Ο Αθλητισμός οδηγεί τον Τουρισμό σε Παγκόσμια άνοδο

Άκης Τσόλης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ο Αθλητισμός οδηγεί τον Τουρισμό σε Παγκόσμια άνοδο

Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας όπου τα ταξίδια και η επικοινωνία αναπτύσσονται με εκπληκτικά γρήγορους ρυθμούς και ο κόσμος μας μετατρέπεται σε ένα παγκόσμιο «χωριό». Ο δε τουρισμός φτάνει ίσως στο ζενίθ της επιτυχίας του και τα μηνύματα περιορισμού της ροής του είναι όλο και συχνότερα.

Υπολογίζεται ότι μεταξύ του 2017-2021, το αθλητικό τουριστικό προϊόν θα έχει μια ανοδική πορεία ανάπτυξης, της τάξης του 41.45% ετησίως.* Είναι η πιο ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία τουρισμού αυτήν την χρονική στιγμή.

Από την άλλη πλευρά σύμφωνα με την έγκυρη ιστοσελίδα Statista** η παγκόσμια αγορά του Αθλητισμού άγγιξε τα 91 δις μόνο στην Αμερική το 2017 από τα 46 δις του 2005!!

Προσθέστε και πάνω από 76 εκατομμύρια ανθρώπους που ταξίδεψαν με σκοπό να συμμετέχουν σε αθλητικές εκδηλώσεις ή να δουν από κοντά διάφορα σπορ και καταλαβαίνετε την ώθηση που δίνει ο Αθλητισμός στον Τουρισμό.

Ο Τουρισμός μπορεί να αφορά μια χώρα ή να είναι διεθνής. Φυσικά όταν μιλάμε για τουρισμό οι περισσότεροι από εμάς εστιάζουμε στους ξένους τουρίστες. Αυτό είναι το μοναδικό κοινό στοιχείο πια που έχουμε με την έννοια Τουρισμός μιας και πλέον έχουμε τόσες υποκατηγορίες που κανείς μας δεν θα μπορούσε να είχε προβλέψει πριν λίγες δεκαετίες.

Ένα από αυτά τα είδη τουρισμού είναι ο Αθλητικός Τουρισμός ο οποίος αφορά τους ανθρώπους που ταξιδεύουν για να συμμετέχουν ή για να δουν μια διοργάνωση, με αθλητικό περιεχόμενο. Ο Heather Gibson ειδικός σε θέματα Travel & Tourism, οριοθέτησε τον Αθλητικό Τουρισμό «ως ταξίδι αναψυχής του που προσωρινά βγάζει εκτός της κοινότητας, που ζουν τους κατοίκους ώστε να αθληθούν, να δουν αθλητικές δραστηριότητες ή να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που σχετίζονται με αυτές τις δραστηριότητες».

Δεν έχουμε όμως κατανοήσει πλήρως σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο την ακριβή επιρροή του Αθλητισμού Τουρισμού. Άλλωστε ο συγκεκριμένος χώρος της οικονομικής επιρροής του Τουρισμού εξακολουθεί να είναι από τους λιγότερο κατανοητούς χώρους παρά τις πολλές και διαφορετικές έρευνες που γίνονται κατά καιρούς.

Ο Αθλητικός Τουρισμός σίγουρα έχει πολλές επιρροές, πέρα από την οικονομική, όπως για παράδειγμα στην τοπική κοινωνία μετά την επίσκεψη όλων αυτών των συμμετεχόντων ή επισκεπτών.

Ο Gibson χώρισε τον Αθλητικό Τουρισμό σε: α) Sports Tourism Event (εκδηλώσεις Αθλητικού Τουρισμου), β) Active Sports Tourism (Ενεργό Αθλητικό τουρισμό), γ) Nostalgia Sports Tourism (Αθλητικό Τουρισμό Νοσταλγίας).

Η πρώτη κατηγορία είναι η πιο εύκολη να εξηγηθεί. Μεγάλες διοργανώσεις Αθλητικού Τουρισμού: 1) Super Bowl, 2) Mundial, 3) Olympic Games κτλ.

Για παράδειγμα, κέρδη ύψους 1,35 δισ. ευρώ από τους επισκέπτες λόγω Μουντιάλ, είχε φέτος η Ρωσία.

Στο δε φετινό Super Bowl, η Μιννεάπολη, για να φιλοξενήσει ίσως το πιο μεγάλο τηλεοπτικό αθλητικό γεγονός της χρονιάς, έπρεπε να έχει 240.000 διαθέσιμα δωμάτια ξενοδοχείων σε απόσταση μάξιμουμ 60 λεπτών από το στάδιο που θα το φιλοξενούσε. Αριθμός που συνήθως μεγαλώνει ειδικά με ξενοδοχεία σε πιο μακρινή απόσταση. Οι δε διανυκτερεύσεις έφτασαν σε ένα τετραήμερο όσο το ένα τρίτο που έχει η Θεσσαλονίκη σε ένα χρόνο (περίπου 2.300.000 ετησίως) ενώ σε επίπεδο εσόδων, ας μην το συζητήσουμε, αρκεί να πούμε ότι δωμάτια 50$ πωλούνται 300$ εκείνες τις ημέρες και αντίστοιχα τα πιο ακριβά σε απίστευτες τιμές κτλ. O μέσος όρος τιμής δωματίων έφτασε τα 354$, η πληρότητα στο 92.5% και το έσοδο ανά δωμάτιο (revenue per available room (RevPAR) στο 626%!!! ***

Μετά από όλα αυτά κατανοούμε έστω και μερικώς την μεγάλη συμβολή του Αθλητικού Τουρισμού στον παγκόσμιο χάρτη.

(photo by Mike Tsolis)

Στην δεύτερη κατηγορία αναζητούμε ταξιδιώτες που αναζητούν προορισμούς στους οποίους θα συμμετέχουν στις διοργανώσεις Αθλητικού Τουρισμού. Σε αυτή την κατηγορία πρέπει να υπολογίσουμε και τους συνοδούς τους, μιας και σπάνια ταξιδεύουν μόνοι τους.

Πρόσφατα ο Βασίλης Τζουμάκας, πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Zagori Mountain Running, μιας διοργάνωσης που είχα την τιμή να συνεργαστώ για περίπου 3.5 χρόνια, δήλωσε ότι είχε 2.040 συμμετέχοντες και επισκέπτες που ξεπεράσαν τους 8.000, τον μήνα Ιούλιο!

Αντίστοιχα η κα. Κουταρέλη το 2017 ανακοίνωσε αθλητές από 30 χώρες και 7.000 επισκέπτες για το Spetses Mini Marathon, τον μήνα Οκτώβριο!

Ο δε Δήμος Σαντορίνης έκανε λόγο το 2017 για συμμετέχοντες από 40 χώρες, αρκετές μάλιστα από το άλλο ημισφαίριο για το Santorini Experience που λαμβάνει χώρα τον μήνα Οκτώβριο και αυτό.

Αν η επισκεψιμότητα στα νησιά ή στην δροσιά του βουνού τον Ιούλιο, δεν σας εντυπωσιάζει, οι 2.500 συμμετοχές στο Navarino Challenge και την Μεσσηνία με τους 8.500 και πλέον επισκέπτες στα μέσα Οκτωβρίου δεν μπορεί να μην σας εντυπωσιάζουν.

Η τρίτη και πιο γενική κατηγορία αφορά την επίσκεψη σε πολύ γνωστούς αθλητικούς προορισμούς ή στάδια, αναβιώνοντας μνήμες που συνδέονται με μεγάλες αθλητικές επιτυχίες ή ακόμα και να δουν από κοντά τεράστιες αθλητικές προσωπικότητες.

Στάδια με μεγάλες διοργανώσεις, επιτυχίες μεγάλες που ταυτίζονται με προορισμούς κ.α. Στην Ελλάδα θα αργήσουμε να μιλήσουμε για την συγκεκριμένη μορφή. Από την μια η εκμετάλλευση του Καλλιμάρμαρου είναι βήμα προς μια θετική κατεύθυνση, από την άλλη έχουμε την πλήρη ισοπέδωση αξιών, όταν για παράδειγμα ο κάθε αθλητής που πάει σε μια Ολυμπιάδα (σημαντικό επίτευγμα) χαρακτηρίζεται και Ολυμπιονίκης χάνοντας τελείως την πραγματική υπόσταση της αξίας του όρου Ολυμπιονίκης (Olympians). Παράγοντες, αθλητές, δημοσιογράφοι, εταιρείες μιλάνε για πρωταθλητές, παγκόσμιους πρωταθλητές, Ολυμπιονίκες και συμμετέχοντες σε Ολυμπιάδες χωρίς διαχωρισμούς και σαν να είναι όλοι τους ένα σύνολο.

Στην πρώτη περίπτωση των σταδιών, εξαιρετικό δείγμα είναι το γήπεδο ποδοσφαίρου και το μουσείο της Μπαρτσελόνα στην Ισπανία που έχει περίπου 2 εκ. επισκέπτες τον χρόνο(!) και σχεδόν 30.000.000€ έσοδα!!! (Στοιχεία του 2016) Είμαστε πολύ πίσω όπως καταλαβαίνετε.

Πρόσφατα η orbisresearch.com σε μια από τις τελευταίες της έρευνες, σύμπτυξε και άλλο τους τύπους του Gibson και αποκάλυψε ότι ο Αθλητικός τουρισμός διαχωρίζεται σε: 1) Αθλητικές διακοπές (Sporting Holidays) & 2) Αθλητικές εκδηλώσεις (Sporting Events).

Ενδεικτικά ένας πίνακας επισκεπτών σε μεγάλα sports tourism events, με εντυπωσιακές αφίξεις:

Η δεύτερη κατηγορία, οι Αθλητικές Διακοπές ή Αθλητικού Τουρισμού Ταξίδια, γνωρίζουν μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό εξαιτίας και της παγκόσμιας αφύπνισης της συνείδησης για την υγεία αλλά και για τα καθημερινά οφέλη της άσκησης γενικότερα ως προς στο θέμα υγείας για οποιονδήποτε άνθρωπο.

Ο συγκεκριμένος παράγοντας της αυξητικής τάσης του κόσμου για ένα υγιεινό τρόπο ζωής, μαζί με την άνοδο των σπορ και της άθλησης στην αγορά τουρισμού, πρέπει να είναι οι στόχοι όσων προσδοκούν τα μέγιστα στον Τουρισμό και θα ήθελαν, θα πρόσθεσω, τουρισμό για 365 ημέρες το χρόνο.

Η σημερινή αξία άλλωστε των Σπορ στην παγκόσμια αγορά του Τουρισμού σύμφωνα με την Orbis Research αποτιμάται σε αξία στα 800δις δολάρια!!

(photo by Elias Lefas)

Ναι δεν είναι πλέον μόνο μια αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού αλλά αντιπροσωπεύει παγκοσμίως και το 10% του Τουρισμού.****

Ενώ δημιουργεί από 12 έως 15 εκατομμύρια αφίξεις διεθνώς ετησίως με πρόβλεψη αύξησης 6% ανά χρόνο (27 εκ. αφίξεις είχε η Ελλάδα συνολικά το 2017).

Τα έσοδα υπολογίζονται στο 25% στο σύνολο του Τουρισμού σε κάθε χώρα εκτός από κάποιες εξαιρέσεις όπως η Αυστραλία που έφτανε το 55% το 2013!!!

Από τους 20 εκατομμύρια Ιταλούς που κάνουν τουλάχιστον ένα σπορ, πάνω από τα 11 εκ. έχουν κάνει ένα ταξίδι για να αθληθούν! Φυσικά και 1 στους 4 Ιταλούς επιλέγουν το τόπο διακοπών τους από τα σπορ που μπορούν να κάνουν!!!

Συμπερασματικά λοιπόν, ο Αθλητισμός είναι σημαντικό κομμάτι του Τουρισμού που συνεχώς αναπτύσσεται και είναι κάθε μέρα και πιο κερδοφόρο, οδηγώντας τον σε άλλα επίπεδα.

Η Βιομηχανία όμως πλέον του Αθλητικού Τουρισμού αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις για το εγγύς μέλλον, όπως για παράδειγμα, είναι γεγονός ότι οι συμμετέχοντες σε sport tourism events έχουν υψηλή οικονομική δύναμη. Το υψηλό κόστος λοιπόν των αθλητικών διακοπών αποκλείει οικονομικά την τάξη των millennials ή στις μεγάλες διοργανώσεις το μεγάλο ερώτημα είναι το κόστος φιλοξενίας αν είναι βιώσιμο ή όχι, μακροχρόνια πάντα, για την πόλη που το αναλαμβάνει.

Το μέλλον θα δείξει αν και οι τάσεις δείχνουν να είναι αισιόδοξα θετικές.

*Ο κ.Άκης Τσόλης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Active Media Group

Sources

* Sports Facilities Advisory (SFA) & Sports Travel Magazine 2013.

** Statista

***STR report 2018

**** Orbis Research Market

****WST-SHOW.COM

(photo άρθρου by Elias Lefas)

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider