Γεωγραφική επέκταση εκτός Ελληνικών συνόρων, νέα υπερσύγχρονη αποθήκη logistics χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και ψηφιακό μετασχηματισμό στο σύνολο της αγοραστικής εμπειρίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας, αποτελούν μερικά από τα επόμενα στοιχήματα της Κωτσόβολος, όπως ανέφεραν τα στελέχη της επιχείρησης σε συνέντευξη Τύπου με την αφορμή της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου.
Η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία στο λιανεμπόριο όλο το προηγούμενο διάστημα, κατάφερε να καταγράψει το προηγούμενο οικονομικό έτος (2020-2021), αύξηση πωλήσεων της τάξης του 7,8% με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται στα 579 εκατ. από τα 538 εκατ. που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Ωστόσο τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) μειώθηκαν στα 20,9 εκατ. από 22,4 εκατ. το προηγούμενο έτος κυρίως λόγω του κλεισίματος των φυσικών καταστημάτων τα οποία περιόρισαν τους διαλόγους πωλητών-πελατών στα καταστήματα και κατ' επέκταση τις πωλήσεις πρόσθετων προϊόντων, επεκτάσεων εγγύησης κ.α. και αύξησαν παράλληλα τα κόστη μεταφοράς. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κωτσόβολος - Dixons South East Europe, τα κέρδη της εταιρείας θα ήταν τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ περισσότερα εάν τα lockdowns δεν είχαν καταστήσει σχεδόν αδύνατη την παροχή των υπηρεσιών που προσφέρει η Κωτσόβολος στα φυσικά καταστήματα της, δεδομένου μάλιστα ότι το 30% των κερδών της αλυσίδας προέρχεται από τις υπηρεσίες. Τα κέρδη προ φόρων τόκων κι αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 43,8 εκατ. από 43,6 εκατ. το προηγούμενο οικονομικό έτος ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα αυξήθηκαν κατά 114% φτάνοντας τα 76,6 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Κωτσόβολος, η αύξηση του κύκλου εργασιών σε αυτή την δύσκολη χρονιά προήλθε από την αύξηση του computing για την υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης και της τηλεργασίας, η οποία στην περίπτωση της Κωτσόβολος έφτασε το 33% ενώ σημαντική, της τάξης του 32%, ήταν και η αύξηση των πωλήσεων συσκευών κινητής τηλεφωνίας και tablets χάρη και στο πρόγραμμα Ψηφιακή Μέριμνα.
Όλη την προηγούμενη χρονιά η επισκεψιμότητα στο kotsovolos.gr έφτασε τα 90 εκ. επισκέψεις ενώ οι πωλήσεις του Ηλεκτρονικού Καταστήματος αυξήθηκαν κατά 180% και αυτές του Τηλεφωνικού Κέντρου κατά 221% σε ετήσια βάση.
Αναπροσαρμογή του μοντέλου λόγω πανδημίας
Για να ανταπεξέλθει στις έκρυθμες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία όλο το προηγούμενο διάστημα η εταιρεία εντατικοποίησε τις επενδύσεις στον ψηφιακό της μετασχηματισμό και προχώρησε στην αναβάθμιση των λειτουργικών της συστημάτων της καθώς και στην εισαγωγή αυτοματισμών επόμενης γενιάς στην εφοδιαστική της αλυσίδα, για να βελτιστοποιήσει την αγοραστική εμπειρία από την αρχή μέχρι και το «τελευταίο μίλι», όπως ανέφεραν τα στελέχη της.
Ειδικότερα, κατά την αναπροσαρμογή του επιχειρησιακού της μοντέλου, εξέλιξε το σύστημα διανομής εισάγοντας στον στόλο της τα Kvans για άμεσες παραδόσεις, ακόμα και εντός της ίδιας ημέρας. Πρόκειται για 120 μικρά φορτηγά που αξιοποιήθηκαν για παραδόσεις μικρών και μεσαίων μεγέθους προϊόντων από τα τοπικά καταστήματα και τους εργαζομένους της αλυσίδας. Παράλληλα συνεργάστηκε με 21 μικρές εταιρείες couriers (Κ-couriers) - από 2 που συνεργαζόταν την προηγούμενη χρονιά - αυξάνοντας τον συνολικό της στόλο στα 420 οχήματα.
Επιπλέον μετέτρεψε σε dark stores κάποια από τα καταστήματα της κατά την περίοδο των lockdowns, για να μπορέσει να εξυπηρετήσει τον αυξημένο όγκο online παραγγελιών.
Μετατρέποντας τα ανενεργά φυσικά σημεία σε βασικό κρίκο της εφοδιαστικής της αλυσίδας κατόρθωσε το 46% των παραδόσεων small box να έχει προετοιμαστεί από τα dark stores - από εκεί προετοιμάζονταν 6.000 παραγγελίες την ημέρα ακόμη και με ανοιχτά τα καταστήματα -ενώ δημιούργησε και 75 σημεία παραλαβής προϊόντων, Quick Points, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να παραλαμβάνουν τα προϊόντα τους χωρίς να εισέρχονται στο κατάστημα. Τα Quick Points μάλιστα, τα οποία είχαν αρχίσει να προετοιμάζονται για να ανταποκριθεί η εταιρεία στην αυξημένη ζήτηση κατά την εκπτωτική περίοδο της Black Friday και φάνηκαν ιδιαίτερα χρήσιμα στις περιόδους του lockdown, χρησιμοποιούνται σήμερα για την παραλαβή των προϊόντων άλλων ειδών, όπως τα προϊόντα της εταιρείας ZAKCRET SPORTS και των brands της Sneaker Cage, District75 και Outletcenter. Η εν λόγω συνεργασία, η οποία ανακοινώθηκε πρόσφατα δίνει την ευκαιρία στην Κωτσόβολος να εκμεταλλευτεί τους διαθέσιμους πόρους της ακόμα και σε περίοδους χαμηλής ζήτησης, γι' αυτό και θα επιδιωχθούν περισσότερες τέτοιες συνεργασίες στο μέλλον, οι οποίες δεν θα περιλαμβάνουν τοποθέτηση προϊόντων εντός των καταστημάτων.
Επέκταση εκτός γεωγραφικών συνόρων με αρχή την Κύπρο
Παρά την αύξηση που έφερε στο online κανάλι η πανδημία, ένα 25% της οποίας συνεχίστηκε και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα φυσικά καταστήματα. Στην περίπτωση της Ελλάδας θα προχωρήσει στο άνοιγμα τεσσάρων νέων φυσικών καταστημάτων καθώς και στην μετεγκατάσταση και ανακαίνιση οκτώ υπαρχόντων. Παράλληλα βέβαια προχωρά και την γεωγραφική της επέκταση στην κυπριακή αγορά με δύο νέα καταστήματα σε Λευκωσία και Λεμεσό.
Τα δύο φυσικά καταστήματα στο κέντρο της Λευκωσίας (2.100 τμ) και στην Λεμεσό (2.080 τμ) θα πραγματοποιήσουν αυτές τις ημέρες ένα soft launch και θα ανοίξουν επίσημα τις πόρτες τους την Δευτέρα 12 Ιουλίου. Την παρουσία της Κωτσόβολος στην Κύπρο συμπληρώνουν ένα σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο και το ηλεκτρονικό κατάστημα kotsovolos.cy.
Ωστόσο η Κύπρος δεν φαίνεται να είναι το μοναδικό μέρος που σχεδιάζει να επεκταθεί η Κωτσόβολος. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της να το στοίχημα της Κύπρου επιτύχει θα μπορούσε να πυροδοτήσει και περαιτέρω επέκταση της εταιρείας και σε άλλες χώρες όπως αυτές των Βαλκανίων. Ο στόχος στην περίπτωση της Κύπρου είναι η κατάκτηση μεριδίου αγοράς 35% (τζίρος περίπου 50 εκατ. ευρώ) μέσα στα επόμενα 5 χρόνια. Βάσει των όσων ανέφερε ο κ. Βασιλάκος μάλιστα τα επόμενα χρόνια αναμένουμε ανακατατάξεις και στην ελληνική αγορά, αφού θα υπάρξουν concept που δεν αποδειχτούν βιώσιμα.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και επενδύσεις σε logistics
Πέρα από τα φυσικά καταστήματα η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει τα 13 εκατ. ευρώ που προορίζονται για επενδύσεις την τρέχουσα χρονιά για να προχωρήσει και τον ψηφιακό της μετασχηματισμό αλλά και για να δημιουργήσει μια νέα αποθήκη. Η επιλογή του οικοπέδου έχει ήδη γίνει και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του έτους όπου και θα ξεκινήσει η οικοδόμηση που εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 2 περίπου χρόνια. Η εν λόγω αποθήκη θα αποτελεί την μεγαλύτερη της Ελλάδας και θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένη με την βοήθεια ρομποτικού εξοπλισμού.
Παράλληλα και λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που έχουν καταγραφεί στο λιανεμπόριο μετά και την πανδημία η τρέχουσα οικονομική χρονιά, η Κωτσόβολος δρομολογεί μια σειρά από σημαντικές επενδύσεις με έμφαση στην τεχνολογία σε εννέα διαφορετικούς τομείς της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Ήδη μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, η Κωτσόβολος αποτελεί τον πρώτο retailer στον κόσμο με ενιαία πλατφόρμα σε όλα τα κανάλια και έχει θέσει ως στόχο να γίνει 100% cloud native retailer.