Οι αλλαγές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι αλλαγές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Πώς διαμορφώθηκε η κίνηση στα σούπερ μάρκετ ανά εβδομάδα μετά την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος κορονοϊού στη χώρα και πώς άλλαξε το καλάθι των αγορών.

Από τους «κερδισμένους» της αγοράς είναι τα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας, εμφανίζοντας συνολική αύξηση που φτάνει το 30%, από 24 Φεβρουαρίου έως 5 Απριλίου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.

Ο συνολικός τζίρος στις 340 ταχυκίνητες κατηγορίες αγαθών φτάνει τα 883,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI.

Παρακολουθώντας ανά εβδομάδα την πορεία της κατανάλωσης, από τη στιγμή της εμφάνισης του πρώτου κρούσματος μέχρι και τις 5 Απριλίου που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας, διαπιστώνονται αλλαγές τόσο όσον αφορά στην κίνηση, όσο και αναφορικά με τα προϊόντα που αγοράζουν οι Έλληνες καταναλωτές.

Μαζικές αγορές την πρώτη εβδομάδα, με διακυμάνσεις η συνέχεια

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, την εβδομάδα από 24 Φεβρουαρίου έως 1η Μαρτίου, δηλαδή την εβδομάδα της εμφάνισης του πρώτου κρούσματα και πριν από την Καθαρά Δευτέρα, σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία στα προϊόντα σταθερού barcode κατά 35,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι (την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα του 2019). Ωστόσο, η αύξηση πωλήσεων στα ίδια προϊόντα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή ημερολογιακή εβδομάδα είναι 41,8%.

Την επόμενη εβδομάδα που τελείωσε στις 8 Μαρτίου παρατηρήθηκε πτώση -17% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, καθώς όπως φαίνεται οι καταναλωτές είχαν δημιουργήσει ήδη τα πρώτα αποθέματα από τις προηγούμενες μαζικές αγορές τους.

Ακολούθησε η εβδομάδα που τελείωσε στις 17 Μαρτίου, κατά την οποία και ανακοινώθηκε το κλείσιμο των σχολείων στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας, όταν καταγράφηκε αύξηση ρεκόρ 95,7% σε σύγκριση με πέρσι.

Την εβδομάδα που τελείωσε στις 22 Μαρτίου η ανάπτυξη των πωλήσεων σε αξία, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή, άγγιξε το 32,6%.

Oι πωλήσεις το διάστημα 23-29 Μαρτίου 2020 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό καθώς άρχισε να ομαλοποιείται η κατάσταση στα σούπερ μάρκετ και οι καταναλωτές να κάνουν αγορές πιο συγκρατημένα.

Όσον αφορά στην εβδομάδα που τελείωσε στις 5 Απριλίου, η ανάπτυξη των πωλήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, άγγιξε το 27,6%.

Διαφοροποιήσεις και στα προϊόντα στο καλάθι

Από την αρχή της περιόδου της πανδημίας τα προϊόντα που βρίσκονται στην κορυφής της λίστας των αγορών είναι τα αντισηπτικά, καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής ενώ ακολουθούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας, όπως ρύζι, μακαρόνια, όσπρια και αλεύρι.

Ενδεικτικά οι κατηγορίες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση την πρώτη εβδομάδα μετά την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος στη χώρα, ήταν τα αντιβακτηριακά μαντηλάκια (669,1%), τζέλ (297,4%) και κρεμοσάπουνα (286,3%).

Ακολούθησαν τρόφιμα όπως όσπρια (186,7%), μακαρόνια (175,8%), ρύζι (172,7%), έτοιμα γεύματα (161,5%) και άλευρα (152,7%).

Όσο περνούσαν μέρες και οι καταναλωτές είχαν πλέον αποθέματα από τα παραπάνω προϊόντα, άρχισαν να διαφοροποιούνται και τα προϊόντα που έβαζαν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.

Στις πρώτες θέσεις των προϊόντων με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παραμένουν βέβαια μέχρι και σήμερα τα είδη προσωπικής υγιεινής, τα αντισηπτικά και τα τρόφιμα, ωστόσο το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση και σε άλλες κατηγορίες που δεν εμφανίζονταν σε υψηλές θέσεις στη σχετική λίστα αρχικά.

Ενδεικτικά, αύξηση κατά 101,4 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι παρουσίασαν οι πωλήσεις σε τσίπουρο, τσικουδιά και ρακή, την εβδομάδα που έληξε στις 29 Μαρτίου. Μεταξύ των 60 προϊόντων με τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τα συγκεκριμένα αλκοολούχα, βρέθηκαν στην ένατη θέση.

Ψηλά στη λίστα βρίσκονται επίσης τις τελευταίες εβδομάδες και προϊόντα που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή γλυκών στο σπίτι, όπως σαβαγιάρ, σαντιγί και ζαχαρούχο γάλα.

Παράλληλα την τελευταία εβδομάδα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία διπλασιάστηκαν οι πωλήσεις και στις βαφές μαλλιών καθώς λόγω της παραμονής στο σπίτι και των κλειστών κομμωτηρίων, καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων κατά 96,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider