Η έλλειψη επενδύσεων «βουλιάζει» τα ελληνικά πλοία

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η έλλειψη επενδύσεων «βουλιάζει» τα ελληνικά πλοία

Αναξιοποίητες παραμένουν οι ευκαιρίες ανάπτυξης και τόνωσης της απασχόλησης από την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με αποτέλεσμα η ανάπτυξη να κινδυνεύει να πέσουν «τα καράβια της έξω». Η επιβολή ΦΠΑ 24% λειτουργεί ανασταλτικά στις ναυπηγικές-ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, αλλά και στις προμήθειες που εφαρμόζεται πλέον για τα πλοία μικρών αποστάσεων στην Ελλάδα ενώ το μη μισθολογικό κόστος (ασφαλιστικές εισφορές, φορολογία εισοδήματος), πλήττει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των υγιών επιχειρήσεων και καθιστά ασύμφορη την απασχόληση, ιδιαίτερα σε αυτές που είναι εντάσεως εργασίας. Αυτά ήταν κάποια από τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν για τη ναυπηγική βιομηχανία στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του ΕΒΕΠ, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής-Πειραιώς - ΣΒΑΠ και της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας Α-Energy Ιnvestments.

Σύμφωνα με τον κ. Θεόδωρο Πιτσιρίκο, Πρόεδρο της Ένωση Βιοτεχνών-Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά και Μέλος Δ.Σ. ΒΙΠΑΣ ΑΕ., ένας εργαζόμενος με καθαρές αποδοχές 2000,00 ευρώ, κοστίζει συνολικά στην εταιρεία 4164 ευρώ.

Άμεσα μέτρα απαιτείται να ληφθούν και για τα κρουαζιερόπλοια, ένας κλάδος ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες λόγω των προγραμματισμένων μεγάλων επενδύσεων σε επισκευές και ανακαινίσεις. Όπως επισημαίνει ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, είναι απαραίτητος ο διαχωρισμός της επισκευής των κρουαζιερόπλοιων από τα λοιπά πλοία. «Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνον για το 2016 θα επενδυθούν 1,8 δις. δολάρια σε ανακαινίσεις από τα οποία όμως η Ελλάδα δεν θα λάβει τίποτα», σημειώνει.

Παράλληλα, τόνισε ότι είναι τεράστια τα οικονομικά οφέλη για τον Πειραιά , που μπορεί να μετατραπεί στο μεγαλύτερο Hub κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο με την προϋπόθεση της σωστής οργάνωσης και του σταθερού και ευνοϊκού φορολογικού πλαισίου και ενόψει των νέων επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά. Ήδη, όπως είναι γνωστό τίθεται σε λειτουργία ο νέος προβλήτας κρουαζιέρας Αγίου Νικολάου με αυξημένες θέσεις πρόσδεσης για τα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς, ενώ έπεται και η νότια επέκταση του λιμανιού, που θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (άνω των 300 μέτρων), δίνοντας παραπέρα ώθηση στην ενίσχυση της κρουαζιέρας.

Απαιτείται αναβάθμιση των ελληνικών ναυπηγείων

Σύμφωνα με τον κ. Νικόλαο Θεοχαράκη, Αναπληρωτή Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικό διευθυντή του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών – ΚΕΠΕ βασική προϋπόθεση για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της ναυπηγικής βιομηχανίας, αποτελεί η εξεύρεση ολοκληρωμένης λύσης για τα προβλήματα των μεγάλων ναυπηγείων, η οποία θα διασφαλίζει την άρση του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει, την υλοποίηση μεγάλων νέων επενδύσεων για τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών τους, και τη γενικότερη αναβάθμιση της λειτουργίας και της ανταγωνιστικότητάς τους στα πρότυπα των ναυπηγείων άλλων προηγμένων χωρών του εξωτερικού. Σε σχέση με τα δυνητικά οφέλη που θα προκύψουν από τη σημερινή άρση του αδιεξόδου, ο κ. Θεοχαράκης, αναφέρει τη διασφάλιση των 10.000 περίπου θέσεων εργασίας που συντηρούνται από τη λειτουργία των τριών μεγάλων ναυπηγείων , τη δημιουργία τουλάχιστον 5.000 νέων θέσεων εργασίας, τις εξαγωγές, την οικονομική δραστηριότητα στο γενικότερο τομέα της ναυπηγοεπισκευής, τη διάχυση νέων τεχνολογιών, και τη διατήρηση της δυνατότητας της χώρας για αυτονομία ως προς την επισκευή και κατασκευή πλοίων του πολεμικού ναυτικού.

