Αττική Οδός: Στις 230.000 διελεύσεις η μέση ημερήσια κυκλοφορία, «διέγραψε» την πανδημία – Το «παζλ» των επεκτάσεων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αττική Οδός: Στις 230.000 διελεύσεις η μέση ημερήσια κυκλοφορία, «διέγραψε» την πανδημία – Το «παζλ» των επεκτάσεων
Στα επίπεδα προ πανδημίας ο κυκλοφοριακός φόρτος του μεγάλου αυτοκινητόδρομου της Αττικής. Ποια είναι η «εικόνα» στο 8μηνο του 2022. Οι «καλοί» μήνες και ο «παγωμένος» Ιανουάριος. Η υπόγεια σήραγγα Ηλιούπολης, η Lamda, το Ελληνικό και οι άλλες προεκτάσεις.

Την ανοδική της πορεία, όπως ήδη έχει καταγραφεί τους τελευταίους μήνες, συνεχίζει η κυκλοφορία στον κορυφαίο εγχώριο αυτοκινητόδρομο, την Αττική Οδό, σε μια συγκυρία στην οποία όχι μόνο προχωρούν διεργασίες για την υλοποίηση κάποιων εκ των περίφημων επεκτάσεών της, αλλά και είναι σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης για τη συντήρηση και λειτουργία του «χρυσού» οδικού άξονα.

Μέση ημερήσια κυκλοφορία: 230.000 διελεύσεις

Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι η κίνηση οχημάτων στην Αττική Οδό συνεχίζει το 2022 να ανακάμπτει, έχοντας επιστρέψει πλέον στα επίπεδα του 2019 (προ πανδημίας), με τη μέση ημερήσια κυκλοφορία να προσεγγίζει τις 230.000 διελεύσεις περίπου. Σε επίπεδο 6μήνου ουσιαστικά η απόσταση ανάμεσα στο 2022 και το 2019 είναι ελάχιστη (-1,4%) ενώ σε βάθος 8μηνου είναι στο -1,2%. Το δε διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου η διαφορά «έκλεισε» περαιτέρω και έπεσε στο 0,4%, ήτοι σε οριακό επίπεδο.

Μάλιστα, αυτό συνέβη παρά την ουσιαστική υστέρηση έναντι του παρελθόντος η οποία παρατηρήθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, όταν λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» είχε διακοπεί η κυκλοφορία και ανασταλεί η είσπραξη διοδίων για λίγες ημέρες. Κατά τις ίδιες πηγές, με την εξαίρεση του Ιανουαρίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία κατά τους υπόλοιπους μήνες του 2022 κινείται πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019, ενώ για άλλη μία χρονιά συνεχίστηκε η «παράδοση» με την καταγραφή ιδιαίτερα υψηλής κίνησης στο τρίμηνο Μαΐου - Ιουλίου.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο κυκλοφοριακός φόρτος της Αττικής Οδού τα τελευταία χρόνια απέχει από τα επίπεδα του 2009, τα οποία είχαν αποτελέσει ιστορικό υψηλό πριν ξεκινήσει η σταδιακή μείωση των διελεύσεων οχημάτων λόγω της μακράς οικονομικής κρίσης στη χώρα μας.

Ποιοι μήνες ήταν «πάνω» από το 2019

Γενικότερα, και αφήνοντας στην άκρη τον Ιανουάριο όπου οι διελεύσεις φέρονται να εμφάνισαν μείωση άνω του 15%-16% έναντι του πρώτου μήνα του 2019, σε κάποιους μήνες οι ροές του 2022 «πέρασαν πάνω» από τις αντίστοιχες του 2019 (π.χ. Φεβρουάριο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο, Αύγουστο), αν και σε σχετικά μικρά ποσοστά της τάξεως του 2% με 4%. Ως προς τη μέση ημερήσια διέλευση, καταγράφονται νούμερα της τάξεως των 200 με 265 χιλ. στο πρώτο 8μηνό, με τις περισσότερες ροές ανά ημέρα να παρατηρούνται Μάιο με Ιούλιο (255 χιλ. έως 265 χιλ. διελεύσεις) και τις λιγότερες τον Ιανουάριο (σχεδόν 180 χιλ. διελεύσεις την ημέρα) και τον Αύγουστο (κάτω από 200 χιλ. διελεύσεις).

Είναι προφανές ότι η κίνηση μέσα στο 2022 είναι ανεβασμένη σε σχέση με πέρυσι (υπήρχαν μέτρα κατά της πανδημίας). Όπως αναφέρονταν και στην χρηματοοικονομική έκθεση 6μήνου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (είναι βασικούς μέτοχος της κοινοπραξίας μαζί με την ΑΒΑΞ), αυξήθηκε η κυκλοφορία στην Αττική Οδό κατά 28% την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Η ενίσχυση μεγεθών

Υπενθυμίζεται ότι στο 6μηνο του 2022, όπως είχε αποκαλύψει το insider.gr, τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού επέστρεψαν στα επίπεδα του 2019 με την παραχώρηση να «σβήνει» ήδη την δύσκολη διετία που προηγήθηκε (2020-2021) όπου η πανδημία και οι περιορισμοί στην κυκλοφορία έβαλαν «φρένο» σε διελεύσεις από σταθμούς διοδίων τόσο στον εν λόγω οδικό άξονα όσο και γενικότερα στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Ειδικότερα, στο πρώτο «μισό» του 2022 ο κύκλος εργασιών ανήλθε, σύμφωνα με πληροφορίες, σε 94,2 εκατ. ευρώ όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2019 έφτανε στα 94,58 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι την 2ετία 2020-2021 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 71,8 εκατ. 75,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα (στο α’ εξάμηνο). Η… απόσταση από το 2019 είναι μόλις 0,4%, ενώ προφανώς ο τζίρος ενισχύθηκε κατά 24,6% έναντι του 2021 και περισσότερο έναντι του 2020.

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ

Όλα αυτά βέβαια έχουν αυξημένο ενδιαφέρον όχι μόνο για τον οδικό άξονα και τους δύο μετόχους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ) αλλά και ευρύτερα καθώς, ως γνωστόν, «τρέχει» ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου (η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο του 2024), με 8 κοινοπραξίες και 15 συνολικά πανίσχυρα σχήματα, μεταξύ των οποίων διεθνείς όμιλοι παραχωρήσεων, ξένα funds και οι κορυφαίες εγχώριες εταιρείες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, Κοπελούζος, με την Intrakat να «κουμπώνει» σε κάποιο σχήμα) να έχουν ήδη δώσει το παρών στην αρχική φάση του διαγωνισμού και να προχωρούν.

Το asset αφενός μπορεί να «προικοδοτηθεί» από νέα οδικά έργα στην Αττική (επεκτάσεις Λ. Κύμης, προς Ελληνικό, Λαύριο – Ραφήνα κ.α.), αφετέρου ανήκει σε έναν τομέα (παραχωρήσεις – εγγυημένα σχετικά έσοδα και ροές) που ευρύτερα παρουσιάζει ενδιαφέρον παγκοσμίως.

Οι επεκτάσεις του οδικού άξονα

Μάλιστα, ήδη έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο η επέκταση της Λ. Κύμης (το έργο δημοπρατήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο με ανάδοχο την kοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Intrakat), ενώ υπάρχουν διεργασίες στο «κομμάτι» της υπόγειας Σήραγγας Ηλιουπόλεως, η οποία αποτελεί μία από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και πιο συγκεκριμένα πρόκειται για τη συνέχεια της Δυτική Περιφερειακής Υμηττού εντός των Δήμων Ηλιούπολης και Αργυρούπολης και του τελευταίου τμήματος της Λ. Βουλιαγμένης. Σε αυτό το «μέτωπο», που «κουμπώνει» με το project στο Ελληνικό (το έργο θεωρείται σημαντικό τόσο για τη λειτουργία του Ελληνικού όσο και για τις μετακινήσεις στα Νότια Προάστια), η Lamda Development έχει αναλάβει το κόστος την εκπόνηση των μελετών με στόχο την επιτάχυνση της δημοπράτησης του πακέτου των δύο έργων. Εκτιμάται ότι, υπό καλές συνθήκες και προϋποθέσεις, η μελέτη για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως, που θα συνδέει τον Καρέα με τη Λ. Βουλιαγμένης θα παραδοθεί το 2023 με στόχο το έργο να δημοπρατηθεί τον επόμενο χρόνο και να ολοκληρωθεί γύρω στο 2027. Η αναβάθμιση της Βουλιαγμένης σε ελεύθερη λεωφόρο (χωρίς φανάρια δηλαδή) αναμένεται να ολοκληρωθεί ένα χρόνο νωρίτερα, το 2026.

Από κει και πέρα βέβαια, υπάρχει το θέμα της επέκτασης του οδικού άξονα προς Ραφήνα (σύνδεση Παλλήνης-Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος) ή και προς Λαύριο, ενώ, όπως είχε αποκαλύψει στις αρχές του έτους το insider.gr, στα «συρτάρια», αν και όχι επισήμως, υπάρχει και η περίφημη σήραγγα Αργυρουπόλεως που μέσω τούνελ στο βουνό Υμηττός θα συνδέει την περιοχή με τον εν αναμονή κόμβο στο Κορωπί και κατ’ επέκταση με τις γύρω περιοχές και το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Ωστόσο, αναμένονται οι τελικές επιλογές του υπουργείο Υποδομών και μεταφορών για τις επεκτάσεις και βέβαια το μοντέλο προώθησης διαγωνισμών (πέραν του δημόσιου, για ΣΔΙΤ/Παραχώρηση, Πρότυπες Προτάσεις, αυτόνομα ή «πακέτο» κ.λπ.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Real Estate - Retail: Ποια είναι τα ενοίκια στις βασικές εμπορικές «πιάτσες» σε Αθήνα και Περιφέρεια – Οι νέες «αφίξεις»

Σχέδιο Κομισιόν για δυναμικό πλαφόν στην τιμή αερίου στα €180 η μεγαβατώρα - Ορόσημο ο Οκτώβριος 

Ρεύμα: «Ξεμπλέκει το κουβάρι» με τις επιδοτήσεις 1,25 εκατ. μικρών επιχειρήσεων

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider