Επίσημη δήλωση πραγματοποίησε ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, σε βάρος του οποίου ασκήθηκε σήμερα ποινική δίωξη για το δυστύχημα στα Τέμπη όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Ο επιθεωρητής αναφέρει μέσω του δικηγόρου του, Ιωάννη Γλύκα ότι πρέπει να «είναι σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη». Παράλληλα παρέθεσε την άποψή του για τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Η δήλωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ
«Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος. Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ' Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες. Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία: Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα. Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων. Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας – Παλαιοφαρσάλου – Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα. Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων του. Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση. Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ‘ αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική εργασία. Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο! Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες. Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής. Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος» υπογράμμισε σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Νέα στοιχεία για τον 59χρονο σταθμάρχη – Από τις βάρδιες μαθητείας… κατευθείαν σε πόστο ευθύνης
Παράλλξλα, μέχρι και λίγα 24ωρα πριν το δυστύχημα, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης είχε βάρδιες Μαθητείας στον κεντρικό σταθμό Λάρισας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στις 22 και 23 Φλεβάρη συμπεριλαμβάνεται στις βάρδιες με το χαρακτηριστικό ΜΘ δηλαδή μαθητεία δίπλα σε παλαιότερους και έμπειρους σταθμάρχες. Και την ακριβώς επόμενη μέρα στις 24 Φλεβάρη και για πέντε συνεχόμενες βάρδιες μέχρι και τις 28, μέρα του δυστυχήματος, του αναθέτουν την νυχτερινή βάρδια την οποία αναλαμβάνει μόνος του. Ως προς το ποιος έχει την τελική ευθύνη για τις βάρδιες, φαίνεται να προκύπει ότι είναι ο προϊστάμενος, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ φαίνεται πως έχει βάλει την υπογραφή του και έχει εγκρίνει τις βάρδιες. Δεν είναι γνωστό βέβαια αν πρόκειται για το τελικό έγγραφο. Ο σταθμάρχης πήρε την εκπαίδευση και έλαβε την πιστοποίηση ότι είναι ικανός να αναλάβει καθήκοντα από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Έλαβε την πιστοποίησή του στις 28 Γενάρη. Ωστόσο είναι πολύ μικρό το χρονικό διάστημα για να εξασκήσει πρακτικά τα όσα έμαθε. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της δημοσιογράφου, τη διαχείριση της αμαξοστοιχίας την οποία υποδέχτηκε μόνος του, φαίνεται να την έκανε χειροκίνητα τη στιγμή που υπάρχει δυνατότητα να γίνεται με ένα αυτόματο σύστημα χάραξης δρομολογίου, το οποίο ακολουθούν όλοι οι έμποροι συνάδελδφοί του. Ωστόσο εκείνος επέλεξε ή δεν μπόρεσε ή δεν ήξερε να την κάνει αυτόματα και την έκανε χειροκίνητα κάτι που άφηνε πολλά περιθώρια λάθους. Βάσει του προγράμματος, προκύπτει ότι ο 59χρονος, τον οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι συνάδελφοι του θεωρούσαν ακατάλληλο και ανεπαρκή, είχε κληθεί να αναλάβει καθήκοντα μαθητείας στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, δίπλα σε άλλον έμπειρο σταθμάρχη. Από την Παρασκευή 24 Φλεβάρη έως και 28 που σημειώθηκε το μοιραίο δυστύχημα, ήταν στην βάρδια ως ο μοναδικός σταθμάρχης. Όσον αφορά τον ενισχυτικό, αν και δεν μπορούσε να δουλέψει υπερωρίες καθώς ήταν με μπλοκάκι και έπρεπε να αποχωρήσει στις 22.00, στο πρόγραμμα αναγράφεται η ένδειξη Ε2, που σημαίνει απογευματινή βάρδια, δηλαδή 14.00-23.00.
Τρία νέα πρόσωπα στο στόχαστρο της Δικαιοσύνης
Εξηγήσεις ως κατηγορούμενοι για το δυστύχημα στα Τέμπη αναμένεται να κληθούν να δώσουν στην ανακρίτρια, τρία νέα πρόσωπα, στα οποία ασκήθηκαν ποινικές διώξεις:
- για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών
- και για τα πλημμελήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή.
- Το πρώτο πρόσωπο είναι ο 63χρονος επιθεωρητής ΟΣΕ Λάρισας Δ.Ν., που έβγαλε τις βάρδιες τοποθετώντας τον προφυλακιστέο σταθμάρχη μόνο του στη βραδινή βάρδια, 22.00-7.00. Λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, έσπευσε στο Γενικό Νοσοκομείου Βόλου, εκεί όπου έλαβε αναρρωτική άδεια ενώ στη συνέχεια εμφανίστηκε στην ανακρίτρια προκειμένου να καταθέσει, χωρίς να έχει λάβει κλήση.
- Το δεύτερο πρόσωπο είναι ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος βάσει της απολογίας του κατηγορούμενου συναδέλφου του έφυγε στις 22.20. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ από το περιβάλλον του, ο ίδιος φέρεται να υποστηρίζει: «Στην βάρδιά μου διαχειρίστηκα 35 τρένα και έφυγα αφήνοντας τον συνάδελφό μου να διαχειριστεί τον προαστιακό που την ώρα που έφευγα, έμπαινε στο σταθμό και την αμαξοστοιχία 62 που έφτανε στις 23.05 οπότε και θα είχα σχολάσει».
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήντρος, αναφέρει πως ο εν λόγω συνάδελφος του, βάσει της εμπειρίας του θα μπορούσε ίσως να είχε δει το λάθος με το κλειδί στον πίνακα.
«Από τηλεγραφήματα που είχα με τον σταθμάρχη, καταλαβα ότι ο Κ.Π. έφυγε. Τον πήρα τηλέφωνο στο κινητό του στις 22:45 και του είπα “Γιατί δεν κάθεσαι ακόμα λίγο; Να περάσουμε και το τελευταίο τρένο;” Και μου απάντησε ” Πόσο να καθίσω; Να κάθομαι να φυλάω αυτόν;».
Ο τρίτος είναι ο ενισχυτικός σταθμάρχης, που φέρεται σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο 59χρονος να έφυγε στις 22.10. Σύμφωνα με τις πληροφορίες ήδη στα χέρια της ανακρίτριας βρίσκονται οι πρώτες εκτιμήσεις των δικαστικών πραγματογνωμόνων, οι οποίοι συνεχίζουν την έρευνα τους.
Νέο βίντεο από την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη – Πανικός, φλόγες και ουρλιαχτά
Σε νέο συγκλονιστικό βίντεο από το σημείο της σύγκρουσης, φαίνεται ο πανικός επικρατούσε λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά την μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Η «μυρωδιά του θανάτου» είχε ήδη απλωθεί στις ράγες. Άνθρωποι σε πανικό, φωνάζουν, προσπαθώντας να καταλάβουν τι έχει συμβεί.
«Ήταν ψηλά 3 μέτρα το βαγόνι, πάνω ήταν φωτιά. Φοβήθηκα λίγο αλλά μπορεί να ανέβηκα. Πάνω ήταν κόσμος, αίματα παντού, βοήθησα, τα βάζαμε στην άκρη», λέει στην ΕΡΤ επιβάτης του τρένου που συγκρούστηκε στα Τέμπη και φέρνει στο μυαλό της συνεχώς αυτές τις στιγμές.