Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών παρουσίασαν σήμερα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Την παρουσίαση συντόνισε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. Πλέον, «οχυρώνονται» οι δρόμοι της Αθήνας με συνολικά 1.388 «έξυπνες» κάμερες 24ωρης λειτουργίας, ενώ η ενημέρωση για τις παραβιάσεις θα γίνεται άμεσα με SMS. Επίσης, εξηγήθηκε πώς θα επιδίδονται τα σχετικά πρόστιμα.
Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο του ΚΟΚ
Όπως είπε μεταξύ άλλων, ο κ. Σταϊκούρας «το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με άλλα υπουργεία έχει ως άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και κατά συνέπεια τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών». Υπογράμμισε ότι «η δράση ψηφιακής διαχείρισης των παραβάσεων σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση καμερών, στοχεύει στην εμπέδωση της αποτρεπτικής επίδρασης των κοινοτικών κανόνων του ΚΟΚ και στην οικοδόμηση μιας ευρύτερης κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Όλοι συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια και οφείλουμε να επιτελέσουμε το μέρος του έργου και της ευθύνης που μας αναλογεί, προκειμένου να ενισχύσουμε το επίπεδο της ασφάλειας στη χώρα μας. Ίσως το κοινό ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικό αριθμό θυμάτων από τα τροχαία μέχρι το 2050, να μοιάζει ουτοπικό, αλλά όσο εργαζόμαστε μεθοδικά και συντονισμένα με αυτό το όραμα, κάθε ζωή θα κερδίζεται είναι ανεκτίμητη».
Το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση των καμερών σε όλους τους κεντρικούς άξονες. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη Λεωφόρο Αμαλίας, τη Λεωφόρο Κηφισίας, τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, τη Λεωφόρο Συγγρού, τη Λεωφόρο Μαρκοπούλου κ.ά. Το υλικό θα μεταφέρεται αυτόματα σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων μέσω συνεργασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ανακοίνωσε επίσης τη νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών. Το νέο πλαίσιο προβλέπει, επίσης, την αποστολή στην ΑΑΔΕ μετά από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα ηλεκτρονικά θα γίνεται η διαχείριση και των προστίμων.
Τα κριτήρια τοποθέτησης είναι:
- η κυκλοφορία των οχημάτων και η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας
- τα κρίσιμα σημεία για να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις για να γίνεται διαλεύκανσή τους
O υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι « το 2024 αποτελεί χρονιά καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς.
Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές, έτσι ώστε όλοι μαζί η ελληνική κοινωνία, η διοίκηση να μπορέσουμε να μειώσουμε κατά το δυνατόν περισσότερο αυτό το τεράστιο ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής και μάλιστα νέων ανθρώπων που θρηνούμε κάθε μέρα στους δρόμους μας».
Ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς τόνισε από την πλευρά του «το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, γενικότερα τα ζητήματα που αφορούν στην αστική κινητικότητα αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για όλους εμάς. Πόσο μάλλον που στην Περιφέρεια Αττικής καλούμεθα να συντηρήσουμε συνολικά 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου. Επαναλαμβάνω τον αριθμό αυτό 1733 χιλιόμετρα, όση σχεδόν είναι η χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα μέχρι την Οδησσό. Άρα 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις όλο το λεκανοπέδιο. Είναι νομίζω αντιληπτό το δύσκολο του εγχειρήματος μας. Ως εκ τούτου, οι νέες έξυπνες κάμερες έρχονται να συνδράμουν. Θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής και φιλοδοξούν να μετριάσουν ή ακόμα καλύτερα να ανατρέψουν την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους. Με τη λειτουργία τους θα καταγράφονται οι παραβάτες του ερυθρού σηματοδότη σε πρώτη φάση, αποσκοπώντας όχι μόνο στην άμεση καταστολή αυτής της ιδιαίτερα επικίνδυνης παράβασης, αλλά και στην πρόληψη μέσω της αποτροπής».
Πρόσθεσε ότι «Όταν οι οδηγοί γνωρίζουν ότι οι παραβάσεις τους καταγράφονται, θα είναι πολύ πιθανότερο να συμμορφώνονται με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Κυρίες και κύριοι, όπως επεσήμανα και κατά την υπογραφή της σύμβασης, στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, πριν από λίγες ημέρες, με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν καθημερινά σε κίνδυνο οδηγούς επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού.
Και αυτό γιατί από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντα της Περιφέρειας Αττικής έχουμε δηλώσει ότι ύψιστη προτεραιότητα μας θα αποτελεί πάντοτε η προστασία της ανθρώπινης ζωής σε κάθε επίπεδο. Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία και σε απόλυτα αγαστή συνεργασία με την Πολιτεία και τους συναρμόδιους φορείς και τα Υπουργεία, προχωράμε στα ζητήματα που αφορούν στα θέματα αστικής κινητικότητας και εκτιμώ πως αρκετά σύντομα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα, καθώς τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα επιτρέψουν στην Πολιτεία να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που οδηγούν στις παραβάσεις και ως εκ τούτου να σχεδιάσουμε στοχευμένα μέτρα μητροπολιτικά, ειδικά για την Αττική, για τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς».
«Στο σημείο αυτό οφείλω να σημειώσω ότι έχουν προβλεφθεί όλα τα πρωτόκολλα προκειμένου να υπάρχει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών. Για το λόγο αυτό θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες. Παράλληλα, μειώνουμε στο ελάχιστο τη δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης, καθώς τα πάντα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Σε συνεργασία δηλαδή με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το σχετικό υλικό των παραβάσεων θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό σέρβερ διαχείρισης παραβάσεων. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, η οποία θα επιβάλει τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα πάντα με όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό σπάμε κατεστημένα και νοοτροπίες μιας άλλης εποχής, όπου η αυθαιρεσία στο δρόμο θεωρούνταν δεδομένη», κατέληξε.
Παπαστεργίου: Ποιες παραβάσεις βεβαιώνονται ψηφιακά είναι
Από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, αναφέρθηκε στο υφιστάμενο πλαίσιο έχει ως αποτέλεσμα η πληρωμή μιας τροχονομικής παράβασης να γίνεται έως και μετά από 10 χρόνια. Σημείωσε πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και με τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα ενοικιαζόμενα οχήματα.
Σήμερα έχουμε 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό, επισήμανε ο υπουργός. Οι κάμερες, σύμφωνα με τον ίδιο θα καταγράφουν:
- όριο ταχύτητας,
- παράβαση ερυθρού σηματοδότη,
- παράβαση διάβασης πεζών,
- μη τήρηση χρήσης κράνους,
- χρήση κινητού τηλεφώνου,
- μη χρήση ζώνης,
- καθώς και έλεγχο ΚΤΕΟ.
Σημείωσε πως ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση των καμερών που εγκατέστησε, αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που δουλεύουν. Σύμφωνα με τον ίδιο, Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025.