«Στόχος μας είναι η Ίος να μην γίνει ακόμα ένα πρώην πανέμορφο νησί το οποίο επέλεξε την υπερβολική δόμηση σε βάρος του περιβάλλοντος. Η αποστολή μας είναι η διατήρηση και προστασία του νησιού από την υπερανάπτυξη, προσφέροντας στους επισκέπτες μας την ευκαιρία να απολαύσουν ένα πρότυπο μοντέλο φιλοξενίας το οποίο είναι βασισμένο στους ακόλουθους πέντε πυλώνες: ιδιωτικότητα, πολυτέλεια, πολιτισμός, εύκολη πρόσβαση στη φύση και ψυχαγωγία».
Αυτή είναι η κεντρική φιλοσοφία (μία από τις πολλές) του επιχειρηματία Άγγελου Μιχαλόπουλου που έχει γίνει γνωστός τόσο για τις πετυχημένες business στο εξωτερικό, ιδίως στη Νέα Υόρκη, στον τομέα της χρηματαγοράς (Wall Street) όσο και για την αγάπη του για το όμορφο νησί των Κυκλάδων, την Ίο, την οποία «έβαλε στην καρδιά του», μαζί με τη σύζυγό του Βασιλική Πετρίδου, πριν από πάρα πολλά χρόνια. Και όποιος επισκεφτεί τις τουριστικές υποδομές του γκρουπ θα καταλάβει ότι ο επιχειρηματίας και η οικογένειά του επιθυμούν να προσφέρουν υψηλής ποιότητας παροχές αλλά διακατέχονται από αγάπη και σεβασμό για το νησί και την τοπική φυσιογνωμία.
Σταδιακά, ο όμιλος άρχισε να αγοράζει εκτάσεις στο νησί, φτάνοντας να κατέχει χιλιάδες στρέμματα (κάποιοι λένε ότι έχει αποκτήσει το 25%-30% του νησιού), με στόχο να παρέχει υψηλής ποιότητας τουριστικές υπηρεσίες, με ήπια όμως δόμηση, όπως ανέφερε ο ίδιος και η σύζυγός του σε δημοσιογραφική ομάδα.
Ο όμιλος Calilo
Ο όμιλος Calilo είναι μια Ελληνική εταιρεία τουριστικής ανάπτυξης η οποία λειτουργεί και διευθύνεται από την οικογένεια του Άγγελου Μιχαλόπουλου, η οποία θέλει να επεκτείνει τις τουριστικές της δραστηριότητες στο νησί, να κάνει την Ίο γνωστή σε διεθνές επίπεδο χωρίς όμως να αλλοιώσει τη φυσιογνωμία της, το περιβάλλον, τα τοπικά χαρακτηριστικά και το ύφος της. Το μέλλον, βέβαια, θα δείξει αν κερδίσει αυτό το «στοίχημα. Πάντως, ενδεικτικό του «δεσίματος» της οικογένειας του επιχειρηματία με το νησί είναι το γεγονός ότι τα τρία από τα πέντε παιδιά του (οι κόρες του), όπως η Ερικα, ήδη από μικρή ηλικία δουλεύουν στις τοπικές τουριστικές επιχειρήσεις.
Μεταξύ 2003-2008, ο όμιλος Μιχαλόπουλου αγόρασε εκτάσεις στο νησί δημιουργώντας μια από τις σημαντικότερες ιδιωτικές επενδύσεις παραθαλάσσιων ακινήτων στη Μεσόγειο. Συνολικά έγιναν 182 αγορές γης με την εταιρεία του να συναλλάσσεται με 2.137 διαφορετικούς πωλητές. Γνωρίζοντας ότι η απόκτηση μεγάλης έκτασης μπορεί να δημιουργεί ανησυχίες και δυσπιστία για τυχόν επιπτώσεις στην φυσιογνωμία του νησιού, όπως ήδη έχει συμβεί καθώς υπάρχουν αντιδράσεις για τα σχέδιά του, ο ίδιος έλαβε μια απόφαση ώστε να καθησυχάσει την τοπική κοινωνία.
Δεσμεύεται να οικοδομήσει μόλις το 1% των εκτάσεων που έχει στη διάθεσή του και να αφήσει το υπόλοιπο αδόμητο, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα, τη φυσική αυθεντικότητα και αειφορία του νησιού, κάτι που μπορεί να διαπιστώσει όποιος επισκεφτεί τις τουριστικές επενδύσεις του ομίλου και το νησί.
Από το 2006 έως το 2011 πραγματοποιήθηκε μιας ενδελεχής εκπόνηση της στρατηγικής για το πώς θα διαμορφωθούν αυτές οι εκτάσεις και ποια λειτουργία θα εξυπηρετήσουν. Μετά από 6 χρόνια ο όμιλος ξεκίνησε να επενδύει στον τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας, σχεδιάζοντας κάθε βήμα ώστε να βεβαιωθεί ότι η στρατηγική του έχει το θεμιτό αποτέλεσμα. «Το έργο γεννήθηκε από την αγάπη για το νησί της Ίου. Η οικογένεια μας έχει δεσμευτεί να αναπτύξει μόνο το 1% των εκτάσεων που διαθέτει και όχι το 10% το οποίο προβλέπει ο νόμος για τουριστικές επενδύσεις, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε τη φυσική ομορφιά του νησιού προστατεύοντας το από την περιβαλλοντική υποβάθμιση και αλλοίωση που ακολουθεί το μαζικό τουρισμό», εξηγεί ο ίδιος.
Η επενδυτική φιλοσοφία
Έχοντας συγκεκριμένη φιλοσοφία και πιστεύοντας ότι στη μάχη μεταξύ ανθρώπου και φύσης δεν υπάρχει νικητής παρά μόνο χαμένοι, ο Άγγελος Μιχαλόπουλος και η οικογένειά του έχει αποφασίσει να ξεφύγει από την ευρέως ακολουθούμενη αρχή της υπερβολικής δόμησης, όπως συνέβη για παράδειγμα σε άλλα, επίσης πανέμορφα, νησιά των Κυκλάδων, ακολουθώντας μια διαφορετική διαδρομή, δημιουργώντας ένα τουριστικό μοντέλο ανάπτυξης το οποίο συνδυάζει υψηλή ποιότητα τουριστικού προϊόντος με χαμηλές επιπτώσεις προς το περιβάλλον.
«Το όραμα μας είναι να υποστηρίξουμε τον αειφόρο τουρισμό στην Ελλάδα για να συμβάλουμε, να προστατεύσουμε και να προωθήσουμε την μοναδικότητα του νησιού μας και τη δυνατότητα της χώρας μας να παράγει και να λειτουργήσει τουριστικά προϊόντα που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου. Η μακροπρόθεσμη αποστολή μας είναι να βοηθήσουμε όσο μπορούμε στο να διατηρηθεί η φυσική ομορφιά του νησιού, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί ένα στολίδι για τις μελλοντικές γενιές των Ιητών και των επισκεπτών», δηλώνουν ο ίδιος και η σύζυγός του Βασιλική που επί της ουσίας «τρέχει» την οικογενειακή επιχείρηση στο νησί, έχοντας σημαντική βοήθεια από τις κόρες τους.
Τα βασικά μοντέλα ανάπτυξης…
Μέχρι στιγμής, σε γενικές γραμμές έχουν εφαρμοστεί 3 βασικά μοντέλα ανάπτυξης σε τουριστικούς προορισμούς, όπως ο επιχειρηματίας εκτιμά.
Το πρώτο αφορά τη μαζική ανάπτυξη και την υπερδόμηση που έχει παρατηρηθεί σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη το οποίο προσφέρει άμεσα μεγάλα επιχειρηματικά κέρδη, επιβαρύνοντας όμως το περιβάλλον, όπως τουλάχιστον μέχρι στιγμής παρατηρείται ως τάση.
Το δεύτερο μοντέλο ανάπτυξης είναι η… μηδενική ανάπτυξη, η οποία μπορεί να διατηρήσει σχετικά ανέπαφο το περιβάλλον βραχυπρόθεσμα, ωστόσο, ίσως σε έναν βαθμό «κρύβει παγίδες». Καθότι αργά ή γρήγορα η τοπική κοινωνία βλέποντας την οικονομική επιτυχία άλλων νησιών και συγκρίνοντας την με τη δυσοίωνη δική τους προοπτική, επιλέγουν να ενδώσουν, καταλήγοντας στο πρώτο μοντέλο της υπερδόμησης και της καταστροφής του περιβάλλοντος.
...και η επιλογή του δίπτυχου χαμηλή δόμηση – προϊόν υψηλού επιπέδου
«Εμείς προτείνουμε ένα τρίτο μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο βασίζεται στην εξαρχής χαμηλή δόμηση η οποία συνδυάζεται με τουριστικό προϊόν υψηλού επιπέδου. Η επιλογή αυτή εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος και συνάμα το φυσικό περιβάλλον και χαρακτήρα του νησιού. Τα τοπία και προορισμοί που στο βάθος του χρόνου δεν αλλοιώνονται είναι εκείνα στα οποία ο άνθρωπος συνεργάζεται με τη φύση αντί να την πολεμά, στα οποία συνυπάρχει η χαμηλή δόμηση, η οικονομική βιωσιμότητα και η επιτυχία η οποία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η τήρηση των αρχικών της στόχων», εξηγούν μέλη της οικογενείας.
Τα projects και τα σχέδια
Το πρώτο βήμα του ομίλου έγινε το 2012 με το άνοιγμα του Free Beach Bar στην παραλία του Μυλοπότα. Το 2014 άνοιξε το ξενοδοχείο Agalia με τις πρώτες 13 σουίτες του και την ίδια χρονιά τις πόρτες του άνοιξε και το lounge Pathos. Ακολούθησε το 2017 το beach bar Erego στην παραλία της Κουμπάρας, ενώ από το 2019, ο όμιλος εγκαινίασε το πολυτελές resort Calilo στη νότια παραλία του Παπά. Το 2020, εγκρίθηκαν από την Ελληνική Κυβέρνηση τρεις Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας.
Οι κύριες στρατηγικές του ομίλου επικεντρώνονται στα ακόλουθα projects – επενδυτικά σχέδια. Να σημειωθεί ότι οι επενδύσεις αυτές βρίσκονται σε ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις – αναπτύξεις και στοχεύουν να λειτουργήσουν ως συμπληρωματικά έργα (μέγιστη δόμηση 1%, συγχρονισμένη με το 1% δόμησης που έχει ήδη επιλέξει) στα ήδη υπάρχοντα ακίνητα στις περιοχές Λουκάς, Πικρή Νερό και Κουμπάρα. Συγκεκριμένα σε μια έκταση 1.000 στρεμμάτων στη περιοχή Πικρή Νερό, το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη 30 δωματίων και 30 βιλών, σε μια έκταση 690 στρεμμάτων στην περιοχή Κουμπάρα (Calilo Loemo) προβλέπεται να αναπτυχθούν 40 δωμάτια και 20 βίλες, συμπεριλαμβανομένου ενός συνεδριακού κέντρου. Στην έκταση του Calilo Max στον Παπά, το σχέδιο προβλέπει 70 δωμάτια και 40 βίλες. Ωστόσο, όλα αυτά μένει να επιβεβαιωθούν και στην πράξη. Πάντως, το ΣτΕ είχε βάλει προσωρινό «πάγο» σε κάποιο από τα σχέδιά του, για σύνθετο τουριστικό κατάλυμα στην Κουμπάρα, όπου πάντως εκκρεμούσε η έγκριση χωροταξικού συνολικά για το νότιο Αιγαίο.
