Το κόστος του άνθρακα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις θα μπορούσε να διπλασιαστεί αυτήν τη δεκαετία στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών έως το 2030, σύμφωνα με ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η Επιτροπή παρουσίασε την Πέμπτη ανάλυση του τρόπου με τον οποίο τα 27 κράτη μέλη της θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, έναντι των επιπέδων του 1990.
Για να επιτύχει αυτόν τον στόχο, ο οποίος χρειάζεται έγκριση από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Επιτροπή θέλει να ενισχύσει το σύστημα εμπορίας εκπομπών του μπλοκ (ETS), το οποίο αναγκάζει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας, τα εργοστάσια και τις αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της Ευρώπης να αγοράσουν άδειες για την κάλυψη των εκπομπών τους .
Η Επιτροπή δήλωσε ότι τα κύρια σενάρια πολιτικής της για την επίτευξη του νέου κλιματικού στόχου θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια τιμή άνθρακα στην Ευρώπη από 32 ευρώ έως 44 ευρώ το 2030, σε σύγκριση με τις τιμές του 2015.
Εάν ληφθούν υπόψη οι τιμές του 2030, το υψηλότερο τέλος αυτού του εύρους είναι η τιμή των 59 ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με υπολογισμούς των αναλυτών της Refinitiv. Αυτό χρησιμοποιεί ποσοστό πληθωρισμού 2% ετησίως από το 2015 έως το 2030.
Αυτό θα ήταν περίπου διπλάσιο της τρέχουσας τιμής των αδειών άνθρακα της ΕΕ, οι οποίες διαπραγματεύονται γύρω από το υψηλό όλων των εποχών των 30 ευρώ τον τόνο αυτήν την εβδομάδα, αλλά έπεσαν κάτω από τα 29 ευρώ την Πέμπτη.
Χώρες συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας έχουν προειδοποιήσει ότι το υψηλότερο κόστος άνθρακα θα μπορούσε να επιβαρύνει τις επιχειρήσεις που αγωνίζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Η ΕΕ αναφέρει ότι τα πρόσθετα έσοδα από τη ρύπανση των τιμών θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση της οικονομικής ανάκαμψης των χωρών.
Για να επιτευχθούν βαθύτερες περικοπές εκπομπών, η Επιτροπή δήλωσε ότι το όριο στον αριθμό των αδειών στο σύστημα θα πρέπει να μειωθεί με ταχύτερο ρυθμό από ό, τι είχε προγραμματιστεί, και αυτό θα μπορούσε να συνοδεύεται από μια εφάπαξ μείωση της συνολικής προσφοράς αδειών της αγοράς το 2026. Νέοι τομείς θα προστεθούν επίσης στο ETS, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας και πιθανώς των κτηρίων και των μεταφορών.
Με πληροφορίες από το Reuters.