Αναβαθμίζεται μέσα στο επόμενο διάστημα ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτων ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία στην αρχή της χρονιάς από το Ελληνικό Κτηματολόγιο και δίνει τη δυνατότητα να διεκπεραιώνεται η μεταγραφή των ψηφιακών μεταβιβάσεων μέσα σε μία εργάσιμη μέρα.
Όπως είναι γνωστό, η πλατφόρμα δημιουργήθηκε προκειμένου να δώσει τέλος στην ταλαιπωρία πολιτών, συμβολαιογράφων και δικηγόρων καθώς η απαίτηση για φυσική παρουσία τους και ο μέχρι πρότινος τρόπος λειτουργίας των γραφείων δημιουργούσε άγχος και εμπόδια στην ολοκλήρωση των πράξεων. Αυτό είχε ως άμεση συνέπεια το πάγωμα των αγοραπωλησιών, κάτι που επέφερε πλήγμα στην ελληνική κτηματαγορά και ανάγκαζε τους ιδιοκτήτες να κρατούν στα «αζήτητα» ακίνητα για τα οποία πληρώνουν φόρους.
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την παρουσίαση του νέου τρόπου νομικού ελέγχου με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο Κτηματολόγιο την περασμένη εβδομάδα, αναφέρθηκε και στον ψηφιακό φάκελο. Όπως σημείωσε, στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, η πληροφορία είναι πιο δομημένο και για αυτό επιτρέπει στα Κτηματολογικά Γραφεία να τρέξουν πιο γρήγορα την καταχώρηση.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, η μεταγραφή όσων συμβολαίων έχουν υποβληθεί από τα akinita.gov.gr έχει ολοκληρωθεί (στο σύνολό τους) σε λιγότερο από μία ημέρα και το σύστημα χρησιμοποιείται κυρίως από συμβολαιογράφους νεότερης γενιάς οι οποίοι είναι πιο εξοικειωμένοι. Ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ότι αυτές τις ημέρες συμβασιοποιείται το έργο για τη βελτίωση του ψηφιακού φακέλου μεταβίβασης και ο ανάδοχος (ο οποίος ήδη υπάρχει) έχει αναλάβει να εντάξει τα νομικά πρόσωπα – καθώς μέχρι στιγμής χρησιμοποιείται μόνο για φυσικά πρόσωπα- και στη συνέχεια θα ενταχθούν και οι πράξεις της δωρεάς, της αποδοχής κληρονομιάς και της γονικής παροχής και μια σειρά από άλλες βελτιώσεις για σύστημα. Μάλιστα, η ένταξη των νομικών προσώπων αποτελεί αίτημα και της νέας ηγεσίας του συμβολαιογραφικού συλλόγου και όπως εκτιμά το υπουργείο θα μπορεί να είναι έτοιμο μέσα στο Σεπτέμβριο.
Πώς γίνονται οι μεταβιβάσεις μέσω του ψηφιακού φακέλου – Βήμα βήμα η διαδικασία
Βασική προϋπόθεση για τη χρήση του ψηφιακού φακέλου είναι το ακίνητο να είναι κτηματογραφημένο (αφορά δηλαδή στις περιοχές της χώρας όπου το Κτηματολόγιο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία), να μην υπάρχει προηγούμενη πράξη σε εκκρεμότητα και οι αγοραπωλησίες να διενεργούνται μεταξύ φυσικών προσώπων.
Κατά την χρήση της νέας πλατφόρμας αρμόδιος για την εκκίνηση της διαδικασίας είναι ο συμβολαιογράφος ο οποίες εισέρχεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση akinita.gov.gr και καταχωρεί τα ΑΦΜ του αγοραστή και του πωλητή του ακινήτου. Στη συνέχεια οι δύο πλευρές καλούνται αυτόματα να εισέλθουν στην εφαρμογή με τη χρήση κωδικών Taxis για να δώσουν τη συναίνεσή τους.
Κατόπιν, ο συμβολαιογράφος έχει την δυνατότητα να αντλήσει όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (π.χ ΚΑΕΚ ακινήτου, Ε9, ασφαλιστική ενημερότητα) από ψηφιακές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου όπως είναι το ΤΕΕ, ο ΕΦΚΑ, η ΑΑΔΕ, το Κτηματολόγιο κλπ, προκειμένου να τα εντάξει στον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτων.
Εν συνεχεία, ο συμβολαιογράφος συντάσσει τα συμβόλαια (για τον σκοπό αυτό μπορεί να χρησιμοποιήσει και ειδικό λογισμικό το οποίο διατίθεται δωρεάν) και αναρτά το επικυρωμένο αντίγραφο, το οποίο φέρει την δική του ηλεκτρονική υπογραφή, σε ψηφιακή μορφή (pdf) και αυτόματα κοινοποιείται το έντυπο της οφειλής, το οποίο θα πρέπει να πληρωθεί ηλεκτρονικά από τον αγοραστεί ώστε το έγγραφο να προωθηθεί για νομικό έλεγχο.
Σημειώνεται ότι κατά την εκκίνηση της συναλλαγής για τη μεταβίβαση του ακινήτου/των οι κωδικοί αριθμοί του κάθε ακινήτου θα «κλειδώνουν» ώστε να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί παράλληλα καμία άλλη συναλλαγή για τα ίδια ακίνητα μέχρι την ολοκλήρωσή της μεταβίβασης.
Συνοπτικά, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους συμβολαιογράφους:
- Σύνδεση ως Συμβολαιογράφος και πρόσκληση συμβαλλομένων
- Διαλειτουργική άντληση δικαιολογητικών
- Ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου χωρίς χειρόγραφες παραπομπές
- Υπολογισμός τελών για τον αγοραστή
- Καταχώριση πράξης στο Κτηματολόγιο
- Παρακολούθηση πορείας της αίτησης σε πραγματικό χρόνο
- Συνοπτικά, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους πολίτες:
- Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
- Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή
- Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώρηση στο Κτηματολόγιο