Ξεκίνησαν την περασμένη Παρασκευή, 15 Απριλίου, οι ακροάσεις από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι έχουν προχωρήσει το τελευταίο χρονικό διάστημα στη μονομερή κατάργηση των σταθερών τους τιμολογίων, μετατρέποντας στις σχετικές συμβάσεις τις χρεώσεις σε κυμαινόμενες, με την προθήκη ρήτρας αναπροσαρμογής.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, οι ακροάσεις των προμηθευτών θα ολοκληρωθούν την επόμενη εβδομάδα. Έτσι, στη συνέχεια η ΡΑΕ θα οριστικοποιήσει τα συμπεράσματά της αναφορικά με το αν οι εταιρείες έχουν τηρήσει όσα προβλέπονται στον Κώδικα Προμήθειας. Έτσι, αν για κάποιους παρόχους διαπιστωθεί πως δεν ακολούθησαν την προβλεπόμενη διαδικασία, τότε θα προχωρήσει στην επιβολή κυρώσεων.
Στο «κάδρο» της Αρχής μπαίνει κατʼ αρχάς ο τρόπος με τον οποίο οι πάροχοι πληροφόρησαν τους πελάτες τους για την επικείμενη μονομερή αλλαγή των συμβολαίων. Σύμφωνα με τον Κώδικα Προμήθειας, η ενημέρωση θα πρέπει να είναι ατομική, δηλαδή να έχει γίνει είτε με την αποστολή στον πελάτη σχετικής επιστολής, είτε με την αναγραφή σχετικής ειδοποίησης στον λογαριασμό ρεύματος.
Ενημέρωση στα «ψιλά γράμματα» του λογαριασμού
Μάλιστα, στη δεύτερη περίπτωση, θα πρέπει η ειδοποίηση να έχει τοποθετηθεί σε ευκρινές σημείου του λογαριασμού, χρησιμοποιώντας παράλληλα γραμματοσειρά αρκετά μεγάλου μεγέθους, ώστε να είναι βέβαιο πως αυτή θα έχει υποπέσει στην αντίληψη του καταναλωτή. Αντίθετα, η προσθήκη της στις υπόλοιπες πληροφορίες που συνήθως αναγράφονται στο περιθώριο του λογαριασμού (δηλαδή στα «ψιλά γράμματα»), δεν συνιστά επαρκή τρόπο ενημέρωσης του καταναλωτή.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, από τις καταγγελίες που έχει λάβει η ΡΑΕ, τουλάχιστον ένας πάροχος προχώρησε στην κατάργηση του σταθερού του τιμολογίου, ειδοποιώντας τους πελάτες του με σχετική αναφορά στα «ψιλά γράμματα» των λογαριασμών. Επίσης, η ΡΑΕ διερευνά την περίπτωση ενός ακόμη προμηθευτή, ο οποίος ενημέρωσε τους πελάτες του μέσω ηλεκτρονικής επικοινωνίας (μήνυμα σε δημοφιλή πλατφόρμα instant messaging). Σύμφωνα με τον Κώδικα Προμήθειας, οι εναλλακτικοί τρόπο ειδοποίησης (όπως η ηλεκτρονική ενημέρωση) θεωρείται επαρκής, υπό την προϋπόθεση ότι έχει διασφαλισθεί η συναίνεση του πελάτη.
Μία εξίσου σημαντική παράμετρος που μπαίνει επίσης στο «μικροσκόπιο» της ΡΑΕ είναι ο χρόνος ενημέρωσης των πελατών, καθώς σύμφωνα με τον Κώδικα Προμήθειας για οποιαδήποτε τροποποίηση της σύμβασης, ο καταναλωτές θα πρέπει να έχει ειδοποιηθεί 60 ημέρες πριν τεθούν σε εφαρμογή οι επικείμενες αλλαγές. Κι αυτό γιατί χρειάζεται να έχει επαρκή χρόνο ώστε να αναζητήσει κάποια άλλη, ενδεχομένως πιο συμφέρουσα σύμβαση. Μάλιστα, αν ο λόγος της «μετακίνησης» είναι η αλλαγή των όρων του συμβολαίου, τότε ο καταναλωτής δεν υπόκειται σε κανένα «πέναλτι» αποχώρησης.
Έλεγχος για καταχρηστικές πρακτικές
Όσον αφορά τη δυνατότητα μονομερούς αλλαγής των συμβολαίων, αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κώδικας Προμήθειας δίνει αυτή τη δυνατότητα στις εταιρείες προμήθειας, αν αυτό περιλαμβάνεται στη σύμβαση. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδόν όλοι οι πάροχοι προβλέπουν στα συμβόλαιά τους ένα «παράθυρο» για μονομερή τροποποίηση των όρων (δηλαδή και της αλλαγής των χρεώσεων σε κυμαινόμενες από σταθερές) «για σοβαρούς λόγους».
Το ερώτημα επομένως είναι αν η ενεργειακή κρίση, και επομένως η εν πολλοίς απρόβλεπτη εκτίναξη του χονδρεμπορικού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, συνιστά «σοβαρό λόγο» για κατάργηση των σταθερών χρεώσεων. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η ΡΑΕ για την κατάργηση των τιμολογίων, φαίνεται πως η Αρχή απαντά καταφατικά. «Υπό την παρούσα συγκυρία, η αύξηση του κόστους της χονδρεμπορικής αγοράς εύλογα -ως έναν βαθμό- συντείνει στην τροποποίηση των συμβάσεων προμήθειας της Χαμηλής Τάσης», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Από την άλλη πλευρά, η ΡΑΕ θα διερευνήσει το ενδεχόμενο κάποιοι προμηθευτές να χρησιμοποίησαν τα σταθερά τους τιμολόγια (τα οποία προσέφεραν με ιδιαίτερα χαμηλές χρεώσεις), ώστε να προσελκύσουν πελάτες, μετατρέποντας στη συνέχεια τις συμβάσεις σε προϊόντα με κυμαινόμενες χρεώσεις.