Η… επενδυτική αισθητική του επιχειρηματία
Ποιο είναι η… επενδυτική αισθητική του επιχειρηματία -που σημειωτέον είναι και λάτρης της τέχνης και της συγγραφής- και της οικογένειάς του; Οι ίδιοι δίνουν την απάντηση: «Το σχεδιαστικό ήθος της ανάπτυξης που προτείνουμε είναι να παραδώσουμε ένα αισθητικά μοναδικό προϊόν το οποίο σέβεται τον παραδοσιακό ύφος της κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής, αλλά ταυτόχρονα καινοτομεί καλύπτοντας τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη και στοχεύοντας να εκπροσωπεί με υπερηφάνεια τη χώρα μας σε υψηλό παγκόσμιο επίπεδο. Ο στόχος της οικογένειας είναι να δημιουργήσει αισθητική με υπογραφή, παρέχοντας πρωτότυπα έργα που σχεδιάστηκαν και παράγονται στην Ελλάδα χρησιμοποιώντας παραδοσιακές τεχνικές χτισίματος, οι οποίες συνυπάρχουν ειρηνικά με την καινοτομία και τη μοναδικότητα. Χαιρόμαστε που οι μέχρι τώρα δραστηριότητές μας έχουν λάβει εξαιρετικά θετική ανταπόκριση από το διεθνές κοινό και τον Τύπο. Αυτό μαρτυρούν άρθρα στο Architectural Digest, στους New York Times, το Forbes και στους London Times. Μεταξύ άλλων, ο όμιλος έχει καταφέρει μόλις σε τέσσερα χρόνια παρουσίας τη δεύτερη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στα social media στην κατηγορία του τουρισμού στην Ελλάδα με 700,000+ ακολούθους στο Instagram».
Σύμφωνα με την οπτική τους, η καινοτομία και ο σεβασμός στην παράδοση μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά, όσο σέβονται ο ένας τον άλλον. Οποιοσδήποτε οργανισμός για να πετύχει μακροπρόθεσμα πρέπει να σέβεται εξίσου το παρελθόν και το μέλλον. Δεδομένης της αγάπης που έχει η οικογένεια για το νησί και με αίσθημα του σεβασμού για την Ίο, την τοπική κοινωνία και το μέλλον του νησιού και των επόμενων γενεών του, ο όμιλος έχει επιλέξει ως αποστολή του είναι να αναπτύξει ένα πρότυπο ξενοδοχειακό οργανισμό ο οποίος να έχει μοναδική αισθητική «υπογραφή» με καταλύματα εξαιρετικά χαμηλής δόμησης και υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών για να διασφαλίσει τη μακροχρόνια οικονομική βιωσιμότητα, η οποία είναι αναγκαία για να διατηρηθεί η αυθεντικότητα του τοπίου.
Κοινωνική ευθύνη, περιβαλλοντικές ενέργειες
Ωστόσο, ο όμιλος δεν κάνει μόνο business στο νησί. Κάνει ενέργειες και στο μέτωπο της κοινωνικής ευθύνης, όπου ήδη η οικογένεια Μιχαλόπουλου έχει προχωρήσει στην υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας με δωρεές για δράσεις που υπερβαίνουν το 1,5 εκατομμύριο ευρώ μέχρι τώρα. Οι δωρεές αυτές εστιάζουν στη στελέχωση και υποδομή του Κέντρου Υγείας, των στρατηγικών υποδομών και της ασφάλειας του νησιού (εξοπλισμοί του Αστυνομικού Τμήματος, του Λιμενικού Σώματος και της Πυροσβεστικής), στην αποπληρωμή των χρεών του Αγροτικού Συνεταιρισμού, τη συντήρηση πλακόστρωτων παραδοσιακών μονοπατιών, ενώ έχει επενδύσει σε γήπεδα αθλητισμού και προγράμματα τεχνών για τα παιδιά της Ίου, προχωρώντας και σε οικονομικά ενίσχυση του Δήμου όποτε αυτό ζητήθηκε κ.α.. Μάλιστα, ξενοδοχείο του ομίλου έγινε ξενοδοχείο καραντίνας το 2021 κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στον τομέα του περιβάλλοντος, ο όμιλος φέρεται να έχει φυτέψει 68.842 δέντρα και θάμνους στο νησί, με σκοπό να αυξηθεί η δεντροκάλυψη και να αποκατασταθεί ο βιότοπος που είχε προηγουμένως καεί επανειλημμένα από πυρκαγιές και αποψίλωση. Επιπλέον, έχει φυτέψει 625 αρχαία ελαιόδεντρα (μερικά από αυτά ηλικίας άνω των 700 ετών) τα οποία αντί να κοπούν και να πουληθούν για καυσόξυλα στην Αθήνα, μεταφέρθηκαν από την ηπειρωτική Ελλάδα στο νησί για να αποκτήσουν μια δεύτερη ζωή.