Ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Κίνα, θα πρέπει να εξισορροπήσει δύο ανταγωνιστικά συμφέροντα: Να δημιουργήσει το έδαφος για την έξοδο της Ιταλίας από μια αμφιλεγόμενη επενδυτική συμφωνία με το Πεκίνο, ενώ παράλληλα θα προσπαθήσει να αποφύγει τη ρήξη με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, κατά τη διάρκεια ενός τριήμερου ταξιδιού που ξεκίνησε το Σάββατο, ο ΥΠΕΞ και αναπληρωτής πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Κινέζο υπουργό Εξωτερικών Wang Yi και άλλους αξιωματούχους, για να συζητήσουν το ενδεχόμενο αποχώρησης από την πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) , ένα επενδυτικό σύμφωνο που αποσκοπούσε στην εμβάθυνση των οικονομικών δεσμών του Πεκίνου με τον κόσμο. Λίγο πριν επιβιβαστεί σε αεροπλάνο για την Κίνα, ο Ταγιάνι ανέφερε ότι η συμφωνία του 2019 ήταν κατώτερη των προσδοκιών.
«Το Belt and Road ήταν μια απόφαση που πάρθηκε στο παρελθόν», είπε ο Ταγιάνι σε μια τηλεοπτική συνέντευξη στο Bloomberg το Σάββατο στο οικονομικό φόρουμ Ambrosetti. Ανεξάρτητα από το τι θα αποφασίσει η Ιταλία σχετικά με το σύμφωνο, «δεν θα είναι ένα μήνυμα κατά της Κίνας», πρόσθεσε.
Το Bloomberg ανέφερε νωρίτερα ότι η Ιταλία έδινε σήμα στους συμμάχους ότι σκόπευε να αποχωρήσει από το Belt and Road. Αλλά η υλοποίηση ενός τέτοιου σεναρίου θα απαιτήσει σημαντική διπλωματική προσπάθεια.
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, από την πλευρά της ανέφερε ότι θα επισκεφθεί την Κίνα τους επόμενους μήνες ως μέρος της προσέγγισης που ξεκίνησε από τον Ταγιάνι.
Η ένταξη της Ιταλίας στο BRI έχει μετατραπεί σε δίλημμα για την κυβέρνηση της χώρας, αφού την «στοχοποίησε» μεταξύ των χωρών της Ομάδας των Επτά (G7). Έθεσε επίσης ερωτήματα σχετικά με τις συμμαχίες της Ρώμης, σε μια εποχή ολοένα και πιο έντονης αντιπαλότητας μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ που είναι καχύποπτες για τις φιλοδοξίες του Πεκίνου.
Ο αντίκτυπος του αμφιλεγόμενου συμφώνου της Ιταλίας με την Κίνα στο εμπόριο ήταν διπλός, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg με βάση τα στοιχεία της Eurostat.
Ενώ οι εισαγωγές από την Κίνα επιταχύνθηκαν μεταξύ 2020 και 2022, μετά την υπογραφή του μνημονίου Belt and Road, η τάση ήταν πιο ελλιποβαρής για τις εξαγωγές. Αφού αυξήθηκαν σχεδόν κατά 20% το 2021, αυξήθηκαν μόνο κατά 5% πέρυσι, υστερώντας σε σχέση με τον ρυθμό του πληθωρισμού.
Η κυβέρνηση της Μελόνι πρέπει να αποφασίσει μέχρι το τέλος του έτους εάν θα ανανεώσει τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα, που κάποτε ήταν η ραχοκοκαλιά των προσπαθειών του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ να εμβαθύνει τους οικονομικούς δεσμούς της χώρας του σε όλο τον κόσμο.
Η Ιταλία έχει παγιδευτεί ανάμεσα στην κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Ουάσιγκτον και Κίνας, οι οποίες επιδεινώθηκαν λόγω της υποστήριξης του Πεκίνου προς τη Ρωσία. Οι ευρωπαϊκές χώρες αγωνίζονται να εξισορροπήσουν την επιθυμία να εμπλακούν με την Κίνα στο εμπόριο και τις επενδύσεις, ενώ απωθούν τους ισχυρισμούς περί οικονομικού εξαναγκασμού.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προέτρεψε τα κράτη μέλη να ενισχύσουν τους ελέγχους των εξαγωγών στους τομείς τεχνολογίας που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν ανταγωνιστές και προειδοποιεί να μην μοιράζονται πληροφορίες με «χώρες ανησυχίας» που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη και τους κβαντικούς υπολογιστές για στρατιωτική χρήση.
Το Bloomberg ανέφερε πρόσφατα ότι οι ΗΠΑ πίεσαν ενεργά τη Ρώμη να λάβει δημόσια θέση για το θέμα και να βγει από τη συμφωνία με την Κίνα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συνομιλίες.