Τα 3 σενάρια πίσω από τη συντριβή του Phantom και το ενδεχόμενο του «g-LOC»

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα 3 σενάρια πίσω από τη συντριβή του Phantom και το ενδεχόμενο του «g-LOC»
Ο 29χρονος υποσμηναγός και συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας ανασύρθηκε νεκρός από τα νερά του Κυπαρισσιακού κόλπου τη στιγμή που οι έρευνες για τον 31χρονο κυβερνήτη, σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με κάθε διαθέσιμο μέσο.

H συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους F-4 Phantom στα ανοιχτά του Κατακόλου βύθισε στο πένθος τις Ενοπλες Δυνάμεις. Ο 29χρονος υποσμηναγός και συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας ανασύρθηκε νεκρός από τα νερά του Κυπαρισσιακού κόλπου τη στιγμή που οι έρευνες για τον 31χρονο κυβερνήτη, σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με κάθε διαθέσιμο μέσο.

Στο σημείο επιχειρούν ένα C-130, ένα Super Puma, ένα Sikorsky S-70, ενώ τα στρατιωτικά ελικόπτερα θα εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύχτας. Παράλληλα στο σημείο επιχειρούν και πλωτά μέσα του λιμενικού σώματος, όπως αναφέρει το Reader.gr.

Η συντριβή του μαχητικού φαίνεται πως έγινε μέσα σε δευτερόλεπτα. Το μοιραίο Phantom συμμετείχε σε μία ιδιαίτερα απαιτητική άσκηση για αποφυγή εντοπισμού από εχθρικά ραντάρ. Στη συγκεκριμένη άσκηση το αεροσκάφος βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο και στη συνέχεια κατεβαίνει με ταχύτητα για να φτάσει κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Επειτα γίνεται με εξίσου μεγάλη ταχύτητα η στροφή και σε αυτό το σημείο της άσκησης συνετρίβη το αεροσκάφος στον Κυπαρισσιακό. Τουρούτσικας και Τσιτλακίδης δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα εκτίναξης. Σύμφωνα με τον Γιώργο Γερούλη αντιπτέραρχο εν αποστρατεία, πίσω από τη συντριβή είναι πιθανότατα τρεις αιτίες:

  1. Αιφνίδια μηχανική βλάβη
  2. Ανθρώπινο λάθος
  3. «Μαύρισμα» του κυβερνήτη g-LOC

Η αιφνίδια μηχανική βλάβη βρίσκεται στο «τραπέζι» σαν σενάριο, αλλά αρμόδιοι έχουν υποστηρίξει πως τα Phantom είναι από τα καλά συντηρημένα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Την ίδια στιγμή το ανθρώπινο λάθος είναι ανοιχτό σαν ενδεχόμενο και άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη άσκηση για αποφυγή εχθρικών ραντάρ, οι πιλότοι εξαιτίας της ταχύτητας δεν έχουν περιθώρια για λάθη.

g-LOC: Απώλεια συνείδησης εξαιτίας «των G» (επιτάχυνση της βαρύτητας)

Οσον αφορά το g-LOC πρόκειται για απώλεια συνείδησης που προκαλείται από πολλαπλάσια της επιτάχυνσης της βαρύτητας. Πρόκειται για όρο που χρησιμοποιείται στην αεροπορία και την ιατρική για να περιγραφεί η απώλεια συνείδησης από παρατεταμένη και υπερβολική επενέργεια βαρυτικών δυνάμεων, που στραγγίζει τον εγκέφαλο από αίμα, προκαλώντας εγκεφαλική υποξία.

Η κατάσταση αυτή είναι πολύ πιθανή να επηρεάσει πιλότους μαχητικών αεροσκαφών ή αστροναύτες. Περιστατικά g-LOC είναι υπεύθυνα για δυστυχήματα με μαχητικά αεροσκάφη ή άλλα αεροσκάφη που μπορούν να διατηρήσουν υψηλά G (πολλαπλάσια των 9,81m/s^2, που είναι η επιτάχυνση της βαρύτητας).

Η εκπαίδευση σε υψηλά G για πιλότους μαχητικών αεροσκαφών περιλαμβάνει επίγεια εκπαίδευση για το g-LOC σε ειδικές κεντρόφυγες κατασκευές, που είναι μπορούν να εκθέσουν τους εκπαιδευόμενους σε 9G για αρκετή ώρα. «Μία ταχύτητα χωρίς επιτάχυνση νορμάλ είναι 13 χιλιόμετρα το λεπτό ή 216 μέτρα. Σε ύψος 90 μέτρων (σ.σ. ήταν το μοιραίο Phantom), για να αντιδράσεις θέλεις λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο», είπε ο κ. Γερούλης.

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις

Με εντολή του υπουργού Εθνικής 'Αμυνας Νικολάου Παναγιωτόπουλου κηρύσσσεται τριήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις από σήμερα έως τις 2 Φεβρουαρίου, μετά τον τραγικό θάνατο του Υποσμηναγού.

Ο υπουργός Εθνικής 'Αμυνας έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα. H σκέψη μας είναι με την οικογένεια του ιπταμένου Υπομηναγού, στην οποία εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας»

Το χρονικό

Στις 10:15 τη Δευτέρα (30/1), δύο μαχητικά F-4 Phantom απογειώθηκαν από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας. Για 15 λεπτά τα δύο μαχητικά πετούσαν χαμηλά στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας με πολύ υψηλές ταχύτητες. Στις 10:30, το στίγμα του ενός αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ. Ο νούμερο δύο του σχηματισμού παρέμεινε στην περιοχή για όσο του επέτρεπαν τα καύσιμα, δίνοντας τις πρώτες πληροφορίες και άμεσα ξεκίνησε η έρευνα για τη διάσωση των πιλότων. Γρήγορα εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του μαχητικού, το οποίο φαίνεται να έχει διαλυθεί εντελώς από τη βίαιη πρόσκρουση στη θάλασσα. Λίγη ώρα αργότερα και αφού έχουν ενημερωθεί οι δικοί του, ανακοινώνεται κι επίσημα πως ο συγκυβερνήτης του μαχητικού, ο 29χρονος υποσμηναγός Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας, έχει χάσει τη ζωή του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Morgan Stanley και BofA ανάδοχοι για τη διάθεση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος» στο ΧΑ

Πτήσεις ζεύγους τουρκικών αεροσκαφών πάνω από Οινούσσες, Παναγιά και ΒΑ ακτές της Χίου

Μητσοτάκης σε Ιάπωνες επιχειρηματίες: Νέες δυνατότητες για επενδύσεις στην Ελλάδα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider