Με νέες υπηρεσίες αλλά και με επενδύσεις στον τομέα του fintech επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητά τους προς τους καταναλωτές τα μεγάλα marketplaces της χώρας, εντείνοντας τον ανταγωνισμό σε μια συγκυρία που αναμφίβολα παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις. Βάζοντας στο στόχαστρο τους millennials στρέφουν το βλέμμα τους σε real time αγορές με ευελιξία και απουσία χρεώσεων αλλά και στην ακρίβεια παράδοσης, την ίδια στιγμή που οι πιο ώριμοι της κατηγορίας ανοίγουν τα φτερά τους για νέες αγορές.
Στροφή στο fintech
Ενδεικτικές προς αυτή την κατεύθυνση ήταν οι πρόσφατες ανακοινώσεις των Skroutz και Public marketplace για νέες λύσεις πληρωμών. Να θυμίσουμε ότι ήδη από τον Ιούλιο η Skroutz εγκαινίασε το πρόγραμμα «Δόσεις για όλους», το οποίο και διεύρυνε πριν από μερικές εβδομάδες. Μέσα από την νέα υπηρεσία οι πελάτες του Skroutz έχουν δυνατότητα να πληρώσουν αγορές προϊόντων από 20 έως και 2000 ευρώ σε 4 δόσεις έως και 12 δόσεις.
Ειδικότερα, το marketplace προσφέρει σε συνεργασία με την βουλγαρική ΤΒΙ Βank, 4 δόσεις για αγορά προϊόντων αξίας 20 έως 300 ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση το επιτόκιο είναι μηδενικό ενώ το κόστος της υπηρεσίας φτάνει στα 2 ευρώ. Επιπλέον σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα, προσφέρει 6 έως 12 δόσεις για αγορές 300 έως 2.000 ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση οι δόσεις συνοδεύονται από χαμηλό επιτόκιο και τραπεζικά έξοδα 24 ευρώ για χρηματοδότηση μέχρι 1.000 ευρώ και 36 ευρώ για μεγαλύτερα ποσά.
Αντίστοιχες λύσεις υιοθέτησε και ο άλλος μεγάλης παίκτης της αγοράς των marketplaces, το Public μέσω της συνεργασίας του με την Klarna, μία από τις πλέον αναγνωρισμένες διεθνώς fintech εταιρείες, η οποία έκανε τα παρθενικά της βήματα στην ελληνική αγορά τον Ιούνιο. Για την ακρίβεια, ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου Public, η Public Capital Partners, συμμετείχε στον πρόσφατο γύρο χρηματοδότησης συνολικού ύψους 800 εκατ. δολαρίων που ολοκλήρωσε η σουηδική Klarna και η Public εγκαινίασε πρώτη στην ελληνική αγορά την υπηρεσία «Pay in 3» της Klarna, προσφέροντας τη δυνατότητα ευέλικτων online πληρωμών σε άτοκες δόσεις. Για την ακρίβεια οι καταναλωτές που επιλέγουν την Klarna μπορούν να πληρώσουν σε 3 άτοκες δόσεις που εξοφλούνται κάθε 30 ημέρες από τη στιγμή της αγοράς. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να κατανείμουν το κόστος των αγορών τους ομοιόμορφα, να παραλάβουν το προϊόν πριν εξοφλήσουν ολόκληρο το ποσό και να πληρώνουν τις μηνιαίες πληρωμές μέσω της χρεωστικής ή της πιστωτικής τους κάρτα.
Στην διεύρυνση των επιλογών πληρωμής προχώρησε και το νεότερο marketplace της ελληνικής αγοράς Shopflix εγκαινιάζοντας πριν από περίπου δύο μήνες την δυνατότητα πληρωμής μέσω Google Pay, Apple Pay και Viva Wallet. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μάλιστα, η εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει μέσα στους επόμενους δύο μήνες και την δυνατότητα αγορών με δόσεις. Αυτό που μένει να φανεί είναι αν θα εγκαινιάσει και αυτή το όλο και πιο δημοφιλές μοντέλο του «Buy Now Pay Later», δηλαδή των άτοκων δόσεων, μέσω της συνεργασίας της με κάποια fintech εταιρεία ή αν θα προσφέρει δόσεις με χαμηλό επιτόκιο σε συνεργασία με κάποια συστημική τράπεζα.
Έμφαση στις παραδόσεις
Πέρα από την υιοθέτηση νέων μεθόδων πληρωμής βέβαια οι μεγάλοι του χώρου στρέφονται και στην ακρίβεια των παραδόσεων, με στόχο να βελτιώσουν την αγοραστική εμπειρία μέχρι και το τελευταίο μίλι.
Τα παρθενικά της βήματα στον χώρο των ταχυμεταφορών έκανε πρώτη η Skroutz, όταν ήδη από τις αρχές του 2021 επένδυσε στην Send X, το εμπορικό courier brand της MYJOBNOW Delivery. Με την εν λόγω εξαγορά η εταιρεία εξέλιξε το δίκτυο διανομής της, στοχεύοντας σε υπηρεσίες όπως η παράδοση την επόμενη ημέρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα σχέδια της εταιρείας μάλιστα φαίνεται να περιλαμβάνουν την επέκταση της υπηρεσίας και πέρα από την πρωτεύουσα και την συμπρωτεύουσα μέσω της υπηρεσίας Fulfilled by Skroutz (σ.σ. η εν λόγω υπηρεσία προσφέρει τη δυνατότητα αποθήκευσης του εμπορεύματος των καταστημάτων που συνεργάζονται με το Skroutz Marketplace στους χώρους αποθήκευσης του Skroutz ώστε να μειώνονται οι πολλαπλές παραδόσεις και να επιτυγχάνεται η ταχύτερη αποστολή των προϊόντων). Παράλληλα μάλιστα επένδυσε και σε καινοτόμες λύσεις για την ελληνική αγορά, όπως τα smart lockers. Το δίκτυο της πλέον μετράει περισσότερα από 200 σημεία αυτόματης παραλαβής «Skroutz Point» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχοντας εξυπηρετήσει πάνω από 150 χιλιάδες παραγγελίες, ενώ σχεδιάζεται και η περαιτέρω επέκτασή του.
Μεγάλη έμφαση στις παραδόσεις ευθύς εξαρχής της λειτουργίας του έδωσε και το Shopflix, εξυπηρετώντας τις παραγγελίες μέσω του στόλου της θυγατρικής Courier Center, η οποία σήμερα καλύπτει το 95% περίπου της ελληνικής επικράτειας. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της διαδικασίας αγοράς μάλιστα, το «markeplace όλης της Ελλάδας» εγκαινίασε το προηγούμενο διάστημα και την νέα υπηρεσία «Shopflix ΜΕ ΤΗ ΜΙΑ», η οποία δίνει την δυνατότητα στον καταναλωτή να παραλαμβάνει ολόκληρη την παραγγελία του ΜΕ ΤΗ ΜΙΑ, και όχι σε διαφορετικές παραδόσεις, κερδίζοντας πολύτιμο χρόνο και ευκολία. Με το πλεονέκτημα του δικού της δικτύου διανομής δε, η εταιρεία επενδύει περαιτέρω και σε αυτό τον τομέα, σχεδιάζονται νέες υπηρεσίες παράδοσης για το επόμενο διάστημα, οι οποίες όχι μόνο θα αυξήσουν τις επιλογές του πελάτη αλλά θα προσφέρουν και την ευελιξία που επιθυμεί ο κάθε καταναλωτής.
Στον κλάδο των logistics φέρεται να επικεντρώνονται και οι επόμενες επενδυτικές κινήσεις των Public. Οι σχετικές εξελίξεις οι οποίες αναμένονται μέσα στο επόμενο δίμηνο, θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν συνέργειες ή και επενδύσεις σε πολλαπλές εταιρείες, με στόχο το marketplace να βελτιώσει τόσο τους αποθηκευτικούς του χώρους όσο και την διαχείριση των παραγγελιών του μέχρι και το τελευταίο μίλι εγκαινιάζοντας υπηρεσίες όπως η αλλαγή σε «πραγματικό χρόνο» της ώρας ή του τόπου παράδοσης μιας παραγγελίας.