«Ασκήσεις ισορροπίας» για το λιανεμπόριο το καλοκαίρι - Το μεγάλο στοίχημα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Ασκήσεις ισορροπίας» για το λιανεμπόριο το καλοκαίρι - Το μεγάλο στοίχημα
Τη χρυσή τομή ανάμεσα στην τόνωση του τουρισμού και την πληθωριστική θύελλα αναζητά το λιανεμπόριο με στόχο… τα γεμάτα ταμεία. Οι προκλήσεις και οι προοπτικές για τα καταστήματα σε μια πιο «ελεύθερη» από περιορισμούς χρονιά αλλά με… άδεια πορτοφόλια. Τι περιμένουν οι επιχειρηματίες.

Με συγκρατημένη αισιοδοξία ατενίζουν το άμεσο μέλλον οι εκπρόσωποι του κλάδου του λιανικού εμπορίου, καθώς το φετινό καλοκαίρι είναι πολύ διαφορετικό από τα προηγούμενα για μια σειρά από λόγους.

Και μπορεί οι καλές καιρικές συνθήκες και η καλοκαιρινή διάθεση να επιδρούν θετικά στην ψυχολογία των καταναλωτών, ωστόσο, όπως μαρτυρούν παράγοντες της αγοράς, με… άδειο πορτοφόλι κανείς ποτέ δεν ψώνισε.

Το καλοκαίρι του 2022 μπορεί να είναι το πιο «ελεύθερο» από πλευράς περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια, ωστόσο οι σκιές που «σκεπάζουν» τον κλάδο του λιανικού εμπορίου δεν είναι λίγες. Μετά από 3,5 μήνες πολέμου στην Ουκρανία κι ενώ κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η τελική έκβαση και υπό το βάρος μιας πληθωριστικής «θύελλας» που έχει σαρώσει το σύνολο της αγοράς, οι καταναλωτές δεν μπορούν παρά να είναι «παγωμένοι». Και να θέλουν να προβούν σε αγορές, εάν ο μηνιαίος προϋπολογισμός δεν το επιτρέπει, πώς θα τις κάνουν;

Η «έκρηξη» του πληθωρισμού έχει οδηγήσει σε μπαράζ ανατιμήσεων στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων που χρειάζεται ένα μέσο νοικοκυριό, ενώ την ίδια ώρα η ενεργειακή κρίση καλά κρατεί. Μπροστά σε αυτό το κύμα ακρίβειας που κανείς δεν ξέρει ως πότε θα διαρκέσει, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει κατά πολύ τις αγορές τους – ακόμη και στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης – με αποτέλεσμα όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου να απειλούνται με μείωση της κατανάλωσης, κάτι που μεταφράζεται σε υποχώρηση πωλήσεων.

Αναζητούν «σανίδα σωτηρίας» στον τουρισμό

Κι όμως κόντρα στο αρνητικό ρεύμα, οι εκπρόσωποι του λιανικού εμπορίου έχουν εναποθέσει όλες τους τις ελπίδες για ρευστότητα στον τουρισμό. Ο Ιούνιος είναι ήδη εδώ, το καλοκαίρι έχει ξεκινήσει, ενώ όλες οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ρεκόρ τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα. Αυτές οι θετικές εξελίξεις από το μέτωπο του τουρισμού, σε συνδυασμό με την άρση των περιορισμών, οπλίζουν με θετική σκέψη τους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου που προσδοκούν σε γεμάτα καταστήματα, αλλά και πιο γεμάτα ταμεία. «Κανείς μας δεν περιμένει θαύματα. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη αλλά εμείς δεν θα πάψουμε να ελπίζουμε. Τα καταστήματά μας είναι ανοιχτά και περιμένουν τον κόσμο να έρθει να ψωνίσει», σχολιάζει στο insider.gr ιδιοκτήτης εμπορικού καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας. Όπως εξηγεί, το καλοκαίρι πάντα υπάρχει διάθεση για ανανέωση της γκαρνταρόμπας του Έλληνα, γεγονός που αναμένεται να δώσει ώθηση στους κλάδους ένδυσης και υπόδησης, «ακόμη κι αν τα ψώνια είναι περιορισμένα και άκρως ισορροπημένα».

Οι καταστηματάρχες ποντάρουν επίσης στις κοινωνικές εκδηλώσεις που έχουν ξεκινήσει μαζικά μετά το Πάσχα (γάμοι, βαφτίσεις κλπ) που παραδοσιακά τροφοδοτούν συγκεκριμένους κλάδους του λιανικού εμπορίου.

Πρωτιά στα νέα δάνεια για το εμπόριο

Όπως αποκάλυψε μάλιστα πρόσφατα ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, συμμετέχοντας στο διεθνές συνέδριο «Future of Retail 2022» που διοργάνωσε στα τέλη Μαΐου η ΕΣΕΕ, τη διετία 2020-2021 οι επιχειρήσεις που ανήκουν στον τομέα του εμπορίου έλαβαν άνω του 1/5 της συνολικής πιστωτικής επέκτασης προς τις επιχειρήσεις του μη χρηματοπιστωτικού τομέα (21,4%, με βάση την καθαρή ροή χρηματοδότησης), το οποίο ήταν το δεύτερο υψηλότερο μερίδιο μετά από εκείνο της βιομηχανίας. Το διάστημα αυτό, οι εμπορικές επιχειρήσεις χρηματοδοτήθηκαν περισσότερο από όλους τους άλλους τομείς μέσω των προγραμμάτων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, με ευνοϊκούς όρους - ιδιαίτερα μέσω του Ταμείου Εγγυήσεων υπέρ επιχειρήσεων που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία.

Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα που επικαλέστηκε τα στοιχεία της ΤτΕ για εκταμιεύσεις νέων δανείων που δόθηκαν προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, διαπιστώνεται ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου του εμπορίου απορρόφησαν το 40% περίπου των νέων δανείων το 2020, το 23% το 2021 και το 25% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Στο σύνολο των επιχειρήσεων – μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις – από όλους τους κλάδους, οι εμπορικές επιχειρήσεις απορρόφησαν το υψηλότερο ποσοστό των νέων δανείων (26%) το 2020 και το δεύτερο υψηλότερο μετά τη μεταποίηση το 2021 και το πρώτο τρίμηνο του 2022 (17,5% και 19,5% αντίστοιχα).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πώς θα είναι το λιανεμπόριο στο μέλλον – Οι 4 τάσεις που επιδρούν στην καταναλωτική συμπεριφορά

Σε καλύτερες μέρες ποντάρει η αργυροχρυσοχοΐα – Το στοίχημα του τουρισμού και τα «αγκάθια»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider