεις να πείσεις για την βιωσιμότητα της επιχείρησης σου, τον στρατηγικό σχεδιασμό σου και το όραμά σου δεν παίρνεις τα λεφτά που θες.

Είναι, βέβαια, και μια καλή ευκαιρία για αυτούς τους λίγους που μπορεί να έχουν κάποια διαθέσιμο ποσό να το επενδύσουν. Αλλά το σημαντικό δεν είναι αυτό, γιατί η συμμετοχή στο crowdfunding μπορεί να γίνει και με 50 και με 100 ευρώ. Το crowdfunding αποτελεί μια πρώτης τάξης ευκαιρία για τον πολύ κόσμο να γνωριστεί με έννοιες όπως «ομόλογο», «μετοχή» κα εν γένει «επένδυση». Να αποκτήσει λίγο πολύ επενδυτική συνείδηση, η οποία λείπει από τον σημερινό Έλληνα.

Γιατί ποιος ξέρει ίσως αν είχαμε crowdfunding την δεκαετία του 90’ να μην είχαμε στη συνέχεια το δράμα του Χρηματιστηρίου, όπου ο καθένας χωρίς καμία λογική, σκέψη και στρατηγική έπαιζε και βέβαια έχανε τα λεφτά του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider