«Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας, η συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά πρότυπα και η μεγαλύτερη έμφαση στη δια βίου μάθηση» είναι οι βασικές πτυχές της εξέλιξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα, δήλωσε, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Βασίλης Μανωλίτσης επικεφαλής του Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης, (Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ.) ενόψει του Ετήσιου Συνεδρίου Επαγγελματικής Κατάρτισης θα πραγματοποιηθεί από 14 έως 15 Νοεμβρίου στο Divani Caravel Hotel με θέμα: «Η επαγγελματική κατάρτιση ως μοχλός εθνικής ανάπτυξης». Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό, καθοριστικό ρόλο έχουν παίξει οι εταιρείες εκπαιδευτικής τεχνολογίας σε αυτή την εξέλιξη, καθώς στο άμεσο μέλλον προβλέπεται η όλο και πιο διαδεδομένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, της εικονικής πραγματικότητας και άλλων αναδυόμενων τεχνολογιών για τη δημιουργία καθηλωτικών μαθησιακών εμπειριών.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης που παραχώρησε ο κ. Μανωλίτσης:
Ερ: Πώς έχει εξελιχθεί ο τομέας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες;
Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τομέας της ΕΕΚ στην Ελλάδα έχει υποστεί σημαντικό μετασχηματισμό. Αρχικά εστιασμένος σε παραδοσιακά επαγγέλματα και χειρωνακτικές δεξιότητες, έχει επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων που εξυπηρετούν τη σύγχρονη οικονομία. Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας, η συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά πρότυπα και η μεγαλύτερη έμφαση στη δια βίου μάθηση ήταν βασικές πτυχές αυτής της εξέλιξης. Αυτή η μετατόπιση αντανακλά τις προσπάθειες της χώρας να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς εργασίας και να μειώσει τα ποσοστά ανεργίας.
Eρ: Ποιες μελλοντικές τάσεις προβλέπετε στον τομέα της ΕΕΚ στην Ελλάδα, ειδικά όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό;
Το μέλλον του τομέα της ΕΕΚ στην Ελλάδα αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Προβλέπουμε αυξημένη υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, της εικονικής πραγματικότητας και άλλων αναδυόμενων τεχνολογιών για τη δημιουργία καθηλωτικών μαθησιακών εμπειριών. Θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις ήπιες δεξιότητες και την ψηφιακή παιδεία για να προετοιμαστούν οι μαθητές για την εξελισσόμενη αγορά εργασίας. Επιπλέον, οι συνεργασίες μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και βιομηχανιών θα γίνουν πιο συχνές για να διασφαλιστεί ότι τα προγράμματα κατάρτισης ευθυγραμμίζονται με τις πραγματικές ανάγκες.
Ερ: Ποιο ρόλο έχουν παίξει οι εταιρείες εκπαιδευτικής τεχνολογίας (edTech) σε αυτή την εξέλιξη;
Οι εταιρείες edTech έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον εκσυγχρονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Έχουν εισαγάγει καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία και πλατφόρμες που βελτιώνουν την εκπαιδευτική εμπειρία και κάνουν την εκπαίδευση πιο προσιτή. Αξιοποιώντας την τεχνολογία, αυτές οι εταιρείες έχουν διευκολύνει την εξ αποστάσεως μάθηση, το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό περιεχόμενο και τις διαδραστικές μεθοδολογίες που εμπλέκουν τους μαθητές πιο αποτελεσματικά. Αυτό έχει βελτιώσει όχι μόνο την ποιότητα της εκπαίδευσης αλλά και την ευθυγράμμισή της με τις τεχνολογικές εξελίξεις σε διάφορες βιομηχανίες.
Eρ: Από επιστημονική σκοπιά, πώς συμβάλλουν οι εταιρείες που εστιάζουν στο edTech και το ψηφιακό περιεχόμενο στον τομέα της ΕΕΚ;
Επιστημονικά, οι εταιρείες edTech συμβάλλουν εφαρμόζοντας εκπαιδευτική έρευνα για την ανάπτυξη αποτελεσματικών λύσεων μάθησης. Χρησιμοποιούν ανάλυση δεδομένων για να κατανοήσουν τις μαθησιακές συμπεριφορές και τα αποτελέσματα, επιτρέποντας τη συνεχή βελτίωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το έργο τους συχνά περιλαμβάνει διεπιστημονική συνεργασία, συνδυάζοντας γνώσεις από την παιδαγωγική, την ψυχολογία και την τεχνολογία για να δημιουργήσουν περιεχόμενο που είναι τόσο ελκυστικό όσο και αποτελεσματικό. Αυτή η επιστημονική προσέγγιση διασφαλίζει ότι η επαγγελματική κατάρτιση παραμένει σχετική και με ουσιαστικό αντίκτυπο.
Ερ: Ποιος είναι ο ρόλος σας στο Σύνδεσμο Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και τι προσδοκάτε με το επικείμενο συνέδριο;
Το 2022, είχα την εξαιρετική τιμή να εκλεγώ στην προεδρεία του Συνδέσμου, με στόχο και όραμα την βελτίωση της ανάπτυξης της επαγγελματικής κατάρτισης, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις σύνθετες απαιτήσεις ανάπτυξης επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων όπως αυτές απαιτούνται από την Ευρωπαϊκή αγορά και το ελληνικό γίγνεσθαι.
Το Συνέδριο που πραγματοποιεί ο Σύνδεσμος Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης σε λίγες μέρες, στις 14 και 15 Νοεμβρίου στο ξενοδοχείο DIVANI CARAVEL αποτελεί για εμάς που δραστηριοποιούμαστε στον κλάδο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ευκαιρία να επικοινωνήσουμε και να συζητήσουμε, με κεντρικούς άξονες:
· την ανταπόκριση των μελών του συνδέσμου μας στην βίαιη διαρθρωτική προσαρμογή του κλάδου στις απαιτήσεις που καθορίζονται από τη βιομηχανία 4.0, που πραγματώνεται μέσω της συγχώνευσης των φυσικών και ψηφιακών τεχνολογιών, της τεχνητής νοημοσύνης και του internet of things, να προσαρμόσουμε και να επικοινωνήσουμε τις υπηρεσίες μας απαντώντας στο γερμανικό δυικό σύστημα ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ,
· να προετοιμάσουμε τους εργαζόμενους (σημερινούς και αυριανούς) στις απαιτήσεις της αγοράς,
· να αναβαθμίσουμε ποιοτικά και μεθοδολογικά την επαγγελματική κατάρτιση προκειμένου να απαντήσουμε στην επιτακτική ανάγκη της ελληνικής οικονομίας για κατάρτιση, επανακατάρτιση και αναβάθμιση των επαγγελματικών δεξιοτήτων,
· να καλέσουμε σε συνεργασία τους επιχειρηματικούς ομίλους, τους συνδέσμους των επιχειρήσεων και τους κοινωνικούς εταίρους προκειμένου όλοι μαζί να συμβάλλουμε στην περαιτέρω βελτίωση της ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ και της Πιστοποίησή Επαγγελματικών Προσόντων.
Στο συνέδριο θα παραβρεθούν 400 σύνεδροι από όλη την Ελλάδα, ενώ έχουν προκληθεί Υπουργοί, Υφυπουργοί, εκπρόσωποι της κεντρικής Διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Πανεπιστήμια και Ερευνητικοί φορείς καθώς και εκπρόσωποι της αγοράς και του κλάδου.
Ερ: Κύριε Μανωλίτση, θα θέλατε να αναφερθείτε στη σταδιοδρομία σας;
Σπούδασα Μαθηματικά και εξειδικεύτηκα στην Πληροφορική και στην Στατιστική. Ξεκίνησα την Επιχειρηματική μου Δραστηριότητα, το 1984, στο χώρο των συστημάτων πληροφορικής και της ψηφιοποίησης δεδομένων, με την εταιρία πληροφορικής Β. ΜΑΝΩΛΙΤΣΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ. Έκτοτε η δραστηριότητα αυτή συνεχίζεται με τις ανώνυμες εταιρείες του Ομίλου στην σημερινή μορφή τους, με εμπλοκή στα μεγαλύτερα έργα ψηφιοποίησης όπως είναι η ψηφιοποίηση του εθνικού ληξιαρχείου, η ψηφιοποίηση στον τομέα της υγείας, της δικαιοσύνης κτλ.
Το 1994, τυποποιήθηκε και πιστοποιήθηκε το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του Ομίλου, ΜΑΣΤΕΡ, ΜΑΣΤΕΡ ΚΕΚ Α.Ε., το οποίο και απορρόφησε το τμήμα εκπαίδευσης της εταιρείας πληροφορικής. Επιχειρηματικές Δραστηριότητες της αρχικής εταιρείας, συνεχίζουμε αδιαλείπτως ως βασική δραστηριότητα του σημερινού ομίλου επιχειρήσεων ΜΑΣΤΕΡ, με κύριους άξονες: Την ψηφιοποίηση δεδομένων, το IT consulting, την ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων, την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και τεχνικής υποστήριξης και βέβαια την επαγγελματική κατάρτιση που παρέχεται στα πιστοποιημένα κτίρια μας, κάνοντας χρήση σύγχρονου εξοπλισμού και ψηφιακών εργαλείων κατάρτισης ΟΣΤΚ, ΟΣΣ κτλ.
Eρ: Ποια είναι η θέση της εταιρείας ΜΑΣΤΕΡ στην αγορά;
Στην εταιρία ΜΑΣΤΕΡ, έχουμε θέσει υψηλές απαιτήσεις στην παρακολούθηση των οικονομικών και τεχνολογικών εξελίξεων, που μας οδηγούν να επενδύουμε σε τεχνολογίες πληροφορικής και στον τομέα της εκπαίδευσης που αποτελεί για εμάς την εμβληματική επιχειρηματική μας δραστηριότητα.
Όραμα μας είναι να αποτελούμε μια αμιγώς ελληνική εταιρία που προσφέρει σύγχρονες, καινοτόμες και ανταγωνιστικές υπηρεσίες Ο όμιλος ΜΑΣΤΕΡ, σήμερα διαθέτει παραρτήματα σε 14 διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας, απασχολεί περισσότερα από 150 άτομα και συνεργάζεται με πάνω από 400 επιστημονικούς συνεργάτες πανελλαδικά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