Οι επενδύσεις της Cosco και η αύξηση της παραγωγικότητας στον ΣΕΠ

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, Γενικός Εμπορικός Διευθυντής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά-ΣΕΠ (θυγατρικής της COSCO Pacific), παρουσιάζοντας αναλυτικά το συνεχιζόμενο επενδυτικό πρόγραμμα του ΣΕΠ, ανέφερε ότι η Cosco είναι ανοικτή στη συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, έχοντας ήδη λάβει μια εξαιρετική μελέτη και πρόταση από τον Δήμο Περάματος για την ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης για την οποία και έχει θετικό ενδιαφέρον. Αναφερόμενος εξάλλου στο επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco, στάθηκε ιδιαίτερα στη νέα μεγάλη δεξαμενή που πρόκειται να αναπτυχθεί στο Πέραμα, για να προσθέσει, ότι πέραν του ήδη προγραμματισμένου συνολικού επενδυτικού της προγράμματος, η εταιρεία, προτίθεται να αναπτύξει και συμπληρωματικές επιπλέον επενδύσεις. Σε ότι ειδικότερα αφορά τον ΣΕΠ, ο κ. Βαμβακίδης, επεσήμανε ότι τόσο ο ΣΕΠ όσο και τα τελωνεία λειτουργούν τα τελευταία έξι χρόνια χωρίς καθόλου απεργίες.

Η μέση παραγωγικότητα έχει ανέβει στις 28 κινήσεις ανά ώρα, ενώ οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ έχουν στην παρούσα φάση δυνατότητα διακίνησης 5,5 εκ. container ετησίως. Το 2015 διακινήθηκαν συνολικά στον ΣΕΠ περίπου 3 εκ. εμπορευματοκιβώτια, ενώ για το 2016 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3, 3 εκ., επιτυγχάνοντας μια σημαντική αύξηση. Ειδικότερα για την προβλήτα ΙΙΙ, που είναι ακόμα υπό ανάπτυξη, ακολουθείται πιστά το χρονοδιάγραμμα μέχρι την ολοκλήρωσή της τον Δεκέμβριο του 2017, οπότε η συνολική δυνατότητα διακίνησης θα υπερβεί τα 6 εκ. containers ετησίως. Παράλληλα, ο ΣΕΠ θα μπορεί να υποδέχεται και τα Mega Containers Vessels, πλοία τα οποία μεταφέρουν μέχρι και 18.000 container. Μέσα επίσης στο 2017 θα ξεκινήσει η λειτουργία νέων αποθηκών έκτασης 25 χιλ. τμ. Aναφερόμενος εξάλλου στα λοιπά πλεονεκτήματα του τέρμιναλ, το στέλεχος τoυ ΣΕΠ υπενθύμισε την λειτουργία σε αυτό ελεύθερης ζώνης (Free zone), χωρίς υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ και δασμών και με ειδικές φορολογικές προβλέψεις που διευκολύνουν τη διακίνηση γενικότερα. Επίσης, τη σύνδεση με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο, τη δυνατότητα διάθεσης χώρων αποθήκευσης και ένα εξαιρετικά προηγμένο σύστημα υπηρεσιών logistics.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider